"Arreslee"

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

"Arreslee"

Berichtdoor 307204XSI » 19 dec 2009, 22:49

Arreslee …… – De Citroën SM Présidentiel 1972 Henri Chapron

Afbeelding

Inleiding
Als de kerstman een auto zou hebben dan zou het met grote waarschijnlijk de Citroën SM Présidentiel geweest zijn. Ik kan tenminste geen auto bedenken die dichter bij een arreslee in de buurt komt dan de extra lange en door Henri Chapron verbouwde en veredelde SM. Een roedel rendieren zou zeker niet misstaan voor deze zeer bijzondere Citroën en hun kleuren komen prima bij het beige biscuit-leder van het interieur in de buurt. Op de achterbank passen plenty pakjes en cadeau’s, de oude man met rode jas en lange baard kan staand in de carrosserie de teugels van Rudolph en zijn kornuiten bedienen.
En zeg nou zelf, comfortabeler vervoer is er niet als je na een lange nacht overwerken met je vermoeide oude botten snel naar huis wilt. Genoeg grappen; het bruggetje naar de kerst is nu wel gelegd.
Feit blijft dat de presidentiële Citroëns die door Chapron werden verbouwd en aangepast uitermate bijzondere creaties waren.
Al in 1967 had het carrosseriebedrijf van Chapron opdracht gekregen om een speciale, verlengde DS te bouwen voor de regering van Charles de Gaulle, welke begin ’68 in gebruik werd genomen. Aansluitend volgde in 1972 2 SM’s voor de Georges Pompidou.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opera
Afbeelding

Afbeelding


VIP-vervoer
De beide Citroëns SM, welke de kentekens 2-PR-75 en 3-PR-75 kregen
(1- PR-75 was voor de eerder genoemde DS van Generaal de Gaulle) werden omgetoverd naar verlengde 4-deurs uitvoeringen. De lengte aanpassing bedroeg meer dan de SM Opéra (8 ex.) en Mylord (7 ex.) welke grote gelijkenins vertoond en welke eveneens van de hand van Henri Chapron stamt.
Queen Elisabeth II had de eer om als eerste voorname buitenlandse gast plaats te nemen op de achterbank van de Presidentiële SM op 15 mei 1972 tijdens een staats bezoek aan Frankrijk. Nadat zij de bleke Britse huid had laten koesteren door de Franse voorjaarszon tijdens een open rijtoer, zouden er nog veel vooraanstaande staatshoofden en hooggeplaatste gasten plaatsnemen in de statige open limousine.
Zelfs de vorige paus, die de hobby had om landingsbanen van vliegvelden te zoenen heeft ooit aan boord van deze SM vertoefd getuige de foto’s. Of hij ook het weelderige leer of de luxe bekleding van de SM gezoend heeft verteld het verhaal niet.

Het aantreden van de SM’s betekende overigens dat de aparte eveneens open Simca Chambord Présidentiel (4-PR-75) uit 1959 het veld moest ruimen uit de regerings garage. Over deze auto heb ik in het verleden ook eens een paar regels geschreven;

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10851

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Citroën SM Présidentiel -Henri Chapron 1972
Technisch kwam er nogal wat kijken bij het transformeren van een doorsnee SM [nou zo doorsnee is een SM eigenlijk helemaal niet] naar een heuse SM Présidentiel. Onderhuids en dus onzichtbaar betekende het dat het remsysteem en het hydroactieve veersysteem werd verzwaard zodat het berekend was op de beduidend meer wegende carrosserie. De regerings SM had een speciale versnellingsbak met aangepaste overbrenging waardoor het mogelijk was om lange tijd stapvoets te rijden en vooral zonder schokken, dit was nodig omdat er natuurlijk regelmatig van die bewakingsgorilla’s naast de SM mee moesten lopen.
Desalniettemin waren de SM’s uiterst luxe staatsmobielen die goed op hun taak in de openbaarheid waren voorbereid. Dusdanig goed dat deze tot het aantreden van Jacques Chirac in 1995 dienst zouden blijven doen.

Afbeelding


Henri Chapron
Henri Chapron was een vermaard automobiel bouwer in Frankrijk. Chapron werd in Nouan-le-Fuzelier in 1886 geboren. In 1919 begon hij in zijn atelier in Neuilly-sur-Seine, T- Fordjes aan te passen die op Frans grondgebied waren achtergebleven door het Amerikaanse leger na het eindigen van WO I.
Chapron was een waar virtuoos, een kunstenaar op zijn vakgebied, maar eveneens bijna on-Frans prefectionist.
Na het krijgen van meer erkenning en bekendheid verschuift zijn bezigheid richting exclusievere opdrachten zoals speciale klantspecifieke opbouw van Talbots, Hotchkiss, Delages en Delahaye’s, of nog exclusiever zoals Hispano-Suiza’s en Bugatti’s. Dit duurt tot na het eindigen van de tweede wereldoorlog, al zijn de oorlogsjaren erg zwaar, het bedrijf weet deze periode te overleven.

Vanaf het begin van de jaren ’50 raakt de zelfdragende carrosserie bij de meeste fabrikanten in zwang en bovendien is de wereld van exclusieve unieke auto’s op basis van chassis opbouw niet meer dezelfde geworden. De economische situatie in de na-oorlogse jaren vragen nieuwe creatieve en flexibele oplossingen. Chapron zou Chapron niet zijn als hij hierin niet de nieuwe kansen en uitdagingen zou weten te lokaliseren.

Het verschijnen van de DS in ’56 is een geschenk en Chapron gaat zich storten op speciale uitvoeringen van de godin die in standaard uivoering al een bijzondere en gestroomlijnde verschijning is. Op basis van de DS ontwikkelt Chapron allereerst een eigen creatie cabriolet, Décapotable genaamd, hiervan zouden er tot 1961 in totaal 389 gebouwd worden, in grote lijnen geen tweede hetzelfde.

Later ziet Citroën de kracht van een cabrio uitvoering in, na er aanvankelijk niet te positief tegenover te hebben gestaan. Het concern laat de ontwikkeling en de bouw over aan Chapron en aldus onstaat de vermaarde DS Décapotable type Usine. In totaal zouden er hiervan 1.365 stuks gebouwd worden.
Naast de Cabrio varianten van Chapron op basis van de DS mogen we ook de vele Coupe varianten met aansprekende namen als le Léman, le Caddy, le Palm Beach, la Majesty, le Dandy en nog vele andere niet vergeten. Stuk voor stuk iconen en rijdende monumenten die de ongekende en geniale capaciteiten van Henri Chapron weergeven.

Heden ten dage zijn de DS-sen van Chapron zeer gezochte en onbetaalbare collectors klassiekers.

Na het overlijden van Chapron op 14 mei 1978, zet zijn tweede vrouw Françoise het bedrijf nog een aantal jaar op bewonderenswaardige wijze voort.
In deze periode wordt de aandacht o.a. gelegd op het verlengen en aanpassen Peugeots 604 en speciale uitvoeringen Citroëns CX-en.
In de loop van 1985 staakte het bedrijf zijn activiteiten. Vanaf dat moment worden de nalatenschap en naam van Chapron door de erfgenamen met strikte hand bewaakt.
Veel stukken en documenten alsmede foto’s liggen in de archieven en zijn nog niet openbaar gemaakt of gepubliceerd, enerzijds om de mythe in stand te houden maar vooral ook om misbruik en plagiaat te vermijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Geen kleintje; het schaalmodel in 1/43;
Ook al is hij 43x verkleind, de SM blijft een bakbeest van een auto. Het schaalmodel van Norev stamt uit de passion Citroën kiosken-serie die al enige tijd is beeindigd maar waarvan nog een groot aantal bijzondere “double chevrons” van te krijgen zijn. Mijn exemplaar komt bij het Franse Journaux van daan (www.journaux.fr) waar je via internet gemakkelijk kunt bestellen. Gezien de bijkomende kosten is het raadzaam om per bestelling een stuk of 10-15 modellen te gelijk te laten komen. Zelf heb ik de luxe situatie dat ik mijn modellen gecombineerd met maatje Diego Westerveld laat verzenden, ook dit scheelt in de kosten. Moeder Loes is super met de Franse taal, een andere leuke bijkomstigheid is dat we bij tijd en wijle bij elkaar over de vloer komen en elkaars aanwinsten kunnen bewonderen en er lekker over kunnen “bomen”. Aan het einde van het jaar is het dan ook een goed moment om beiden te bedanken voor alle behulpzaamheid en goede zorgen bij het verkrijgen van het vele fraais wat hier ter sprake en voor de lens komt.
Terug naar de SM, ook het schaalmodel draagt het correcte kenteken 2-PR-75, waarbij de 75 staat voor het Dept. in dit geval Parijs.
De kleur “Tudor Black”, overigens een vreemde naam voor een ‘Franse voiture- extraordinaire’, ten eerste omdat het onvervalst Engels is, ten tweede omdat de kleur een soort donker anthraciet –metalisee is, geeft het model wel extra cachet. Het is een hele gedistingeerde kleur die op het modelletje goed is benaderd.
De gecompliceerde oranje plexiglas achterzijde is een ander staaltje van sterk werk van de mannen en vrouwen van Norev. Het ietsjes scheef geplaatste kentekenplaathoudertje kan daar zelfs niets aan af doen.
Bij open auto’s weet je als modelautofabrikant dat je extra je best moet doen qua interieur.
Voor deze extra taak is men ook hier niet weggelopen; wat ziet de binnekant van de SM er super uit! Let op het spiegeltje, de originele ovale stuurnaaf, pook en dash-board, alles klopt. Toefje slagroom op de cake is wel de neerklapbare zeteltjes achter op de voorstoelen voor beveiligers.
Als je bedenkt dat dit model slechts Euro 10,90 kost, kun je eigenlik geen reden bedenken om deze bijzondere auto niet te kopen, of op zijn minst op je wenslijstje te zetten als je iets met Citroën hebt.

Wie weet ligt hij binnenkort wel onder je kerstboom……………….

Fijn weekend, prettige feestdagen, een aangenaam kerstfeest en tot spoedig,

Groeten,
Arie-Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor CinqCentCinq » 20 dec 2009, 00:16

Mooi stukje over een prachtige auto en model Arie-Jan!
Jij ook bedankt voor de complimenten :D , we doen het graag!!
Nu we het er toch over hebben, staat er nog iets op je verlanglijstje wat we moeten bestellen???

Groetjes en fijne feestdagen!!

Diego,
Loes & John
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Berichtdoor Chris De Backer » 22 dec 2009, 01:46

Het was weer aangenaam om lezen :D
Wegens plaatsgebrek verzamel ik Peugeot miniaturen.
Onderandere de 504 pick-up Dangel, J7 en 302/402 Darl'mat.
En de thema's Tour de France en Parijs - Dakar
Chris De Backer
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jun 2004, 18:24
Woonplaats: Meerdonk, België

Berichtdoor Indium » 22 dec 2009, 19:58

Zeer leuk en informatief om te lezen en wat een adembenemend mooi model, zeker in de uitvoering zoals hij op de eerste foto staat! Een mooie en goed geproportioneerde cabriolet ontwerpen is een uitdaging maar een 4-deurs cabrio (en zeker met deze lengte) is niet alleen een esthetisch hoogstandje maar ook een technische.
Oude liefde roest...
Avatar gebruiker
Indium
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 08 mei 2005, 12:47

Berichtdoor Harrie » 22 dec 2009, 21:04

wederom een geweldig mooi, leuk en compleet verhaal! bedankt A.J. ! :D
een Citroën SM is op zich al bijzonder, deze helemáál !
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 307204XSI » 23 dec 2009, 22:59

@Diego, Chris, Indium en Harrie, heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal, :mrgreen: :lol:

Da's voor mij altijd erg leuk om jullie response te lezen,

gr,
Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten