Want...
Wellicht gaat het er dan tóch van komen: een 404!
Eigenlijk meer bij toeval dan bewust gezocht!
Toen ik mijn Porsche voor een grote onderhoudsbeurt en apk naar mijn garage bracht, vroeg de garagehouder me of ik mijn auto even achter op z'n terrein wilde parkeren en zo gezegd/gevraagd, zo gedaan. Toen ik wegliep zag ik plotseling een wel zeer bekende daklijn tussen een aantal gestalde auto's (buiten): een bordeaux-rode 404 (laat type -ik denk 1975, dus een van de laatste- al heb ik daar geen verstand van
De auto verkeert in een redelijke staat van onderhoud al is de motor een drietal jaren geleden door 'mijn garage' volledig gereviseerd; dus dat zit wel goed. Motorisch is de auto dus helemaal top
Ook is er een aantal jaren geleden (ca. 4) héél veel geld in de restauratie van de auto gestoken, maar omdat de eigenaar een tweetal jaren geleden ernstig ziek is geworden, heeft de auto ruim anderhalf jaar lang in weer en wind buiten gestaan zonder dat er aandacht aan is besteed. Op zich ziet de auto er nog -heel- netjes uit. De enige roest die ik heb kunnen ontdekken zijn wat blaasjes op de voorspatborden rondom de koplamp(ringen) (volgens mij een veel voorkomende roestplek bij een 404, of niet?) en bij het linker achterportier zit een licht deukje...
Die voorspatborden zijn -denk ik- destijds bij de 'restauratie' niet vervangen, maar er is toen voor gekozen om de geroeste spatborden te herstellen. Dat is echter altijd vragen om problemen, want die roest komt echt áltijd terug; zeker als zo'n auto buiten wordt gezet en er niet meer naar omgekeken wordt...
Wat mij wel op is gevallen, is dat de auto (echt) nat van binnen is en er zit hier en daar wat (vocht)schimmel. Ik denk dat dat komt door een lekkend open dak in combinatie met slechte rubbers (vallen bijna uit elkaar).
Al met al een leuk (restauratie)project dacht ik zo; al zou ik die auto 'rijdend' willen restaureren...
Nu heb ik natuurlijk helemaal geen sjoege van de 404 (al lijkt die technisch wel héél veel op een J7)!
Met de garagehouder heb ik afgesproken dat ik de auto morgen -zaterdag dus- op de brug mag zetten en uitgebreid mag inspecteren alvorens ik een bod uitbreng op de auto...
Waar moet ik bij een 404 op letten?
Is er een soort 'checklist' van zwakke punten?
Zijn er aan het onderstel/bodem bekende roestgevoelige plekken? Waar is een 404 veelal rot?
Graag jullie input!
Enneuuuhhh... Waar zit de achteruit bij die stuurschakeling???