Grote vakantie in een kleine voiture

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Grote vakantie in een kleine voiture

Berichtdoor 307204XSI » 29 sep 2010, 23:07

Vacance – Een reis door Frankrijk en het verleden per 4CV

Inleiding
Het thema 4CV wil maar niet uitgeput raken, en waarom ook??. De langjarige looptijd en rijke historie van de 4CV, de belangrijkheid van dit kleine 4-persoonsvoertuigje in de jaren ‘50 en ‘60 zijn niet in een paar korte essays samen te vatten. Telkens weer duiken er nieuwe wetenswaardigheden op, mede door het niet meer weg te denken internet maar ook uit een aantal boeken die ik recentelijk gekocht heb is er nog steeds voldoende mateiaal beschikbaar om over de Quatre Chevaux te schrijven zonder in herhalingen te vallen.

Even een klein kijkje achter de schermen;
Vaste lezers van mijn korte essays weten inmiddels dat in de zomerperiode vanaf eind mei tot medio september er geen (model)auto artikelen geschreven en gepubliceerd worden, om de eenvoudige reden dat het druk is met evenementen, het ook (meetbaar)minder leeft bij de geintresseerde lezers, en er een hoop andere aangename zaken des levens zijn die tijd opeisen.
Toch wordt deze periode altijd wel efficient gebruikt voor o.a. fotograferen, inspiratie op doen en nieuwe aanwinsten verzamelen en het researchwerk staat/ligt ook niet stil. Daar komt bij dat het simpelweg regelmatig te warm is om op een bovenverdiepinkje achter een beeldschermp te zitten puffen. Aldus is met mijn overigens zeer meegaande wederhelft overeengekomen in de echte zomermaanden eens wat vaker in de tuin te vertoeven en de PC de PC te laten. Met de herfst voor de deur en alweer frequenter tegen het raam kletterende regendruppels is het juiste moment weer aangebroken om de draad weer op te gaan pakken.

De vakantie periode ligt inmiddels al weer enige tijd achter ons. Toch nodigt juist dit artikel uit om nog even stil te staan bij alle facetten die vakanties met zich mee brengen. Van voorpret en (in)pakken, tot de lange avontuurlijke reis door onbekende streken. Vervolgens een heerlijke periode van onbekommerde vrijheid en ontsapnning, lange avonden, andere specialiteiten eten, nieuwe mensen leren kennen en het eindigd na terugkomst met uitpakken, wassen, foto’s inplakken en het koesteren van herinneringen.

Een land gaat op vakantie (en de buurlanden er omheen ook…..)Augustus is al jaren lang de vakantie maand in Frankrijk. De Franse bevolking trekt er massaal op uit, bedrijven sluiten veelal collectief, de steden lopen leeg en men verbrengt een aangename periode “en campagne”. In deze periode is het land ook nog eens overspoeld met toeristen uit de omliggende landen.
De overbekende zwarte zaterdagen zijn al jaren lang een fenomeen maar ook in een ver verleden kwam het verkeer op deze drukke dagen richting zuiden urenlang tot stilstand, wat resulteerde in neringdoenden langs de N6 en N7 die waren aan het autoraam verkochten aan de passerende vakantiegangers zoals nougat, wijn, vlechtwerk, potten en pannen al nagelang de streek en lokale omstandigheden.
Niet alleen de Franse stadse mensen trokken en trekken er in deze maanden massaal op uit, ook voor Belgische, Nederlandse en Duitse vakantiegangers is Frankrijk en geliefde bestemming met alle logistieke problemen van dien.

Imperials en andere handige accessoires
Al in een eerder verhaaltje zijn de bekende accessoires van SAPRAR aan de orde gekomen. Een scala van specialistische onderdelen die via de dealer besteld konden worden en die het plezier aan ja Dauphine, Fregate of 4CV alleen maar deden vergroten.
Het imperial was een makkelijk te verkrijgen artikel die veel uitkomst bracht bij het verveoren van bagage op het dak. Roestvast staal was nog niet een gangbaar materiaal in die tijd, het betrof gewoon ijzer wat uiteraard het nodige onderhoud behoefde. Hierdoor zijn er helaas weinig van deze authentieke dakdragers overgebleven en te verkrijgen, immitatie is natuurlijk altijd een optie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

La 4CV avec 5eme Roue
In de tijd van de vaak kleine na-oorlogse auto’s en de beginnende massa-mobiliteit was het nog vaak schipperen met de ruimte en de mogelijkheden voor het meenemen van bagage beperkt. Zeker ook bij auto’s met de motor achterin gemonteerd.
Nood maakt vindingrijk en dus was een kleine compacte en lichte aanhanger een zeer geschikte en in die tijd populaire oplossing.
Met name in de Franse (Franstalige) landen was de 1-wielige balans aanhanger de zogenaamde 5eme Roue (het vijde wiel), ook wel monorue genoemd een heel bekend en geliefd fenomeen.
Het bood precies die extra ruimte voor een aantal koffers die in de 4CV en vele andere auto’s ontbrak. Denk aan Dauphines, Ami’s e.d. Voordeel was dat de aanhanger makkelijk te stallen was en vooral niet te veel woog want de motoren waren in die tijd nog erg licht en niet berekend op het trekken van aanhangers over vaak bergachtige wegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aanhangers: niet altijd het 5e wiel aan de wagen
De vraag naar de kleine monorue aanhangers zorgden na verloop van tijd voor een levendige handel. Merken als Fulgur, O.L.D. Chaigneau, Antem e.v.a. raakten in een hevige concurrentie strijd verwikkeld. Maar ook menig zelf geknutselde variant verscheen op de openbare weg. Misschien wel de meest opzienbare variant was de zogenaamde ‘Porteuse Amenagée’, een soort rijdende keuken in een aanhanger gebouwd waarin naar hartelust gekookt kon worden bij de tent. Een grappige afbeelding van de oude folder trof ik aan op internet en verdient hier zeker een plekje. Leuk contrast als je bedenkt dat men anno nu met tandem-as caravans van 8mtr. of meer onder weg is of met reusachtige mobilehomes met wasmachine en magnetron aanboord.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vakantie kiekjesDe meest tastbare herinneringen die blijven na een lange vakantie en een oneindig lijkende heen- en terugreis zijn de vakantie kiekjes. Onschatbare inzichten leveren deze foto’s vaak op hoe het ooit geweest moet zijn. Beelden van bepakt en bezakte auto’s, gezinnen die langs de weg pick-nicken en foto’s van de omgeving en de eerste verkeersopstoppingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 schaalmodellen in 1 op 43 deze keer;
Deze keer weer eens 2 modellen tegelijk onder de aandacht, een hele vroege 4CV uit de 4CV serie en een wat later verschenen 4CV uit de La Route Bleue kiosk range die met een 5eme Roue, (5de wielaanhangertje) is voorzien.

Het doek is helaas gevallen voor de 4CV serie die goed heeft gelopen en vooral ook lange tijd goed verkrijgbaar was in Frankrijk. De serie kenmerkte zich door originele modelkeuzes en de geweldige kwaliteit van de Eligor schaalmodellen.
Tijdschriften zoals het Renault-tijdschrift Losange besteedde in het verleden geregeld aandacht aan de verschenen modellen.

Niet getreurd echter aangezien de 4CV ook in de toekomst zeker geregeld nog onderwerp van modelaauto’s zal zijn. Zelf heb ik voor de nabije toekomst nog een verscheidenheid aan 4CV varianten die hier met een zekere regelmaat de revue zullen passeren. Het Franse equivalent van Autoweek: AutoPlus heeft recentelijk een
eigen kiosken-serie opgestart met een zeer luxe boekwerkje bij elk model in plaats van het gebruikelijke fascicule. Het september nummer is een donkerblauwe 4CV, wat aangeeft dat er nog veel en vaak aanbod zal blijven komen van Renault’s antwoord op de kever.

De zandkleurige 4CV op de foto’s is 1 van de eerste releases in de aan de Renault 4CV gewijde serie. Het model heeft een natuurgetrouw imperial (galerie).
Bovendien heeft de auto een opmerkelijk detail in de vorm van een enigszins afwijkende handgreep met daarin kleine lichtjes boven de kentekenplaat. Kenmerkend voor de hele vroege 4CV’s van zo rond ‘47/’48.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grijze 4CV is nummer 46 uit de La Route Bleue serie het model is zeer gedetailleerd. De beige velgen met de chrome wieldop, tankdop achterop, de clignoteurs, de overige chromen accenten en niet vergeten de 7 ‘snorharen’, alles klopt. Het model is een lust voor het oog, het plateaux met gras en de bekende rood/witte RN7 paaltje met een bezwete bestuurder en het grappige aanhanger referen op uiterst getrouwe wijze aan een ver verleden en zorgen dat dierbare herinneringen levend blijven.

Een kleine beschrijving van de onderstaande scene:

Het is de eerste week augustus van het jaar 1957. Laurent is ploegleider in de Renault bedrijfsautofabrieken, hij werkt aan de overbekende Renaults Goulette in de fabrieken op de Ile de Seguin, in zijn gedeelte van de fabriek wordt overigens ook de Juva in elkaar gezet. Maar nu even niet. De productie ligt plat, het is vakantie tijd.
Hij heeft het goed voor elkaar onze Laurent, hij kan veel zelf omdat hij handig is, en heeft recht op personeelskortingen als werknemer van de Regie Renault. Afgelopen winter heeft hij een oud, zogenaamd 5e wiel- aanhangertje gekocht en in de avonduren opgeknapt. Deze komt nu goed van pas, op deze lange reis naar de Mediterrane kust voor een welverdiende vakantie met het gezin. Zijn jonge gebruikte grijze 4CV Luxe is in prima staat en door de laatste beurt en smeerpunten geheel voorbereid op de zware en lange reis naar de gele tropische stranden.

Samen met zijn vrouw Angeline, een van origine struise boerendochter uit de Haute Savoie en hun 10-jarige dochter Michelle zijn ze op weg naar het Zuiden. Het is bloed verzengend heet, en het gezinnetje heeft een stop ingelast voor wat rust en verkoeling voor mens en machine. Angeline en Michelle zitten iets verderop onder de bomen met de benen in een verkoelende beek. Laurent staat bij de auto en drinkt slokjes water uit zijn fles. Zijn witte singlet is doorweekt van de warmte en hij heeft een zakdoek op zijn hoofd zoals je vroeger bij wegwerkers, boeren en bouwvakkers vaak zag. De omgeving rondom Brignoles is prachtig en heerlijk rustig. De lucht trilt boven het wegdek vanwege de 28gr en de krachtige zon. In de verte rijkt het uitzicht tot aan de impossante “Massif des Maures”.

In de verte doemt een andere 4CV op. Op de nauwe straatjes is het even nauwkeurig passeren maar alles gaat uitstekend. Vriendelijk wuift hij naar de inzittenden in de eveneens toeristisch uitgevoerde 4CV. Het wordt langzaam tijd om verde te gaan, het is nu niet ver meer naar Mandelieu…….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beige 4CV kost ca. 12,95 en is in de 4CV serie helaas uitverkocht, maar op beurzen nog regelmatig te vinden. Mijn exemplaar komt uit Zwitserland en werd door mijn schoonouders onlangs op een verzamelaars beurs gevonden.
De grijze 4CV is nummer 46 uit de La Route Bleue serie, mede door het grappige diorama ligt de prijs met 16,95 iets hoger maar door de betere detaillering zeker iedere Euro waard. Via de Franse website Journaux.fr is dit model nog volop verkrijgbaar.

Groeten en tot spoedig, happy collecting.
Arie-Jan
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor MarcelB » 29 sep 2010, 23:30

Prachtig verhaal weer AJ, voorzien van mooie foto's

Dat belooft weer wat voor de komende maanden. Ik kijk ernaar uit :mrgreen:
Afbeelding

De Modelauto eXpert

Peugeot 508 SW Executive 1.6THP 2011
+ Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 2014 (Lesauto)
Avatar gebruiker
MarcelB
 
Berichten: 1914
Geregistreerd: 03 mei 2004, 22:04
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Harrie » 29 sep 2010, 23:51

wederom prachtig, A.J !

ik ga het zondag nog wel eens op mijn gemakkie na lezen...

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor chummy dj » 30 sep 2010, 13:05

Mooi verhaal,en fotos... :shock:
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Berichtdoor Frank 205 » 30 sep 2010, 20:58

Jaaaaa!!!! Weer nieuwe verhalen en schitterende foto's van prachtige bijzondere modellen :D :D :D
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor Harrie » 30 sep 2010, 23:25

Frank 205 schreef:Jaaaaa!!!! Weer nieuwe verhalen en schitterende foto's van prachtige bijzondere modellen :D :D :D

Arie-Jan heeft er nog heel wat op stapel staan,
dus weer leuk leesvoer en genieten komende herfst en winter :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten