kleine verandering; wereld van verschil...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

kleine verandering; wereld van verschil...

Berichtdoor Jeetje » 01 apr 2006, 18:51

Ik heb export-knippers op de kop kunnen tikken en die heb ik er vandaag dus even ingezet.

Dat is echt een werkje van niks. Binnen 15 minuten zaten ze er in beide kanten in en dan heb ik alleen de bovenkanten (de knippers) vervangen. De onderste gedeelten heb ik gehouden.

Aangezien dit achterlichten van het eerste type zijn, kun je de glaasjes -dus- niet van buiten losschroeven, maar door drie moertjes aan de binnenkant los te draaien pak je de achterlichten er heel eenvoudig uit.

Ik heb er bij het terugplaatsen even wat heldere tectyl tussen gespoten; dan is dat ook meteen tegen roest beschermd...

Hier wat plaatjes van de actie:

Zo was het:
Afbeelding
Afbeelding
Oranje en rood

Van oranje naar rood:
AfbeeldingAfbeelding

Oranje én rood (even een wat groter plaatje zodat je het verschil goed kunt zien):
Afbeelding

Eindresultaat; volledig rode achterlichten:
Afbeelding

Aangezien ik witte voorknippers heb, de roodwitte begrenzingslichtjes op de voorspatborden en -nu dus- rode achterlichten vormt het naar mijn smaak allemaal meer een 'evenwichtig' geheel...

Mocht ik deze rode knippers nou zat zijn, kan ik er binnen een kwartier weer de oranje exemplaren inzetten.... :wink:

(En ja... Ze moet weer gewassen... :oops: )
... it's better to burn out, than to fade away...
Jeetje

Re: kleine verandering; wereld van verschil...

Berichtdoor wowo » 01 apr 2006, 19:04

Ha! Gaaf!

Ik had niet gedacht dat die dingen te vinden te zijn. Ziet er erg mooi uit, al roept het bij mij dezelfde twijfels op als bij de dubbele lampen op de 504 'wat is nou mooier'. Nouja, gewoon beide houden en aanpassen als je pet anders staat :-)

Leuk
Wouter
--
Peugeotloos
wowo

Berichtdoor Jeetje » 01 apr 2006, 19:39

Heel toevallig tegenaan gelopen. 8)

Ze zijn inderdaad behoorlijk zeldzaam, dus ik ben er wel blij mee! :wink:

Ik heb trouwens ook export-voorknippers erbij gekregen. Die zijn volledig geel/oranje (dus niet boven wit en onder oranje). Ik vind de witte voorknippers die er bij mij opzitten echter mooier. :roll:

Mocht iemand op zoek zijn naar export-knippers voor de voorzijde (volledig geel/oranje) laat dat dan maar even weten! :wink:
Jeetje

Berichtdoor Mockenrue » 01 apr 2006, 21:42

Jeetje schreef:Mocht ik deze rode knippers nou zat zijn, kan ik er binnen een kwartier weer de oranje exemplaren inzetten.... :wink:

Aan te raden voor de APK ... ?
Mockenrue

Berichtdoor Jeetje » 01 apr 2006, 21:56

Nee, want deze rode knippers zijn origineel (niet gespoten of geverfd) en dat mag gewoon. Dat vormt -dus- ook bij een apk geen probleem.

Bij mijn Porsche 356 had ik ook de Amerikaanse achterlichten gemonteerd. De Europese zijn rood en oranje (net als bij de 404-achterlichten) en de volledig rode waren voor de Amerikaanse markt. Daar heb ik jarenlang meer rondgereden en ook bij de apk was het nooit een probleem...

Je mag de achterlichten trouwens niet van een gekleurde laklaag (bijvoorbeeld rood) voorzien, zoals je wel eens ziet (die spuitbussen zijn bij de betere accessoire-shop te koop), maar bespoten achterlichten komen dus níet door de apk...

Amerikaanse auto's die worden geïmporteerd hebben trouwens ook vaak volledig rode achterlichten. Ook dat is 'no problem' bij de apk...
Jeetje

Berichtdoor peppo » 03 apr 2006, 12:56

Als je puur van het plaatje uitgaat vind ik dat het er met die rooie knippers veel evenwichtiger uitziet en dus mooier. Aan de andere kant ziet het er ook een beetje vreemd uit, omdat het niet voldoet aan het "standaardbeeld" van de achterkant van een 404. Ik denk dus dat ik de mijne maar zo laat, dus met de hele gewone oranje knippers.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 13:32

Je zult eerst volledig rode knippers moeten vinden! :wink:
Valt niet mee kan ik je vertellen... :roll:

Ik liep er 'toevallig' tegenaan...

De achterkant oogt met deze achterlichten in ieder geval -inderdaad- heel anders. Het klinkt raar, maar met volledige rode achterlichten líjkt de achterkant wat breder....

En ach... Ik heb de oranje knipperglaasjes nog liggen en mochten deze rode knippers me gaan vervelen, zet ik binnen no time die oranje er weer in! :wink:

Overigens heb ik het gedeelte onder de knippers (de rode rem/achterlichtglazen) gewoon gehouden. Je kunt/moet de knipperdeelten daarop vastschroeven waardoor de knippers en de rem/achterlichtglazen een geheel gaan vormen...

Dit zijn dus achterlichten van het eerste type (zonder schroefjes aan de buitenkant) en het knipperlichtglaasje is aan de bovenkant van een lipje voorzien.

Voor deze achterlichten is het nóg moeilijker om deze rode knippers te vinden.

Ik heb gewoon mazzel gehad...
Jeetje

Berichtdoor JT » 03 apr 2006, 15:50

Mockenrue schreef:Aan te raden voor de APK ... ?

Jeetje schreef:Nee, want deze rode knippers zijn origineel (niet gespoten of geverfd) en dat mag gewoon. Dat vormt -dus- ook bij een apk geen probleem.

Ik heb het voertuigreglement erbij gehaald: Het gaat, denk ik, niet om orgineel, geverfd, enz.
Het mag wel:

Voertuigreglement schreef:Artikel 5.2.53

1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

3. De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.

4. De achterlichten en mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.

5. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

6. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

7. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.

8. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.

B.t.w.: de bij 3 bedoelde knipperlampen zijn zij-knipper-lampen op auto's na 1997.
JT

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 16:27

Mockenrue schreef:
Jeetje schreef:Mocht ik deze rode knippers nou zat zijn, kan ik er binnen een kwartier weer de oranje exemplaren inzetten.... :wink:

Aan te raden voor de APK ... ?

[b]Nee, want deze rode knippers zijn origineel (niet gespoten of geverfd) en dat mag gewoon. Dat vormt -dus- ook bij een apk geen probleem. [/b]

Als je nu alleen de vetgedrukte gedeelten leest, zul je zien dat ik ook al wist dat deze rode knippers toegestaan zijn... :wink:

Mijn antwoord -met name het 'nee'- kon inderdaad voor enige verwarring zorgen... :lol:
Jeetje

Berichtdoor JT » 03 apr 2006, 23:31

Ik had het gelezen zoals jij bedoelde, ik dacht daarbij: ik neem alle twijfel vor iedereen weg, ik heb het voertuigreglement onder handbereik en zoek het even op!
;-)

Maar stel dat je zelf nieuwe glaasjes maakt, of spuit, of plakt, dan mag je die ook gewoon gebruiken, mits ze aan de eisen voldoen...

Ik vind beide knippers leuk, orgineel is leuk, maar rood is wel apart...
JT

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 23:53

JT schreef:Maar stel dat je zelf nieuwe glaasjes maakt, of spuit, of plakt, dan mag je die ook gewoon gebruiken, mits ze aan de eisen voldoen...

Dat mag -dus- volgens mij niet zomaar...

Artikel 2.10.12

Niet toegestane beschadigingen/bewerkingen

Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, Beschadigingen en bewerkingen van de glazen van verlichtingsarmaturen van aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg, personenauto's, bedrijfsauto's en driewielige motorrijtuigen.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

1. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
2. De glazen van de verlichtingsarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

Hmm... Da's duidelijk...

De volledige tekst van de APK regels is trouwens hier te downloaden:
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techapk.htm

En aangezien deze knippers origineel zijn en niet zijn bespoten, beplakt of geverfd, mogen deze dus wel :wink: :
Afbeelding
Wat zijn ze moooooooooi...... :lol:
Jeetje

Berichtdoor JT » 05 apr 2006, 23:14

Omdat ik het vreemd vond dat ik die tekst niet kon terugvinden in het voertuigreglement ben ik eens gaan doorzoeken.

Leuk, regeltjes en verwijzingen: let op:

De link waarnaar Jeetje verwijst heeft inderdaad een link die heet "APK-Regelgeving van 09-2000", maar het is meer, in dat overzicht zijn ook alle regels voor nieuwe auto's opgenomen.

Hoofdstuk 2, 3 en 4 zijn niet van toepassing voor APK
Klik maar eens op "Inhoudsopgave", "Keuringseisen"

Dus dan zou je een reparatie mogen uitvoeren door bv. iets te spuiten.

Maar volgens 5.2.55, wel onderdeel van APK:

3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

Wijze van keuren:
Visuele controle. Indien het glas is beschadigd of bewerkt is artikel 2.10.12 van de Regeling permanente eisen van toepassing.

spuiten is bewerken, dus dan treedt automatisch weer wel 2.10.12 in werking (welke in eerste instantie uitgesloten werd)

M.a.w: Jeetje heeft gelijk, je mag glazen niet plakken, knippen, lijmen, lakken of verven, het mogen alleen fabrieksglazen zijn, orgineel of niet orgineel....

Je moet wel een ontzettende "leeshenk" zijn, als je keurmeester bent ;-)
JT

Keer terug naar 404