L' accessoires de ROBRI

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

L' accessoires de ROBRI

Berichtdoor 307204XSI » 27 nov 2008, 22:58

Het personaliseren van je auto is echt niet iets van de laatste jaren. Ook al in een ver verleden, pak hem beet zo'n kleine 50 jaar terug was de trotse autobezitter hunkerend op zoek om met behulp van attributen zijn "voiture" verder te verfraaien, (nou ja het resultaat was ook wel eens averechts..... :mrgreen: ) en te voorzien van een eigen identiteit.
Ook praktisch gezien had dit een rol, want op een groot parkeerterrein tussen een stuk of 40 grijze Peugeot's precies jouw 403 terug te vinden viel ook in die tijd al niet mee.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat in die eind jaren '50 periode er niet super veel automerken waren, die ieder allemaal ook geen 15 of meer verschillende modellen in hun gamma hadden. Daarbij was de keuze in het kleurenpalet en interieurstoffen ook bepaald niet oneindig.
Als er dan in jouw straat nog een stuk of 12 Dauphines geparkeerd staan is het erg leuk om je met een luxere wieldop of een afwijkende bumper en veel meer mooie chroomlijstjes te onderscheiden van de gemene deler.

Met name voor de Franse merken was er een ruime keuze aan attributen om de 'droom'auto te verbeteren maar ook te beschermen.

Er waren in die tijd een aantal bekende en minder bekende aanbieders van accessoires. Zo was Saprar een aanbieder van uitsluitend Renault-accesoires. Verreweg het bekendst was echter ROBRI het merk met het ridderharnas in het beeldmerk. Het uit Puteaux (Seine)afkomstige merk vervaardige een zeer wijde range afterfit onderdelen voor onder andere
Simca, Peugeot, Renault en zelfs Panhard.

De mogelijkheden liepen uiteen van een gewone kentekenplaathouder of sierlijst, maar ook zonneschermen over de volle breedte van de voorruit, of een kompleet zinloze afwijkende rozet voor op de bumper.
De meest voorkomende attributen waren echter de platte uitlaateindstukken en de overbekende steenslagbeschermingsplaten voor het lakwerk bij voor- en achterschermen.

Ook voor het interieur was er keuze uit een aantal artikelen zoals stoel-bekledingshoezen, kledinghaakjes aan het raam, diverse bakjes voor kleine spullen, asbakjes, te veel om op te noemen.

Met name de volume modellen zoals de 403 en 404, maar ook de TA, DS en later ook de 2CV profiteerden volop van het ruime accessoire aanbod. Bij de Renault -rijder was er een grote keuze voor de 4CV, Dauphine en Fregate voorhanden.

Met het verdwijnen door de jaren heen van veel van deze auto's door de meedogenloze slopershamer is ook veel ROBRI en ander speciaal accessoire materiaal verloren gegaan. Met name op van die gezellige Franse Bric & Brac marktjes, brocantes en op ruilbeurzen voor klassiekers en onderdelen kom je een enkele keer nog hele leuke aparte dingen tegen. Zaosl altijd hoe schaarser en mooier de staat hoe hoger de prijsstelling.

Ook de klassieke schoonheden van menig mede-forummer zijn opgeleukt met hele mooie opsmuk uit de tijd dat deze accessoires veelvuldig gebruikt werden. Voor sommigen misschien over de top, zoals altijd is smaak een zeer persoonlijke aangelegenheid en voor ieder anders, zelf kan ik er erg van genieten en zie ik het in het perspectief van het tijdsbeeld. Het past volledig in wat de Fransen zo schitterend de "treinte fabuleuse" noemen. Dit begrip heb ik al eens eerder laten vallen maar het staat voor de weelderige, welvaartstoenemende en zorgeloze periode in de jaren '50, '60 en '70. Benzine was spotgoedkoop, de economie en wederopbouw hadden het tempo van een concorde en van het milieu kreeg nog niemand grijze haren. De drang om landen te bezoeken en de vrijheid van reizen nam ongebreidelde vormen aan. Waar gezinnen decennia lang, als ze al op vakantie gingen, de Ermelose Heide bezochten,
waren nu bestemmingen als La Napoule en Frejus helemaal hot. Hoe verder weg hoe indrukwekkender bij vrienden, familie en buren.

Kortom in dit verschijnsel binnen "de vaart der volkeren", paste ook het hippe en aanzicht verhogende aankleden van de automobiel. En dat in een tijd dat ze in Duitsland het woord Tuning nog niet eens konden schrijven......
Zo zie je maar weer dat ook op dit gebied de Fransen bepaald een pioniersrol bekleed hebben, hoewel dit helemaal niet bij een zeer groot publiek bekend is.

Extra leuk dat er in de DS-Collection een schaalmodel verschenen is die aan dit fenomeen toch de nodige aandacht schenkt. De uiterst extravante 'purpre' kleurstelling in combinatie met het bling-bling achtige overdadige chroom geeft een heerlijke knipoog naar hoe het ooit eens geweest is.

Helaas is het erg moeilijk om het chroomwerk heel fijntjes uit te voeren. Op de met Macro-stand gemaakte foto's maakt dit een ietsje grove indruk. Ook de wieldoppen zouden iets precieser uitgevoerd kunnen zijn als je deze vergelijkt met het origineel op de beige DS. Toch moet je dit wel in verhouding zien tot de prijs van 10,90 Euro die dit model kost. Voor dit bedrag krijg je er nog een leuk fascicule bij. Het model is in Frankrijk nog te krijgen, hoewel de DS-serie ionlangs bij nummer 60 is gestopt. (dit is overigens NR. 51)

Na wat zoekwerk kon ik gelukkig op internet een paar oude advertenties van ROBRI terug vinden alsmede een paar hele leuke foto's van DS-SEN die met ROBRI accessoires opgetuigd zijn.

Ik ben niet zo als veel mensen die altijd roepen "vroeger was alles beter", maar sommige dingen op het gebied van auto's en dit soort accessoires waren wel erg leuk!

Happy collecting groeten,
Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 29 nov 2008, 00:04, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Marinus » 27 nov 2008, 23:08

Leuk verhaal weer, AJ :!:
Zo'n Citroen is natuurlijk prachtig maar ik kwam ook nog een actueel -geen miniatuur - voorbeeld tegen op de site van Ko de Fouw, een Peugeot 404 met ROBRI accessoires. Een mooie 404 met een enigszins 'overheersende stootstrip' en afwijkende wieldoppen.
Afbeelding

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor 307204XSI » 27 nov 2008, 23:24

Prachtige en toepasselijke aanvulling Marinus, dankje daarvoor.
Ik heb het overgrote gedeelte van de aandacht dit keer uitlaten gaan naar de DS. Uiteraard heeft de quatre-cent-quatre een belangrijke rol gespeelt in de ROBRI geschiedenis.

Sowieso was ik vergeten te schrijven dat ik erg benieuwd ben naar de persoonlijke meningen van de vaste lezers over de als dan niet verfoeide dan wel gewaardeerde accessoires op klassieke auto's.

gr,
AJ
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Marinus » 27 nov 2008, 23:29

Het is in ieder geval praktisch en bijzonder, zo'n stootstrip, zullen wij maar zeggen :wink:

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Evert G.D » 28 nov 2008, 00:31

Ik ga voor origineel en nog 's origineel, maar accessoires uit de tijd waarin de auto gewoon op de weg reed, vind ik niet kwalijk. Ook niet als het 'over de top' is. Integendeel, ik vind die Robri-accessoires wel mooi, met uitzondering van de imitatie-luchthappers op de motorkap...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Harrie » 28 nov 2008, 00:44

De Robri accessoires hadden vaak ook een functie, zoals op de 203 de kappen op de uitendes van de voor- en achterschermen.
Nadeel is, dat bij een flink gebruikte 203 de Robri's achterop door steenslag e.d. zijn beschadigd (en de lak eronder nog in takt ).
Vooral de oudere Robri- accessoires schijnen zeldzaam te zijn, vooral die welke nog in goede conditie zijn.
Een mooi en functioneel accessoire mag van mij, zoals de radiobalk voor 304, of via het accessoire-programma van Peugeot geleverde lichtmetalen wielen zoals Dunlops.
verder ben ik het met Evert wel grotendeels eens, een klassieker of oldtimer in z'n pure en originele vorm is mooier.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 28 nov 2008, 10:10

Vaak vind ik de Robri-accessoires nogal 'aanwezig'... :roll:

Ik heb onlangs voor m'n geliefde Griselle een echt Robri-accessoire op de kop getikt dat volgens mij best bijzonder is omdat ik 't nog niet eerder heb gezien.

Het is een (groene) zonnekap/deflector voor boven het open dak.

Op zich niet zo bijzonder zou je zeggen, want die zie je toch wel meer bij een 404 (in diverse kleuren zoals oranje en groen)? Deze is echter anders: hij is voor het eerste type 404 (met het RVS-deflectortje).

Het is dus eigenlijk de voorloper van het accessoire dat Peugeot later zelf is gaan leveren voor de 404.

Het kapje wordt geklemd met speciale klemmetjes rond de RVS-deflector en om de rand van het open dak. Verder zit er zelfs het Robri-stickertje op.

Op een klein scheurtje (bij het schroefje) na, is dit accessoire echt als nieuw:

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Evert G.D » 28 nov 2008, 11:22

Volgens mij past die ook op 403. Mijn 403 heeft hetzelfde deflectortje.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mark » 28 nov 2008, 11:43

En weer zo'n prachtig verhaal, bedankt AJ :!:
J7's zijn natuurlijk altijd 'Robri-vrij' :wink:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 28 nov 2008, 23:30

Jeetje schreef:Vaak vind ik de Robri-accessoires nogal 'aanwezig'... :roll:
Ik heb onlangs voor m'n geliefde Griselle een echt Robri-accessoire op de kop getikt dat volgens mij best bijzonder is omdat ik 't nog niet eerder heb gezien.
Het is een (groene) zonnekap/deflector voor boven het open dak.
Op zich niet zo bijzonder zou je zeggen, want die zie je toch wel meer bij een 404 (in diverse kleuren zoals oranje en groen)? Deze is echter anders: hij is voor het eerste type 404 (met het RVS-deflectortje).
Het is dus eigenlijk de voorloper van het accessoire dat Peugeot later zelf is gaan leveren voor de 404.
Het kapje wordt geklemd met speciale klemmetjes rond de RVS-deflector en om de rand van het open dak. Verder zit er zelfs het Robri-stickertje op.
Op een klein scheurtje (bij het schroefje) na, is dit accessoire echt als nieuw.

idd een zeldzame, maar práchtige windkap!
De RVS haakjes aan de zijkant veroorzaken vaak roest ( in elk geval bij de Peugeot-windkappen bij latere types ).
Een dun rubbertje zoals een stukje fietsband ertussen is de beste remedie.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor XTSI » 28 nov 2008, 23:47

Leuk verhaal, Arie-Jan!
Ongelooflijk dat ze een model met speciale accessoires maken, Terwijl ze niet eens een gewone 306xsi 5deurs uitbrengen... :(
Tis niet eerlijk :cry:



(en tis trouwens grove, niet groffe, sorry, kan het niet laten)

Groeten, Mark
PEUGEOT 306 XTsi break
PEUGEOT 309 GTI16
www.carshirts.nl
XTSI
 
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 apr 2008, 13:03
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor 307204XSI » 29 nov 2008, 00:05

aangepast...... :oops:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Mockenrue » 05 dec 2008, 00:21

Afbeelding
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2749
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor vreugden » 05 dec 2008, 20:59

Mockenrue schreef:Afbeelding


Deze 403 staat bij Peugeot garage Nouws in Rucphen in de showroom (of ik moet me heel sterk vergissen). De Robri accesoires aan de zijkant zijn zeer zeldzaam heb ik begrepen. Ik heb er ooit eens detailfoto's van gemaakt. Ik zal nog wel eens zoeken of ik ze kan vinden.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Evert G.D » 05 dec 2008, 23:53

Dat is een juweeltje van een 403!!!!!!!! Schitterend, met die Robri-make up! :D

Bovendien ook nog 's origineel Nederlands. De combinatie is niet zeldzaam, naar zeer uniek! :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor vreugden » 06 dec 2008, 00:05

Evert G.D schreef:Dat is een juweeltje van een 403!!!!!!!! Schitterend, met die Robri-make up! :D

Bovendien ook nog 's origineel Nederlands. De combinatie is niet zeldzaam, naar zeer uniek! :D :D


De Robri accessoire aan de zijkant onder de ramen is volgens de eigenaar zeldzaam. Ze zijn ook iet helemaal compleet omdat er tussen de boven en de onderlijn van het accessoire gedeeltelijk een opvulling van aluminium zou moeten zitten. Ik kan de detailfoto's echter niet vinden.
Dus Evert: zijn ze echt vaker te zien deze Robri accessoires?
groet, Teun
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten