EEEN WATTUHHHH??

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

EEEN WATTUHHHH??

Berichtdoor 307204XSI » 11 jan 2009, 00:59

Een Renault 5 Rodeo Teilhol! Juist ja. Nou zal er niet bij iedereen meteen bellen gaan rinkelen bij deze naam.

Velen kunnen zich nog wel een beeld vormen bij de Renault 4 Rodeo en de latere Renault 6 Rodeo, welke beide overigens ook bij Teilhol in licentie werden gebouwd. Maar de Renault 5 Rodeo Teilhol is toch weer een stationnetje verder aangezien deze auto nooit echt officieel in Nederland verkocht is geweest.

Afbeelding

Over het hele ontstaan van de drie zgn. Rodeo modellen gaat een leuk verhaal. Tijdens de introductie van de Mehari in begin '68, waren er een aantal hot-shots bij Renault (type krijtstreep en dikke sigaar) die op de Parijse Salon tijdens de introductie van de stoere 2CV variant, stonden te schuddebuiken van het lachen. Volgens hen stond de wereld niet te wachten op een "polyester scheet op wielen" en was men het er unaniem over eens dat Citroën al veel stoms had uitgehaald, maar dit sloeg alles en zou het definitieve einde gaan betekenen van het merk. Hoe anders pakte het uit.
De Fransen sloten de Mehari in het hart, velen zagen de praktische kant er van in en de Mehari werd in de mondaine toeristische plaatsen in het land een soort cult-auto.

Het antwoord van Renault liet lang op zich wachten. Pas in de nadagen van 1970 kwam er een passend antwoord in de vorm van de eerste Rodeo op basis van de R4 met ook dezelfde aandrijflijn. De auto werd onder auspiciën van Renault gebouwd door Teilhol die de kennis van GRP
(glassfibre reinforced plastics= polyester) in huis had. Overigens was de naam Teilhol op de Rodeo 4 en 6 in geen velden of wegen te bekennen, pas op de Rodeo 5 kreeg dit bedrijf de erkenning die het verdiende en werd de naam Teilhol voluit in de typeaanduiding genoemd.

Het bleek te laat; het warme plekje dat de Mehari had weten te veroveren in de harten van autoliefhebbers, artiesten, (wijn)boeren en overige burgers en buitenlui, was onomkeerbaar en de Rodeo 4 sloeg maar matig aan.
In de tien jaar dat de Mehari (nagenoeg ongewijzigd) in productie is geweest tussen '68 en '78 is er in totaal 144.460 keer een handtekening onder een koopcontract geplaatst.

Een ander verschil tussen de Mehari en de Rodeo's is dat ervan de Mehari en tijd een 4x4 variant in productie is geweest terwijl de Rodeo's alleen een stoer uiterlijk hadden, maar de terrein kwaliteiten een integrale aandrijving moesten ontberen.
Afbeelding

Renault heeft de productie aantallen voor alle drie de types nooit echt aan de grote klok gehangen, schattingen van insiders geven een indicatie van ongeveer 20-25.000 per type.

Terug naar de derde en laatste variant van de Rodeo de 5. In Juni 1981 werd deze auto aan het publiek voorgesteld. De 5 Rodeo zou van 1982 t/m 1989 in productie blijven.
Er was sprake van 2 varianten; zoals afgebeeld met volledige deurpanelen, de zgn. version 4 saisons. Daarnaast was er een Plein- air uitvoering te krijgen waarbij de deurpanelen ontbraken en er alleen sprake was van een kettinkje in de portieropening. Bij beide varianten was de dakconstructie identiek. Het voorste gedeelte kon open geklapt worden en het achterste gedeelte kon als een soort decouvrable open gerold worden naar de midden roll-bar toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kunststof elementen voor en achter waren altijd in een ietwat minder aantrekkelijk bruin uitgevoerd en verder was er keuze uit slechts een viertal kleuren. Oranje, boswachtergroen, beige, en maroon.

Al met al was de Renault Rodeo 5 Teilhol een grappige en bijzondere funauto die ondergewaardeerd is gebleven en nooit echt grote bekendheid heeft kunnen vergaren bij ons in de lage landen.
Op franse websites als Novaweb en Webmycar kun je regelmatig gebruikte Rodeo's tegenkomen waarbij het aanbod in de 5-jes meestal groter is dan de 4 en de 6.

Tot voor kort stond er bij Classic Jaap in Dalfsen een op het oog mooie Rodeo 5 Teilhol te koop.
http://www.classicjaap.nl/auto.aspx?id=98

Een aantal foto's van Renault 5 Rodeo's Teilhol heb ik op internet terug kunnen vinden.
Na het staken van de productie van de Renault 5 Rodeo Teilhol heeft deze fabriek uit Puy-de-Dome nog een tijdje een vrij onbekende polyester Citroën gebouwd, de Tangara.

Afbeelding

Schaalmodel
Het schaalmodel is nummer 9 in de Renault R4 Mythique serie en wordt uitgegeven door M6 editions. De 11,90 die dit modelletje kost is het meer dan waard. Afwerking en details zijn bovengemiddeld, de opengewerkte velg die onder de 5 Teilhol gemonteerd zat is loepzuiver weergegeven.
Op dit moment is het schaalmodel nog gemakkelijk te krijgen en is er ook een open Teilhol (1983) in het groen te krijgen.

Groeten en happy collecting,

Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 11 jan 2009, 15:23, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor eri©on » 11 jan 2009, 11:23

Zeer mooi weer Arie Jan!
Uiteraard ken ik de 5 rodeo, ik meen dat Van Tol er ook nog 1 of 2 heeft staan in zijn schatkamers.
Toevallig kwam ik vorig jaar in contact met een kerel die er 1 in onderdelen in de garage had staan.
Zijn bedoeling was om een 5 alpine turbo motor in de rodeo te hangen.
Het chassis had hij voor veel geld klaar laten maken, echter kwam hij er achter dat de motor (te lang uiteraard) niet ging passen :roll: , daar sta je dan met je gereviseerd 0km blok en nieuwe onderdelen, het project stond dan ook stil.

Toen ik vertrokken was met een bus vol 5 onderdelen, had hij het chassis en plaatwerk nog over.
Dus voor degene die nog onderdelen of een rodeo projekt zoekt, stuur me een p.m dan breng ik je in contact met deze (aardige) kerel.
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor 307204XSI » 11 jan 2009, 15:16

Dankje Sjon, ik zal hem ook even op de andere bekende plek :wink: neer zetten.

Ben trouwens vergeten de motorisering in het artikle te vermelden. De Rodeo 4 had een 1108cc motor de latere Rodeo's kregen de 1289cc motor in het vooronder.

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor eri©on » 11 jan 2009, 15:23

Ik had al gezien dat je online was :mrgreen:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor 307204XSI » 11 jan 2009, 15:30

Ik had al gezien dat je online was
:mrgreen:

Zoiets heeft een goed moderator meteen in de gaten natuurlijk!
Heb het verhaal van de Alpine Coupe GT er meteen maar bij geplaatst.

Zal even kijken wat er nog meer in aanmerking komt.

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten