aankooptips 404 coupe

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

aankooptips 404 coupe

Berichtdoor Brownie » 13 dec 2005, 13:03

Een vriend van mij heeft een gerestaureerde 404 coupe injection uit 1967 te koop gezien waar hij wel erg veel interesse bij heeft. Nu is het een franse auto en heb ik wel eens gehoord dat restaureren hier vaak maar half gebeurt, de deurrubbers worden bijvoorbeeld nog wel eens meegespoten.

Wat zijn nu dingen waar we specifiek op zouden moeten letten als het over een 404 (coupe) gaat? Dus zowel op technisch gebied als op het plaatwerk.
Er wordt gezegd dat hij volledig gerestaureerd is. Waaraan kun je gemakkelijk zien of dat goed gebeurd is en wat wordt nog wel eens overgeslagen?
Wat is een goede prijs voor zo'n auto? Vraagprijs is 6500 euro incl. een hoopje extra onderdelen.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3546
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Gilletti » 13 dec 2005, 14:00

Een 404 coupé is naar mijn mening één van de mooiste auto's ooit ontworpen, maar helaas ook één van de meest vreselijke auto's qua plaatwerk. :(

Veel dubbelgevouwen stukken plaat en ook erg lastig te (de)monteren chroomdelen doordat het merendeels van binnenuit geschroefd zit.
Voorbeeld: de chroomstrip bij het achterraampje kan er pas af als je eerst het halve interieur sloopt en vervolgens ook nog het raampje er uit haalt.

Bovenstaand is een reden waarom veel 404c's bij restauratie afgeplakt worden, omdat strippen voor velen gewoon teveel tijd in beslag neemt. Zeker als je het allemaal uitbesteedt.
Mijn eigen coupé is overigens hetzelfde verhaal, maar ik ga me er steeds meer aan storen. Volgend najaar gaat ie dus uit elkaar. Ik hou mijn hart vast wat ik tegen ga komen, maar de basis is goed.

Qua roest het volgende: Roesten kunnen ze ERG GOED. Bekende zwakke plakken zijn de kokerbalken, vooral voor en achteraan. Onderkant portieren en het plaatwerk boven de koplampen zijn ook standaard plekken. Vooral dat laatste is erg moeilijk goed na te maken.
Ik zou ook even het tapijt opzij halen om te kijken hoe de bodem er vanbinnen bij ligt. Doe hetzelfde in de kofferbak.

Een andere zwakke plek zijn de bevestigingspunten van de wielophanging onder de motorkap. Soms zie je auto's waarbij het boven de wielen net een lappendeken is.
Origineel zit op het linker spatbord met grote letters het kleurnummer gedrukt.

Qua techniek maak ik me iets minder druk. Dit is voor het grootste gedeelte hetzelfde als de normale 404's.
Sommige coupees zijn omgebouwd van injectie naar carburateur. Persoonlijk vind ik dat zonde, maar het heeft ook voordelen (betrouwbaarder bij starten). Als het een injectie betreft, dan staat het achterop. Aan de hand van het serienummer kun je ook nazoeken of het van originele een injectie of carburateur versie betrof.

Tenslotte heeft de coupé/cabriolet serie een aantal specifieke onderdelen die momenteel duur betaald worden. Voorbeelden zijn de knipperlichten + rubbers! aan de voorzijde, achterlichten, deurpanelen, dasboardranden etc.

Als ie echt helemaal goed gerestaureerd is (dus geen tot weinig plamuur, net interieur en techniek, keurige lak) dan is 6500 euro zelfs goedkoop te noemen.
De prijzen voor de 404c lijken in de lift te zitten. Dit in tegenstelling tot de minstens zo mooie 504c.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Gilletti » 14 dec 2005, 20:22

Is het soms deze? :?: Jammer dat er geen foto bij zit.

Marque PEUGEOT
Modèle 404 COUPE
Précision injection
Energie ESSENCE
Année 1967
Prix 6500 €
Kilometrage
Pneus Michelin
Pays FR FRANCE
Région 38, Grenoble
E-mail Répondre à l'annonce
Téléphone 0476997869


entièrement restaurée gris métal intérieur velour rouge donne avec de nombreuses pièces dont chemises pistons neufs,culasse révisée,portes, capot,pare-brise,vitres,pompe essence électrique,pompe injection avec collecteur et injecteurs et divers
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Brownie » 15 dec 2005, 10:25

Jazeker, dat is hem. Hij gaat er zaterdag kijken omdat het toch vlak bij is. Als het doorgaat zal hij op Belgisch kenteken komen.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3546
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Gilletti » 25 dec 2005, 22:03

Is het nog wat geworden? :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Brownie » 30 dec 2005, 00:42

Nog niet. Hij heeft hem gezien en is nog wel geinterresseerd, maar hij houdt de boot een beetje af geloof ik. De auto staat al vrij lang te koop en die man schijnt er nu echt vanaf te moeten. Misschien dat mijn collega wel wacht tot de eigenaar hem belt. Dan kan er vast nog wat van de prijs af. :mrgreen:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3546
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast