Gisteravond had ik eindelijk even tijd om nou eens een paar dubbel 8 filmpjes te draaien,die ik,na het overlijden van mijn ouders in mijn bezit heb gekregen.
Het bestaat,welgeteld,uit een verzameling van 71 rollen(1948-1980,denk ik)
Mijn vader filmpde,volgens mij,alles wat los en vast zat!!
Vooral veel straatbeelden.
Ik had die filmpjes nooit eigenlijk gezien,wel als kind,maar geen acht op geslagen.
Als je films uit de jaren'60 bekijkt,wat een 404.ers reden er rond!!
Ik heb een fragment dat er 5 404ers achter elkaar stonden op het Rembrandtplein!
Nu zou het een bezienswaardigheid zijn,maar toen liep iedereen gewoon langs of er"niets"aan de hand is
De 404 komt dikwijls terug in de filmpjes.
Bijv:
1966:Bakkum,Utrecht,Vlissingen.
1967:Frankrijk,op doorreis naar Benidorm.Sinterklaas,met zijn hoofd door de schuifdak(ik vond"Sinterklaas"wel erg veel op een oom van mij lijken."Sinterklaas"sprak wel enorm Amsterdams! )
1968: weer Frankrijk,op doorreis naar het zuiden.in de blakende zon van Benidorm.
Als je benidorm(toen) uitreed,was het gelijk"woestijn",dus de 404 op een enorme zandvlakte,op de film.
en ga zo maar door
Mijn vader kreeg de 404 op in naam: 14 februari 1964.
Een paar dagen later heeft hij een halve film besteed aan de 404.
Te zien is de mooie Michelin banden met een witte bies.
Alle knopjes.e.d. nieuw!!
De film is gedateerd 16 februari 1964,dus spikslinternieuw,wat vooral te zien is aan de stoelen,achterbank en dashboard!
Alles glimt als een gek,zeg!
Close-up van het dashboard verteld dat hij nog maar 25 kilometer er mee gereden heeft!
In de jaren 50 heeft mijn vader een Chevrolet Bel Air en een Chevrolet Impala Cabriolet(dit laatste tot 1964)
Wat een bouwwerken waren dat!
De Chevrolet impala cabriolet heeft mijn vader in 1964,van de hand gedaan voor............1200gld
Regelmatig heb ik mijn vader gevraagd of hij niet goed bij zijn hoofd is geweest,zo'n mooie auto voor 1200gld doorverkopen!
Zijn antwoord was:"tja het was de prijs,ik moest er vanaf.elke keer op pad met een extra tank benzine in de kofferbak,dat schiet niet op"
maar voor 1200gld??
Maar waar zou je nu met zo'n enorme auto naar toe moeten?
We houden het wel bij de 404,daar heb ik ook de meeste herinneringen aan.De impala heb ik nooit,gezien mijn leeftijd,nooit meegemaakt!
Fijn Weekend
Niek