Het personaliseren van je auto is echt niet iets van de laatste jaren. Ook al in een ver verleden, pak hem beet zo'n kleine 50 jaar terug was de trotse autobezitter hunkerend op zoek om met behulp van attributen zijn "voiture" verder te verfraaien, (nou ja het resultaat was ook wel eens averechts.....
) en te voorzien van een eigen identiteit.
Ook praktisch gezien had dit een rol, want op een groot parkeerterrein tussen een stuk of 40 grijze Peugeot's precies jouw 403 terug te vinden viel ook in die tijd al niet mee.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat in die eind jaren '50 periode er niet super veel automerken waren, die ieder allemaal ook geen 15 of meer verschillende modellen in hun gamma hadden. Daarbij was de keuze in het kleurenpalet en interieurstoffen ook bepaald niet oneindig.
Als er dan in jouw straat nog een stuk of 12 Dauphines geparkeerd staan is het erg leuk om je met een luxere wieldop of een afwijkende bumper en veel meer mooie chroomlijstjes te onderscheiden van de gemene deler.
Met name voor de Franse merken was er een ruime keuze aan attributen om de 'droom'auto te verbeteren maar ook te beschermen.
Er waren in die tijd een aantal bekende en minder bekende aanbieders van accessoires. Zo was Saprar een aanbieder van uitsluitend Renault-accesoires. Verreweg het bekendst was echter ROBRI het merk met het ridderharnas in het beeldmerk. Het uit Puteaux (Seine)afkomstige merk vervaardige een zeer wijde range afterfit onderdelen voor onder andere
Simca, Peugeot, Renault en zelfs Panhard.
De mogelijkheden liepen uiteen van een gewone kentekenplaathouder of sierlijst, maar ook zonneschermen over de volle breedte van de voorruit, of een kompleet zinloze afwijkende rozet voor op de bumper.
De meest voorkomende attributen waren echter de platte uitlaateindstukken en de overbekende steenslagbeschermingsplaten voor het lakwerk bij voor- en achterschermen.
Ook voor het interieur was er keuze uit een aantal artikelen zoals stoel-bekledingshoezen, kledinghaakjes aan het raam, diverse bakjes voor kleine spullen, asbakjes, te veel om op te noemen.
Met name de volume modellen zoals de 403 en 404, maar ook de TA, DS en later ook de 2CV profiteerden volop van het ruime accessoire aanbod. Bij de Renault -rijder was er een grote keuze voor de 4CV, Dauphine en Fregate voorhanden.
Met het verdwijnen door de jaren heen van veel van deze auto's door de meedogenloze slopershamer is ook veel ROBRI en ander speciaal accessoire materiaal verloren gegaan. Met name op van die gezellige Franse Bric & Brac marktjes, brocantes en op ruilbeurzen voor klassiekers en onderdelen kom je een enkele keer nog hele leuke aparte dingen tegen. Zaosl altijd hoe schaarser en mooier de staat hoe hoger de prijsstelling.
Ook de klassieke schoonheden van menig mede-forummer zijn opgeleukt met hele mooie opsmuk uit de tijd dat deze accessoires veelvuldig gebruikt werden. Voor sommigen misschien over de top, zoals altijd is smaak een zeer persoonlijke aangelegenheid en voor ieder anders, zelf kan ik er erg van genieten en zie ik het in het perspectief van het tijdsbeeld. Het past volledig in wat de Fransen zo schitterend de "treinte fabuleuse" noemen. Dit begrip heb ik al eens eerder laten vallen maar het staat voor de weelderige, welvaartstoenemende en zorgeloze periode in de jaren '50, '60 en '70. Benzine was spotgoedkoop, de economie en wederopbouw hadden het tempo van een concorde en van het milieu kreeg nog niemand grijze haren. De drang om landen te bezoeken en de vrijheid van reizen nam ongebreidelde vormen aan. Waar gezinnen decennia lang, als ze al op vakantie gingen, de Ermelose Heide bezochten,
waren nu bestemmingen als La Napoule en Frejus helemaal hot. Hoe verder weg hoe indrukwekkender bij vrienden, familie en buren.
Kortom in dit verschijnsel binnen "de vaart der volkeren", paste ook het hippe en aanzicht verhogende aankleden van de automobiel. En dat in een tijd dat ze in Duitsland het woord Tuning nog niet eens konden schrijven......
Zo zie je maar weer dat ook op dit gebied de Fransen bepaald een pioniersrol bekleed hebben, hoewel dit helemaal niet bij een zeer groot publiek bekend is.
Extra leuk dat er in de DS-Collection een schaalmodel verschenen is die aan dit fenomeen toch de nodige aandacht schenkt. De uiterst extravante 'purpre' kleurstelling in combinatie met het bling-bling achtige overdadige chroom geeft een heerlijke knipoog naar hoe het ooit eens geweest is.
Helaas is het erg moeilijk om het chroomwerk heel fijntjes uit te voeren. Op de met Macro-stand gemaakte foto's maakt dit een ietsje grove indruk. Ook de wieldoppen zouden iets precieser uitgevoerd kunnen zijn als je deze vergelijkt met het origineel op de beige DS. Toch moet je dit wel in verhouding zien tot de prijs van 10,90 Euro die dit model kost. Voor dit bedrag krijg je er nog een leuk fascicule bij. Het model is in Frankrijk nog te krijgen, hoewel de DS-serie ionlangs bij nummer 60 is gestopt. (dit is overigens NR. 51)
Na wat zoekwerk kon ik gelukkig op internet een paar oude advertenties van ROBRI terug vinden alsmede een paar hele leuke foto's van DS-SEN die met ROBRI accessoires opgetuigd zijn.
Ik ben niet zo als veel mensen die altijd roepen "vroeger was alles beter", maar sommige dingen op het gebied van auto's en dit soort accessoires waren wel erg leuk!
Happy collecting groeten,
Arie-Jan
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~