Pagina 1 van 1

Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 18:51
door WillemV
Vandaag is gebleken dat de ashoezen aan de linkerkant gescheurd zijn.
Morgen eerst even dicht kitten met polymax, want ik heb nog geen nieuwe en ook nog geen tijd.

Die hoezen ga ik wel bestellen, maar ik vroeg mij af of de grote centrale moer links of rechts draad heeft.
Dit omdat ik natuurlijk de complete remmerij etc. moet demonteren.

Als er nog verdere adviezen zijn dan houdt ik mij aanbevolen, daar we met zijn allen een schat aan informatie hebben en gelukkig delen.

Alvast bedankt.

Willem

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 19:08
door joospeugeot
\

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 19:17
door WillemV
Oké, je haalt de aandrijfas uit de bak.
Dan hoeft dus alleen de moer los etc. en de fusee. As naar buiten duwen en beide vervangen.
Olie in de bak en klaar.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 20:01
door WillemV
Even nog een vraagje: als de fusee los is krijg je de as in een keer los of is het hangen en wurgen.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 21:53
door Bart-Peugeot
Als de fusee los is, pak je de as er zo uit.

Ik neem aan dat een 605 daarin niet afwijkt van een 106, 205, 306, 307, enz...

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 04 sep 2014, 21:59
door WillemV
Ja, ik denk dat het principe allemaal gelijk is.

Heb ondertussen een oude topic gevonden waar ook nog een link naar een citroen ax uitleg bijgevoegd was.

Ik zal naast het bestellen van de beide rubbers ook de Versnellingbak olie regelen.
Als alles klaar is dan kieper ik de verse er in. En klaar is Willem.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 00:13
door e de grood
Ik lees niks over het vervangen van de ashoezen zelf. Ik meen me te herinneren dat originele ashoezen vervangen vragen om kennis en gereedschap om de homokineet te demonteren; of heb ik het mis?
Ik vervang al jaren gescheurde ashoezen door universele, d.w.z. die op maat knipt. Deze zijn van een andere veel soepelere rubbersoort en daardoor zonder demontage van de homokineet te monteren. Hulpmiddel is een konische 'trechter' van nylon kunststof; hier trek je met wat vet die soepele universele ashoes gewoon overheen tot op de goede plek; je hoeft er alleen maar in te geloven dat de ashoes zich zo ver (nl. diameter homokineet) laat uitrekken. De nylon trechter kost eenmalig een paar tientjes; laten vervangen kost elke keer wellicht een paar honderd.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 00:17
door Bart-Peugeot
Oud model Coca Cola fles (hals) schijnt ook als trekker/geleide dienst te kunnen doen.
Die flessen waren nog stevig. Tegenwoordig zijn ze erg slap.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 00:41
door tout est beau avec une...
e de grood schreef:Ik lees niks over het vervangen van de ashoezen zelf. Ik meen me te herinneren dat originele ashoezen vervangen vragen om kennis en gereedschap om de homokineet te demonteren; of heb ik het mis?
Ik vervang al jaren gescheurde ashoezen door universele, d.w.z. die op maat knipt. Deze zijn van een andere veel soepelere rubbersoort en daardoor zonder demontage van de homokineet te monteren. Hulpmiddel is een konische 'trechter' van nylon kunststof; hier trek je met wat vet die soepele universele ashoes gewoon overheen tot op de goede plek; je hoeft er alleen maar in te geloven dat de ashoes zich zo ver (nl. diameter homokineet) laat uitrekken. De nylon trechter kost eenmalig een paar tientjes; laten vervangen kost elke keer wellicht een paar honderd.


Bij een 605 tik je de homokineet vrij eenvoudig van de as af, heb je geen speciaal gereedschap voor nodig.
Op de as van een 605 zitten vrij stevige rubber hoezen die ook nog een keer in het gareel worden gehouden door een paar losse ringen.
Hoe deze ringen precies hun werk doen is mij niet helemaal duidelijk maar ze zullen er niet voor niets op zitten.

De universele rekbare hoezen gebruik ik zelf nooit.
Deze zijn van een te zwak rubber en bovendien voorgevomd op de plaatsen waar je ze in kunt korten.
Ze scheuren binnen de kortste keren weer.
Elke keer als er een hoes van je aandrijfas lekraakt is dat een aanslag op je homokineet.
Ben je er op tijd bij dan kun je het nog redden met voldoende nieuw vet en een goede hoes.
Als je hoes steeds weer scheurt gaat geheid je homokineet naar zijn grootje en ben je duurder uit.
Het meerwerk om een echt goede hoes te monteren is minimaal tov. van deze rekhoezen.

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 01:26
door joospeugeot
\

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 06:29
door WillemV
Hm... als dit allemaal lees dan wordt het weer een feestje.

Bij het vervangen van de ashoezen op de volgende werkzaamheden.
Trouwens beide hoezen moeten vervangen worden, dus de as gaat uit de bak endan kam je m.i. op je gemak de hoezen plaatsen.

http://www.oldtimerautosite.nl/aandrijf ... n_auto.htm

Kom ik er zelf niet uit dan mag de garagist dit mooi doen.
De kosten zijn dan wel wat hoger, maar dat zij dan maar zo.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 08:41
door tout est beau avec une...
Op deze link vind je dus allerlei typen.
De foto's met de montagekegel en het spreidapparaat dus snel doorscrollen.
Op 1 van de foto's zie je hoe je de homokineet los kunt tikken, dit type komt redelijk overeen met de 605. (er zijn ook ander soort borgveren)
Voor de montage heb je het getoonde speciaal gereedschap dus niet nodig.
Wel geeft ik duidelijk de voorkeur aan een kunsstofhamer!
De nieuwe borgveer uit de setjes gebruik ik nooit, ik laat altijd de oude zitten.
Dit omdat de montage anders af en toe wel zeer lastig kan worden.
Succes!

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 14:34
door WillemV
Mannen bedankt voor de reacties.

De ashoezen zijn nu tijdelijk dicht gemaakt met polymax (ik wil niet dat er extra troep in komt) en de nieuwe worden morgen besteld. In de komende periode tijd vrijmaken en de uitdaging aangaan.

Nu alleen nog even kijken waar de vuldop zit voor de bak.

Gr.
Willem

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 14:41
door WillemV
Mannen,

Ik heb vanmorgen even gekeken of ik de vuldop van de bak kan vinden van mijn 605 2.0 16V.
Kan het kloppen dat de imbusvuldop rechtsachter en bijna aan de bovenkant zit.

Dit omdat er natuurlijk geheid olie uit de bak gaat lopen als ik de homokineet verwijder en de ashoezen plaats.

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 17:24
door WillemV
Volgens mij is de versn bak van de 1.8 16v hetzelfde als de 2.0 16v

Als dat zo is, dan weet ik waar de vulopening zit.

Foto van 1.8 16v
Afbeelding

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 20:01
door joospeugeot
\\

Re: Ashoes vervangen 605

BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 21:04
door WillemV
:mrgreen: