de veren in de stoel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

de veren in de stoel

Berichtdoor leo greiner » 01 maart 2006, 09:46

Al enige tijd had ik last van scheef zitten op de voorstoel. Niet goed voor de rug en het leek ook of de stoel wat was doorgezakt.
Ik heb een interieur in mijn 404 familiaal waarvan ik niet wist hoeveel km. de auto gereden had. Het interieur van mijn auto weet ik wel. Dat stoffen interieur heb ik eruit gehaald om te laten bekleden. Snappen jullie het nog. Van de stoelen die ik eruit gehaald heb om te bekleden heb ik de veren eens goed bekeken en van de stoelen waar ik tijdelijk op zit. Ogenschijnlijk niets aan de hand tot dat je gaat meten. Van de versleten veren zijn de 'u'tjes ongeveer 30 mm breed en bij de nog goede vering zijn de 'u'tjes zo'n 25 mm breed. Het overzetten is relatief eenvoudig maar vooral dankbaar werk. De linkervoorstoel zit nu veel beter en volgende week gaan we de rechter voorstoel doen. Dus, als je een doorgezeten voorstoel hebt dan moet je aan de veren gaan voelen. Je voelt het meteen, versleten veren gaan makkelijk op en neer en goede zitten goed strak.
leo greiner
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:07

Berichtdoor Joop » 24 jul 2006, 07:52

Hoi Leo,

ik heb hetzelfde probleem bij een 106 (doorzakkende stoelen). Ik begrijp dat je gewoon de veren vervangen hebt? Zijn die los te koop?
Joop
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2006, 07:46

Berichtdoor Jeetje » 24 jul 2006, 10:17

Bij mijn 404 heb ik een 4 cm dikke laag koudschuim bovenop de veren gelegd. De stoelen waren weliswaar (nog) niet doorgezakt, maar met dat schuim zit de stoel een stuk steviger/beter...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Joop » 24 jul 2006, 12:20

Aan zo'n soort oplossing zat ik in eerste instantie ook te denken. Bedankt!
Joop
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2006, 07:46

Berichtdoor Jeetje » 24 jul 2006, 13:18

Bij de 404-fauteuils is dat zo gepiept! 8)

Je haalt de krammetjes waarmee de bekleding vastzit rondom weg en je trekt de 2 pezen die je aan de onderkant van de stoel ziet zitten eruit (even met je hand flink op de zitting drukken en je krijgt voldoende speling om die pezen eruit te trekken) en dan trek je de hoes er als een kussensloop vanaf.

Vervolgens heb ik alle verbindinkjes tussen de veren 'aangetrokken' waardoor de stoel al een stuk 'harder' werd. Toen heb ik een stuk koudschuim op maat gesneden en erop gelegd.

Dat koudschuim is in diverse hardheden te koop. Ik heb het gekocht bij een caravan/camper-boer en heb gekozen voor een behoorlijk harde versie.

Toen de hoes er weer overheen en -aangezien ik niet over die metalen krammetjes beschik- alles weer aangetrokken met tie-rips (schrijf je dat zo? :roll: ). Alleen die twee pezen weer door de sleuven halen was enig gepiel.

Al met al een werkje van een uur per stoel en ze zitten weer als nieuw (wellicht zelfs beter).

Overigens heb ik -gesteund door het fantastische resultaat bij de 404- hetzelfde bij de originele stoeltjes van de J7 gedaan. Die dingen mogen nauwelijks de naam stoeltje dragen! De bestuurdersstoel gaat nogal, maar de bijrijdersstoel is écht een hangmat.

Het resultaat is verbuffend! Die stoeltjes zitten inmiddels -dus- ook véél beter!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Joop » 24 jul 2006, 13:41

Okeee, je hebt het dus van bovenaf gedaan... Dat is wel zo gemakkelijk. Ik dacht er namelijk aan de stoelen er uit te halen en vanaf onderen eerst de veren er uit te halen, opvullen en dan de veren terugzetten.

Jouw methode is wat eenvoudiger denk ik....
Joop
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2006, 07:46

Berichtdoor Mark » 24 jul 2006, 21:47

Jeetje schreef:tie-rips (schrijf je dat zo? :roll: )

Bijna: tie wraps
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

de veren in de stoel

Berichtdoor leo greiner » 25 jul 2006, 23:00

waarom heb ik de veren vervangen? de oude veren hadden te veel speling gekregen maar zagen er nog goed uit. Je moet gaan meten om erachter te komen dat ze op zijn. De methode van schuimopvullen is volgens mij water naar de zee dragen. Wat versleten is moet je aanpakken, en wat goed is moet je laten zitten. Gewoon proberen nieuwe veren te krijgen. Je kunt het vergelijken met een gloeilamp, voordat die daadwerkelijk kapot is heeft die ook al aan opbrengst zo'n 40% ingeleverd.
leo greiner
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:07


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten