Hoewel ik geen 404 maar een J7 heb, stel ik mijn vraag toch maar even (ook) hier... Het aantal technisch onderlegden lijkt hier iets groter dan op het J7-gedeelte, vandaar.
Recent heb ik een nieuwe (d.w.z. gebruikte) motor in mijn J7 gebouwd. Het gaat om een 1800-blok. Op zich loopt en rijdt hij, dus in zoverre is het allemaal gelukt. Toch word ik er niet echt blij van. Ook na montage van nieuwe bougies en controle/afstellen van overige ontstekingsonderdelen, blijft hij op 3 (of 3 ½ ) cylinder lopen. Stationair gaat het nog, maar vooral bij belasting onder lage toerentallen is duidelijk dat een cylinder niet echt meedoet. Het vermogen is ook niet optimaal. Bij het ronddraaien van de motor met de starter zonder hem te laten aanslaan, is te horen dat hij op een bepaald punt in de omwenteling gemakkelijker draait. Volgens mij hoor ik dan ook een sissend geluid. Dit was allemaal overigens al zo toen ik hem in Frankrijk voor het eerst startte. Eenmaal thuis heb ik de kleppen gesteld, die stonden allemaal veel te ruim. Maar dat heeft geen verbetering opgeleverd. Het afstellen lukte overigens wel.
Conclusie lijkt overduidelijk: een klep. Mijn vraag is nu: lijkt deze diagnose correct? Is dit een bekend kwaaltje, en is er een eenvoudige oplossing? Ik weet van Volvo’s dat er nog wel eens een klep blijft hangen en dat een flinke lading kruipolie helpt, maar in dit geval wacht ik liever even deskundig advies af…