(ont)koppelingsprobleem

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 26 jun 2011, 15:46

dag,

Daarnet het blok uit de auto getakeld en de carterpan (en een lagerblok) er af gedraaid om de axiale lagers te kunnen bekijken. De axiale (druk)lagers (2 stuks) hebben beide twee oliegroeven. (en ik neem aan dat de kant van de groeven tevens de bronszijde is?) Deze oliegroeven zitten niet tegen de krukas aan terwijl dit volgens mij wel moet. Zij zitten nu dus tegen de flensrand aan. Ik heb nog eens in mijn boeken gekeken en denk dat ik teveel van de tekeningen ben uitgegaan (in beide boeken zijn de groeven naar buiten toe getekend), in plaats van de tekst (waar beschreven staat dat de bronzen zijde van de lagers tegen de krukas aan moet). Best wel onnauwkeurig van me :oops: De lagers zijn, gezien metaaldeeltjes die ik onderin de carterpan aantrof, al enigszins afgesleten en dit verklaart vervolgens het teveel aan axiale speling. Volgens mij ben ik eindelijk waar ik wezen moet :o ! , toch??

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Kees » 26 jun 2011, 20:05

Ja de kant met de groeven is de kant met de bronslaag, die moet tegen de krukas. Kun je een foto maken?
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 26 jun 2011, 21:11

hierbij een foto zoals het (binnenste) lager zit/zat. Bij het buitenste lager wijzen de groeven dus de ander kant op, dit is niet te fotograferen vanwege ruimtegebrek.

Afbeelding

het moet dus andersom als ik het goed begrijp. Beide groeven naar de krukas toe en dus ook naar elkaar toe.
Kees, je schreef ook dat
afaber schreef:Een van de lagers (half maantje) past ook op de verkeerde plek, en loopt dan aan,
dit snap ik nog niet helemaal. naar mijn weten zijn beide lagers gelijk en kunnen ze er niet nog op een andere manier in, behalve dat je ze a/h.w. binnenste buiten erin kunt zetten zoals ik heb gedaan, toch? het lijkt trouwens wel of het buitenste halve maantje helemaal rond kan draaien terwijl het binnenste halve maantje dit niet kan omdat het lagerblok wat er op komt te zitten, zorgt voor afdichting. Dat blok zorgt daar bij het buitenste maantje niet voor, althans zo lijkt het .

groet Arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Kees » 26 jun 2011, 21:37

Hoi Arjen,
Je lager zit op de verkeerde plek, hij moet meer naar voren, van het vliegwiel vandaan. Ik kan ook wel een foto voor je maken van een blok dat ik nog heb liggen maar dan moet je even geduld hebben, het ligt op mijn werk.
Ze mogen niet helemaal rond kunnen draaien, de lagerkap van het krukaslager moet dat voorkomen. Als je de kap goed bekijkt zie je de afdrukken van de halvemaantjes (kleine rechthoekjes) dan kun je ook zien waar ze horen, namelijk aan weerszijden van een vrij smalle flens (+/- 1cm) op de krukas. Hopelijk wordt je er wijs uit,
groeten van Kees
p.s. bij het monteren van de lagerkap kun je twee dunne voelermaatjes oid gebruiken aan weerszijden tegen de rubber afdichtingen aan. Als je dat niet doet rek je de rubbers uit en dan trekken ze zich later terug wat olielekkage tot gevolg heeft.
Een beetje siliconenkit is ook een goed idee.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 26 jun 2011, 22:10

kees,

jemig, ik zie nu pas hoe verkeerd ik het heb gemonteerd, wat stom zeg! je bedoelt zo toch ? en dan dus met de bronzen zijde/groeven naar de buitenkanten van de foto gericht

Afbeelding

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Kees » 26 jun 2011, 22:18

Hoi Arjen,
Inderdaad het zit zo goed, dat van die flens had ik in mijn hoofd maar het is toch anders
groet,
Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 26 jun 2011, 23:06

dank je kees! hoewel ik me enerzijds wat lullig voel, want niet precies genoeg gekeken en gelezen...... ben ik ook erg opgelucht want me dunkt dat ik "het ontkoppelingsprobleem" :? na lange tijd (en veel onnodig gesleutel en geinvesteer) heb opgelost. Met dank aan iedereen die hier op het forum meegedacht heeft! ik kan niet wachten om de motor in te bouwen en te horen hoe alles loopt.

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Kees » 26 jun 2011, 23:29

Nou je hoeft je niet lullig te voelen hoor, ik heb ooit dezelfde fout gemaakt!
Het staat gewoon niet duidelijk aangegeven in het boek, en toevallig 'past' het lager ook op de verkeerd plek.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Frank.04 » 28 jun 2011, 22:34

In elk geval leuk dat de stalen busjes die ik bij het magazijn heb achtergelaten van pas zijn gekomen!

Ook ik liep tegen versplinterde nylon busjes aan, en heb bij de locale lagerboer dit alternatief gevonden.

C3-bak bezitters: doe er jullie voordeel mee.

Nog een (wellicht voor de hand liggende) tip: probeer de bak ëven"op een ander blok en kijk of het verschijnsel dan ook aanwezig is.

Door eliminatie van elementen krijg je vaak beter zicht op een probleem!

Groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 29 jun 2011, 22:10

nou Frank, bedankt dan bij deze, ze passen perfect!

nog even iets anders, ben nu toch overal aan aan het twijfelen. heb de lagerschalen even bekeken bij het demonteren van het lagerblok/de lagerkap, om bij de axiale lagers te kunnen. door de overmatige druk als gevolg van het verkeerd monteren van de axiale lagers vertoonde een van de schalen wat kleine krasjes. ik heb het met heel fijn schuurpapier (p1200) weer mooi glad gemaakt. is dit verantwoord of moet ik dit niet doen en gewoon nieuwe monteren? Ook zit ik nu te twijfelen of de schalen goed gemonteerd zijn. elk paar heeft een met een glad oppervlak en een ander met een groef in het midden. mijn vraag is: hoe behoort het te zitten? de schaal met het platte vlak op de kap en die met de groef op het motorblok (dus a.h.w. a/d bovenkant gemonteerd)? ik kan het niet vinden in de handboeken.

heb trouwens nog zitten nadenken over de montagetekeningen, waarvan ik eerder schreef dat ze niet kloppen met de tekst. Dit is bij nader inzien dus niet waar. Ze kloppen wel degelijk

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor 305 friesland » 29 jun 2011, 22:39

De lagerschaal met de groef moet aan de bovenkant , daar waar het smeeroliekanaal in het blok zit .
De acsiaal speling is belangrijk ,beschadiging merk je niks van ,en de beste aan de achterkant die hebben het meeste te verduren.
Maar ik blijf er bij dat het echte probleem iets anders is ,dit is zeker merkbar maar heeft niks met ontkoppelen te maken.
maar nu weet je het zeker dat alles goed zit en is ,en het is hobby ,en nog leerzam ook :lol: :lol:
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 30 jun 2011, 22:31

dank je wel 305f voor je reactie. heb ik de lagers zeker goed zitten. dit is een heel leerzaam project, af en toe motivationeel wel moeilijk (geweest).

305 friesland schreef:Maar ik blijf er bij dat het echte probleem iets anders is ,dit is zeker merkbar maar heeft niks met ontkoppelen te maken.


Ik ga er voorlopig toch van uit dat het ontkoppelingsprobleem eigenlijk geen ontkoppelingsprobleem was maar een ander probleem. maar ik houd je op de hoogte. wellicht moet ik er op terugkomen.

iemand nog een advies t.a.v. het verantwoord fijnschuren/polijsten van hoofdlagers?

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Kees » 01 aug 2011, 19:59

Hoe is het afgelopen Arjen? rijdt je 404 weer?
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Mockenrue » 02 aug 2011, 23:07

Mijn (ont)koppelingsproblemen met hydr. koppeling zijn inmiddels opgelost dankzij assistentie van Frank.04 :D
Thx !
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor Harrie » 02 aug 2011, 23:11

Frank.04 schreef:Door eliminatie van elementen krijg je vaak beter zicht op een probleem!

Groet van Frank
wereldsmooi gezegd: dat is dé essentie, dé benadering, de énig juiste ! :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor jan-03 » 02 aug 2011, 23:42

Ha dat is de wiskundige benadering van problemen daarbij is het probleem dus X de grote onbekende die bekend moet worden...
Ik was vroeger aardig goed in wiskunde, maar dat heeft me bij het sleutelen nog weing opgeleverd!! :lol:
Maar een mooie Visie Frank en door Harrie ook nog eens ludiek onderstreept!!!!!!!!! 8) courtoisement

gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: (ont)koppelingsprobleem

Berichtdoor afaber » 25 aug 2011, 21:38

dag mensen,

heeft even geduurd maar ben er weer. heb weken geleden alles ingebouwd en daarna de auto gestart, met hulp van een andere accu want de 404 accu geeft door al het lange stilstaan geen vermogen meer. helaas kan ik niet zeggen dat e.e.a. feilloos verlopen is. ik hoorde een raar geratel in de motor, dat verdween als ik de koppeling intrapte en weer terugkwam zodra de koppeling terugkwam. ook staat me bij dat het toerental wat verlaagde bij de ingetrapte koppeling. Het geratel heb ik nog niet goed kunnen lokaliseren. na 15 minuten draaien wilde de motor helemaal niet meer starten, kreeg ik alleen nog een tik te horen bij het omdraaien van de contactsleutel, misschien te slechte accu of de krans van de startmotor? ik heb er nog niet mee gereden dus kan ook niet beoordelen in hoeverre er sprake is van goed/niet goed ontkoppelen.
Ik had vooraf zulke positieve verwachtingen dus je kunt je voorstellen dat het een behoorlijke domper was. ik ben eerst op vakantie gegaan en momenteel heb ik geen tijd om er weer naar te kijken (en ook niet erg veel zin trouwens..) komt er op neer dat ik dus weer sleutelen moet. heb zitten denken om de versnellingbak er uit te halen, en het koppelingshuis op de motor te laten zitten zodat ik, zodra ik het startprobleem het opgelost, goed kan kijken of het probleem bij de koppeling is te vinden, of dat het misschien toch met de v-bak te maken heeft, al lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk gezien aard van de huidige problematiek.
tot zover maar weer.

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Vorige

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten