"Oohhh, Just one more thing"

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

"Oohhh, Just one more thing"

Berichtdoor 307204XSI » 13 nov 2008, 22:36

Niet veel mensen zullen bij deze openingszin meteen de associatie leggen met de legendarische Peter Falk als Inspector Lt. Columbo, en al helemaal niet 1,2,3 de link leggen met de prachtige Peugeot 403 Cabriolet waar deze tv personage zich mee verplaatste.

Toch is het zeer de moeite waard bij zowel de Franse convertible als bij de bekende acteur en de langlopende televisieserie even stil te staan.

Allereerst de in September 1927 te New York geboren Peter Michael Falk, in 1955 maakt hij zijn debuut als acteur nadat hij na het einde van de tweede wereldooorlog eerst allerlei andere baantjes had waaronder kok op een koopvaardij schip.

In 1968 vertolkt hij voor het eerst de rol van de wazige, ietwat verstrooide en sjofele politie inspecteur. Hij heeft dan al in een groot aantal televisie-series en films gespeeld en een tweetal Oscar nominaties op zak voor zijn rollen in Murder Inc. [1960] en Pocketful of Miracles [1961].

De ietwat loense blik in de ogen van Peter Falk komt voort uit het feit hij sinds zijn 3e jaar zijn rechteroog moet missen door een tumor en dientengevolge een kunstoog heeft. Dit komt het plot in de serie door de intrigerende blik tijdens de werkwijze van Columbo ten goede.

Uiteindelijk krijgt Peter Falk vier Emmy awards en een Golden Globe voor zijn rol als Columbo.

Afbeelding

Columbo

De verhaallijn van de serie is vervolgens natuurlijk doorspekt met stereotypen. Columbo die, altijd gekleed in een oude regenjas en oude schoenen zijn werk doet. In een aantal afleveringen speelt een soort basset- achtige hond een rol die luistert naar de toepasselijke naam "DOG"....
Ook een terugkerend fenomeen in de serie is het feit dat Mrs. Columbo vaak wordt geciteerd, echter al die jaren nooit in beeld komt.
Overigens wordt de voornaam van Lt. Columbo nooit genoemd en is tot op de dag van vandaag een groot mistery.
Jaaaa en tot slot natuurlijk de schrale, gammele Peugeot 403 Cabriolet, de Columbo auto bij uitstek.
Medewerkers van Autofabrikanten en Marketing mensen hebben weleens verzucht dat deze rol de toch al stroeve positie van Franse auto's op de Ameriaanse markt geen goed gedaan heeft.

De serie loopt via het open book format wat wil zeggen dat de kijker al in het begin van de afleveringen ervaart wie de dader is en daarna de verhaallijn zich ontvouwt. Overigens zijn er 3 personen die de rol van Columbo vertolkt hebben.
Allereerst Bert Freed in 1960 in de aflevering 'Enough rope'. Vervolgens Thomas Mitchell in het toneelstuk 'Presciption: Murder'.
Daarna Peter Falk als hoofdrolspeler in de film 'Presciption: Murder'. Deze film was dusdanig succesvol dat besloten werd tot een pilot met de titel 'Ransom for a dead man'. Hieruit volgde de succesvolle TV-reeks.

Opmerkelijk overigens dat de serie Columbo na de pilot van 1968, echt start in 1971. Na 7 seizoenen, tot in 1978 worden 43 afleveringen gemaakt, waarna een stilte periode van 11 jaar volgt. De laatste afleveringen volgen dan in de periode tussen 1989 en 2003. Het uiteindelijke aantal afleveringen is 69 in totaal.

Afbeelding

Peugeot 403 Cabriolet; Très Gracieuse

De Peugeot 403 Cabriolet is 1 van de fraaiste creaties van de hand van Pininfarina. (en nu krijg ik waarschijnlijk iedereen over me heen..... :shock: ). Gelukkig zijn smaken volledig persoonlijk en mag iedereen zijn mening hebben.
Even mooi als de convertible geslaagd is zo zeldzaam is de verschijning evenzeer. In totaal zijn er slechts 2.043 stuks van de fraai gelijnde 4-zits cabrio gebouwd.
In 1959 bedroeg de nieuwprijs van deze auto in Nederland een slordige 14.950 gulden, een zeer aanzienlijk bedrag in die dagen. Als vergelijk; de laatste jaren van de 203, 1959 en 1960 kocht je een redelijk complete 203C Berline voor 6.950 gulden.

Hoeveel er exact overgebleven zijn van de ruim 2.000 gebouwde cabrio's is moeilijk te zeggen. De klassieker is heden ten dagen zeer gezocht en moeilijk te vinden, wat een aanzienlijke uitwerking heeft op de prijzen.
Een erg mooie 403Cabrio in concoursstaat zul je onder de 30.000 euro niet te pakken krijgen (als je er al 1 kunt vinden; op novaweb staat er momenteel wel 1 te koop trouwens.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook leuk om een stukje restauratieproject te kijken op You-tube;

http://nl.youtube.com/watch?v=4Jeu4uUFEUs


Nederlandse Peugeot 403 Cabriolet

Tijdens het 25- jarige jubileum van de 404 vereniging in 2007, kwam ik zowaar een Nederlandse 403 Cabriolet tegen. Ze behoort toe aan een mede-forum collega en absolute Peugeot-bofkont.
In de serene herfstochtend-schoonheid van die oktober zaterdag, kwamen de lijnen van deze beige 403 cabriolet extra goed tot zijn recht. Wat een adembenemend mooie auto. er stond ons die dag natuurlijk erg veel meer fraais te wachten maar van de 403 werd ik toch echt even stil.
Het resulteerde in de onderstaande foto's, maar ik ben ervan overtuigd dat de Cabrio net zoveel is gefotografeerd door ander, die ochtend als een film diva op de rode loper in Cannes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het schaalmodel van de Peugeot 403 Cabriolet

De zilverkleurige Norev, kocht ik kort geleden in Montfoort van een Belgische Modelauto-magnaat :wink:
Hij was duidelijk de weg kwijt, want hij verkocht een deel van zijn Peugeot- verzameling, (dat zou ik dus nooooit doen). We boden hem een bed ter overnachting en een fatsoenlijk ontbijt, het is daarna toch nog goed gekomen met hem. Grapje Chris. :mrgreen:
Inmiddels heeft de 403 Cabrio een plekje in de vitrine gekregen als aanvulling op de eerdere Solido cabrio die ik al had en die toch duidelijk minder mooi gedetailleerd is.
In iedergeval zijn de foto's van het zilvermetallic met de gele tinten van de beukenhaag in herfsttooi op de achtergrond zeer geslaagd geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk zelf maar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groeten, en happy collecting,
Arie-Jan
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 14 nov 2008, 00:34, in totaal 5 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor pEus » 13 nov 2008, 22:50

AJ dit is absoluut, wederom een SCHITTEREND verhaal :!:

Dit vind ik overigens een prachtige auto :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1773
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor 307204XSI » 13 nov 2008, 23:15

AJ dit is absoluut, wederom een SCHITTEREND verhaal



Dankjewel Eugene, het blijft leuk om dit soort dingetjes te schrijven, fotograferen en uit te zoeken :!: :lol:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 14 nov 2008, 00:33

M E G A ! woorden schieten mij te kort... 8)
Vroeger heel vaak gekeken naar Columbo, de 403 cabrio was niet zo vaak in beeld...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 14 nov 2008, 09:38

Jaaaa en tot slot natuurlijk de schrale, gammele Peugeot 403 Cabriolet, de Columbo auto bij uitstek.
Medewerkers van Autofabrikanten en Marketing mensen hebben weleens verzucht dat deze rol de toch al stroeve positie van Franse auto's op de Ameriaanse markt geen goed gedaan heeft.


Leuke anekdote die ik ooit gehoord heb (ik weet niet of deze waar is):
Na de laatste aflevering is de 403 verkocht aan een Amerikaanse verzamelaar van klassiekers die ooit een rol in een film hebben gespeeld. Die meneer had veel geld gestoken in de restauratie van de 403 van Columbo. Toen men in 1989 nieuwe afleveringen wilde gaan maken, moest de 403 natuurlijk terug. Die auto is toen van de betreffende verzamelaar teruggekocht (naar verluid voor hetzelfde bedrag als waarvoor hij destijds het voertuig had gekocht) en is minitieus weer in de gammele toestand van de eerste afleveringen teruggebracht...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 307204XSI » 14 nov 2008, 09:47

Da's wel een leuke aanvulling Antoine. Al zou er maar een gedeelte van waar zijn is het wel een mooi verhaal.

Denk dat je er wel een beetje ziek van bent als je iets helemaal perfect gerestaureerd hebt en het moet weer terug naar barrel. Hoewel die film jongens ook veel kunstmatig kunnen bereiken.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chr. » 14 nov 2008, 17:51

Perfect verwoord A.J.

prachtig verhaal en ik ben het met je ééns, één van de
mooiste cabrio's die Pini heeft ontworpen 8) .
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Remco504coupe » 14 nov 2008, 18:56

Zeker mooi,

Trouwens, laatst bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen kwam er een vrouw net als mr. Spock (beam me up Scotty)als hologram.
In Sochoux is Colombo zo te zien een een schaal van ong. 1 op 10 of zo.
Hij loopt dan rond zijn 403 cabrio. (Een echt model, geen hologram)
Dit vonden wij erg leuk.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

403

Berichtdoor Paull en Paulla » 14 nov 2008, 23:08

Beste AJ,

In één woord: 'TASTISCH! Afbeelding
Leuk verhaal en mooie foto's.



Mvg,
Paull en Paulla
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Chris De Backer » 14 nov 2008, 23:29

Leuk om dit te lezen over een model dat ooit van mij was. Het is echt een prachtige auto, in België zouden er nog 7 zijn, waarvan er 3 rijden en 4 wellicht in "Columbo staat" of erger :?
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor frankV » 15 nov 2008, 01:36

zelf heb ik hem ook in mijn verzameling 1:43. :D
maar ik heb er het hondje en jas bij gemaakt. :?
de 1:1 is inderdaad een fantastische cabrio.
het verhaal er omheen is wederom prachtig weergegeven.
en de foto's liegen er niet om.
bedank weer,groeten frankV
Avatar gebruiker
frankV
 


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten