Essence

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Essence

Berichtdoor 307204XSI » 29 dec 2008, 23:22

Ik probeer me telkens voor te stellen hoe het geweest moet zijn, maar dat valt nog helemaal niet mee.
Terug naar '53, '54 hooguit '55 en dus zo'n tien jaar voordat ik geboren werd.

In mijn fantasie en denkbeelden speelt een Traction een belangrijke rol, (een zwarte natuurlijk), het lege, bijna verlaten straat beeld van de RN7 in die tijd.
Bij flarden vormt zich stukje bij beetje een beeld. Voor de duidelijkheid ik ben echt niet zo iemand waarbij vroeger alles beter was. Het onstaat gewoon uit interesse; naar hoe het ooit geweest is en waar de huidige Franse historische schatten dan uit ontstaan zijn. Noem het een soort nieuwsgierigheid. Eigenlijk moest je gewoon eens een dagje terug kunnen met een tijdmachine om het echt te kunnen meemaken en de indrukken op te kunnen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch was die TA wel iets om even bij stil te staan. Het reizen op de achterbank van zo'n auto was een soort vliegend tapijt belevenis. Natuurlijk zou het later is een DS nog beter worden maar dat wist men toen nog niet. De lijn motor was ongekend stil en maakte een soort snorrend geluid, ondanks dat het kunstje van voertuig- en motorruimte isolatie nog lang niet zo goed beheerst werd als tegenwoordig. De 3-bak werd op het dashboard bedient. Verder was de auto eenvoudig maar zeer degelijk uitgevoerd.

De Traction was wel een bepalende en trend-settende auto voor de verdere koers op het gebied van automobiele technologie en inzichten.
Er zullen weinig auto's zijn die zo veel en vaak in filmrollen heeft geschitterd als de TA. Het is dan ook een uitstekende ambassadeur om een bepaalde jaren '50 sfeer uit te dragen en te versterken.

Afbeelding

Afbeelding


Van cultuur historische waarde
Gelukkig zijn er van de TA een aanzienlijk aantal bewaard gebleven en geniet deze klassieker nog steeds een ongekende populariteit. Maar Frankrik heeft nog zoveel meer op historisch vlak te bieden als je de moeite neemt hier aandacht aan te besteden al sje in Frankrijk bent. Eigenlijk zijn er grote stukken nog zeer authentiek en waan je je soms in een soort groot openlucht museum.
Mijn enthousiasme groeit enorm bij het aanzien van oude tankstations en kleine dorpsgarages. Terwijl er op dit gebied ook veel verloren is gegaan helaas.
Denk maar eens aan merken als Caltex, OZO, en wat te denken van AZUR wat later overgegaan is in TOTAL, hierover is recentelijk een uniek fotoboek verschenen. veel van die echte oude dorpsgarages en "graissages" hadden de mooiste emaille uithangborden en andere reclame-uitingen aan de gevel of de directe omgeving van het pand.

Het fenomeen oude muurschilderingen wat elders op dit forum 1 van de meest bekeken topics is geweest een tijd lang, valt uiteraard ook in deze categorie.

Afbeelding

Let bij deze foto ook op de aparte, (in Frankrijk in licentie gebouwde) Vespa

Afbeelding

Let op het uithangbord! dit Caltex tankstation is ook daadwerkelijk Citroën- 'Succursale'

Afbeelding

Afbeelding

Traction Avant 11 Normale
Van de traction zijn gedurende de life cycle die vanaf ongeveer 1935 tot ongeveer 1957 gelopen heeft veel verschillende gedaanten en uitvoeringen verschenen. Te beginnen een aantal zeldzame coupe's en convertibles. De parmantige legere met de wat korte carroserie en de smalle C-stijl was een veel geziene uitvoering. De hier beschreven 'normale' die langer en eleganter was een een vrij brede C-stijl had was ook veel voorkomend. Dan had je nog de reusachtig lange familiales met derde zitrij en derde zijruit. Op deze zelfde uitvoering was ook de commerciale gebaseerd die die opmerkelijke volledig opklapbare achterkant met zich mee droeg. We hebben het dan nog niet over de vele verschillende motorvarianten; de 7CV en de 11CV en de zeer gezochte 15/six met 15 fiscale paardekrachten een een zijdezachte 6-cylinder onder de opklapbare motorkap. Deze uitvoering is met het oog trouwens direct herkenbaar doordat de hellingshoek van de grille/radiator anders is als bij de gewone viercylinders. Ook is er meer chrome gebruikt en zijn de bumpers beduidend zwaarder (breder).

Door de langlopende productieperiode veranderen er veel details, de goede opletter heeft wellicht gezien dat er op de bovenstaande foto's Tractions staan met de ruitenwissers aan de bovenzijde van de voorruit en aan de onderzijde van de voorruit, deze varaint is van de latere productie jaren.

Afbeelding

Goed herkenbare front van een 15/six let op de dikkere bumper en de hele grille is ruim in het chrome gehuld en staat meer 'achterovergekanteld'



La Route Bleue; Schaalmodel met diorama
De schaalmodellen reeks van Altaya die het thema La Route Bleue draagt is hier al eerder aanbod gekomen. (En vacance- Peugeot 404 Berline) Dit is nummer 2 in de serie welke in Frankrijk voor een introductieprijs van 8,95 verkocht werd, maar het model is nog te krijgen via internet. De reguliere prijzen van de vervolgmodellen ligt met 16,99 ietsje hoger dan de gemiddelde kiosken-serie die rond de 10-11-12 Euro doen. Hiervoor krijgt de verzamelaar een goed en mooi gedetailleerd model met als aankleding een soort mini diorama/tafereeltje. In dit geval is dat een tank-bediende met slang die in het bekende tankstation-tenue van die tijd is uitgedost. Bediende met pet en (iets te groot) horloge, overall, uiteraard 2 tankzuilen met slang aan alles is gedacht. Dit soort kleine scenery die een verhaaltje vertelt en historische indruk achterlaat is een aanvulling in de vitrine.

Elk nummer staat voor een etappe van de vermaarde RN7, in dit geval het traject "La Pacaudière - Roanne. Hierover valt veel te lezen in het bijgevoegde Fascicule waar veel foto's maar ook amusante tekeningen van de vermaarde Thierry Dubois in terug te vinden zijn. In 2009 zullen er op deze plaats zeker nog meer exemplaren uit de La Route Bleue-serie beschreven gaan worden. Enkele zijn er zojuist al gearriveerd en gefotografeerd.

Het schaalmodel zelf is erg fraai uitgevoerd. De louvres en de grille verdienen aparte vermelding. Verder zit het model uitzonderlijk strak in de lak, iets wat elke modelauto-verzamelaar op waarde weet te schatten.
Tot slot zijn ook de velgen absoluut goed weergegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Fin
Tot slot, dit zal voor dit jaar dan echt het laatste modelautoverhaaltje zijn.
Velen hoop ik begin Januari alweer te mogen begroeten op de nieuwjaarsreceptie van de Peugeot-verenigingen in Breukelen. Ook in 2009 gaan we weer veel leuke dingen doen. Ik hoop op een ieders leuke en proactieve reacties op mijn stukjes zoals ik die in dit jaar heb mogen ervaren.
Allen een heel plezierige jaarwisseling, geniet met mate van champagne, oliebollen, vuurwerk en de buurvrouw.

Voor 2009 alvast alle goeds, een gezond en zorgeloos jaar gewenst in alle opzichten, maar vooral op gebied van (Franse) automobiele geneugten.


groeten,
Arie-Jan
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 31 dec 2008, 16:55, in totaal 2 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 30 dec 2008, 00:02

A.J., wederom een prachtig verhaal over een automobiel die een grote invloed had en gedurende lange tijd is geproduceerd.
Nog steeds als klassieker zeer hoog gewaardeerd.
En als je onder de kap kijkt, zie je het motorblok "achterstevoren" liggen, met de versnellingsbak aan de voorzijde,
zo is het later ook toegepast in de ID/DS!
We zien weer reikhalzend uit naar je bijdrages in 2009!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Bak d'rvoor

Berichtdoor jan eend + » 30 dec 2008, 00:18

Harrie schreef:En als je onder de kap kijkt, zie je het motorblok "achterstevoren" liggen, met de versnellingsbak aan de voorzijde, zo is het later ook toegepast in de ID/DS!

Hamoidan. En ook bij andere iconen, zoals bv. bij de R4 & broertjes en zussies :!: :mrgreen: 8)
Groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Essence

Berichtdoor Mockenrue » 30 dec 2008, 00:30

307204XSI schreef:Er zullen weinig auto's zijn die zo veel en vaak in filmrollen heeft geschitterd als de TA.


In Duitsland wordt de TA dan ook "Gängsterlimousine" genoemd
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2749
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor 307204XSI » 30 dec 2008, 09:42

In Duitsland wordt de TA dan ook "Gängsterlimousine" genoemd


Dat klopt helemaal Arthur, maar die titel is mij iets te negatief voor zo'n mooie auto. Bovendien is dat tegenwoordig meer van toepassing bij auto's van dat merk met die sleutelhanger voorop de motorkap :wink:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor frankV » 31 dec 2008, 00:12

toch nog een story op de valreep.
hoewel ik de foto,s ook heel interesant vind.
en bedoel ik vooral de foto's van de oude garages met de schitterende reklames op de muren.
daar heb ik echt een zwak voor.
het model ziet er weer netjes uit,echt een klassieker.
ook deze auto's heb ik vaak zien rijden.
ik heb wel eens eerder verteld dat ik altijd bij een Citroen garage in de straat heb gewoond.
dus dit model is zeer bekent voor mij.
mooi verhaal weer.

verder wens ik iedereen een prettige jaarwisseling en misschien tot de nieuwjaarsreceptie
groeten frankV
Avatar gebruiker
frankV
 

Berichtdoor Jeetje » 31 dec 2008, 00:40

Deze foto heb ik tijdens m'n vakantie in La belle France genomen in 2007:

Afbeelding

Ook hier een traction...

Mooi sfeerplaatje, toch?

Dit vind ik ook een mooi plaatje (gemaakt tijdens diezelfde vakantie):

2 bugatti prototypes staan in een afgelegen hal geparkeerd en een Royale staat onder een doek te wachten op transport...

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten