Een 404 coupé is naar mijn mening één van de mooiste auto's ooit ontworpen, maar helaas ook één van de meest vreselijke auto's qua plaatwerk.
Veel dubbelgevouwen stukken plaat en ook erg lastig te (de)monteren chroomdelen doordat het merendeels van binnenuit geschroefd zit.
Voorbeeld: de chroomstrip bij het achterraampje kan er pas af als je eerst het halve interieur sloopt en vervolgens ook nog het raampje er uit haalt.
Bovenstaand is een reden waarom veel 404c's bij restauratie afgeplakt worden, omdat strippen voor velen gewoon teveel tijd in beslag neemt. Zeker als je het allemaal uitbesteedt.
Mijn eigen coupé is overigens hetzelfde verhaal, maar ik ga me er steeds meer aan storen. Volgend najaar gaat ie dus uit elkaar. Ik hou mijn hart vast wat ik tegen ga komen, maar de basis is goed.
Qua roest het volgende: Roesten kunnen ze ERG GOED. Bekende zwakke plakken zijn de kokerbalken, vooral voor en achteraan. Onderkant portieren en het plaatwerk boven de koplampen zijn ook standaard plekken. Vooral dat laatste is erg moeilijk goed na te maken.
Ik zou ook even het tapijt opzij halen om te kijken hoe de bodem er vanbinnen bij ligt. Doe hetzelfde in de kofferbak.
Een andere zwakke plek zijn de bevestigingspunten van de wielophanging onder de motorkap. Soms zie je auto's waarbij het boven de wielen net een lappendeken is.
Origineel zit op het linker spatbord met grote letters het kleurnummer gedrukt.
Qua techniek maak ik me iets minder druk. Dit is voor het grootste gedeelte hetzelfde als de normale 404's.
Sommige coupees zijn omgebouwd van injectie naar carburateur. Persoonlijk vind ik dat zonde, maar het heeft ook voordelen (betrouwbaarder bij starten). Als het een injectie betreft, dan staat het achterop. Aan de hand van het serienummer kun je ook nazoeken of het van originele een injectie of carburateur versie betrof.
Tenslotte heeft de coupé/cabriolet serie een aantal specifieke onderdelen die momenteel duur betaald worden. Voorbeelden zijn de knipperlichten + rubbers! aan de voorzijde, achterlichten, deurpanelen, dasboardranden etc.
Als ie echt helemaal goed gerestaureerd is (dus geen tot weinig plamuur, net interieur en techniek, keurige lak) dan is 6500 euro zelfs goedkoop te noemen.
De prijzen voor de 404c lijken in de lift te zitten. Dit in tegenstelling tot de minstens zo mooie 504c.