404 en mistlampen: welke, waar en hoe gemonteerd?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat is mooier: 404 Berline mét of zonder mistlampen?

- Natuurlijk ZONDER mistlampen
9
32%
- Natuurlijk MÉT mistlampen
4
14%
- Hangt af van de gebruikte mistlampen
9
32%
- Hangt af van de plaats waar de mistlampen worden gemonteerd
5
18%
- Het is niet origineel, dus ik hou er niet van
1
4%

Totaal aantal stemmen : 28

404 en mistlampen: welke, waar en hoe gemonteerd?

Berichtdoor Jeetje » 01 mei 2006, 16:19

een accessoire dat ik vaak bij 404'tjes tegenkom, zijn mistlampen voorop.

Ik vind het op zich wel een mooi accessoire dat past in het tijdsbeeld en het geeft de 404 een wat stoerder gezicht...

Nou valt me echter op dat er verschillende methodes zijn om de mistlichten te monteren.

Zo kwam ik bijvoorbeeld dit plaatje tegen:

Afbeelding

Ik vind dit -dus- wel mooi; de mistlampen zitten tegen de grille 'aangeplakt' in de ronding van de grille. Waren dit speciale mistlampen (die dus ook anders gemonteerd moeten worden)? Zijn dit wellicht 403 mistlampen?

Bij deze zitten ze ook al zo:
Afbeelding

Een andere methode is natuurlijk gewoon op het vlakke gedeelte achter de bumper, zoals bij deze:
Afbeelding

Deze methode zie je het meest. Bovendien worden dan ook vaak deze -naar mijn mening- prachtige Marchal's gebruikt...

Het grappige is dat ik bij deze foto goed kan inschatten hoe dergelijke mistlampen op Griselle eruit zouden zien.

Ik ben er nog niet uit....

Ik weet niet of ik het mét mistlampen nou mooier vind dan zonder.

Nadeel is dat je bij deze wijze van monteren -dus- gaten in de auto moet boren en als het dan tóch niet bevalt, zit je met gaten in het vlakke deel achter je bumper... :roll:

Uiteraard heb je -naast de manier van bevestigen- ook nog verschillende mistlampen: rechthoekige, met geel glas, etcetera...

Rechthoekige:
Afbeelding

Zoals ik al aangaf: ik weet niet of ik een 404 Berline mét extra mistlampen voorop nou mooier vind dan zonder...

Om die reden heb ik er even een Poll aan vastgeplakt.

Je mag natuurlijk ook plaatjes plaatsen van 404 Berlines waarvan je vindt dat de mistlampen er wél mooi bij staan, en geef dan ook meteen aan waarom je dat vindt...

Ik ben benieuwd!
... it's better to burn out, than to fade away...
Jeetje

Berichtdoor vreugden » 01 mei 2006, 16:53

Ooit was er een reclame over pindakaas met de gevleugelde woorden "t is gewoon lekker....."

met mistlampen "is gewoon mooier!"
Afbeelding
Maar smaken verschillen natuurlijk :-)
vreugden

Berichtdoor Maarten Deen » 01 mei 2006, 17:06

Ik vind het erg afhangen van de plaats en het soort. Die eerste twee plaatjes vind ik ronduit lelijk, rechthoekige mistlampen vind ik ook niet mooi.
Ronde mistlampen op de bumper gemonteerd zoals het derde plaatje en dat van vreugden vind ik best kunnen.
Maarten Deen
Moderator

Berichtdoor Edzo » 01 mei 2006, 18:36

met! met! :D natuurlijk geel en rond! 8)

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor peppo » 01 mei 2006, 18:43

Ik vind die ronde mistlampen zoals op de foto met die grijze en die van vreugden erg mooi. Alleen... wanneer gebruik je die dingen? Een maand na aflevering van mijn lease-Megane spatte er een mistlamp kapot omdat er een steentje tegenaan ketste. Dat heb ik niet laten repareren, dus rijd ik al 130.000 kilometer rond met een kapotte mistlamp. En gedurende die tijd heb ik nog geen enkele keer de behoefte gehad om ze aan te doen.

Wanneer ik een 404 zou aanschaffen met van die mooie ronde mistlampen zou ik ze zeker laten zitten. De mijne heeft er geen en, omdat ik er zeker niet van hou om extra gaten in de carrosserie of daaraan vastzittende delen te boren laat ik het zo.

Overigens een heel leuk onderwerp!
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo

Berichtdoor vreugden » 01 mei 2006, 19:03

peppo schreef: Alleen... wanneer gebruik je die dingen?

Wanneer ik een 404 zou aanschaffen met van die mooie ronde mistlampen zou ik ze zeker laten zitten.

Ik gebruik ze inderdaad zelden omdat ik de 404 bij mist en 'savonds nauwelijks gebruik. Op mijn dagelijkse auto (Partner HDI) zitten ook mistlampen maar die gebruik ik overigens ook maar zelden.
De 404 heb ik aangeschaft met mistlampen. Ze deden het echter niet maar mijn zoon was zo vriendelijk het te regelen voor zijn pa :D
Ik vind het wel mooi staan van die gele mistlampen, laat ze lekker zitten :!:
vreugden

Berichtdoor JD » 01 mei 2006, 20:44

Leuke vraag Jeetje, ben ook benieuwd wat de meest voorkomende mening is. Op m'n 304 (ik weet het, het is geen 404) zaten ook mistlampen toen ik hem kocht. Ik heb ze er afgehaald, maar ben er nog steeds niet over uit wat ik nu mooier vind. Misschien gaan ze er over een tijdje wel weer op, ik heb ze nog liggen, en de gaten (in de bumper) zijn nu afgedekt met verchroomde sierdoppen, dus gaten hoef ik ook niet te boren.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
JD

Berichtdoor Jeetje » 01 mei 2006, 22:57

Aan die verchroomde afdekdopjes heb ik inderdaad ook zitten denken... :roll:

Hoe vaker ik naar die grijze 404 met die mooie Marchals (met 'tuutjes') kijk, hoe mooier ik ze ga vinden.

Maar ik weet het (nog steeds) niet: mét of zonder mistlampen..... :?

Dit vind ik in ieder geval zéker niet mooi:
Afbeelding

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Terwijl ik dít weer heel stoer vind:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

En de plaats waar ze worden gemonteerd is wat mij betreft ook van belang, want bij deze vind ik ze te dicht bij elkaar staan en dat vind ik dan meteen weer minder:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 02 mei 2006, 09:17, in totaal 4 keer bewerkt.
Jeetje

Berichtdoor Dick » 01 mei 2006, 23:01

ik vind het helemaal ok die lampen.... Heb ze zelf op mn 504, en t hoort er wat mij betreft gewoon bij, zowel 404 als 504!
Dick

Berichtdoor Jeetje » 01 mei 2006, 23:12

En deze heeft zich wat mistlampen betreft helemaal uitgeleefd:

Afbeelding

Dit is wat mij betreft in ieder geval 'over the top'....

(Overigens vind ik die velgen wel -nog steeds- heel gaaf)

Op dit moment heeft er trouwens (nog) niemand gestemd op de optie: het is niet origineel, dus hou ik er niet van...
Jeetje

Berichtdoor Edzo » 01 mei 2006, 23:15

wel een gave auto, die laatste! Die stijl mag ik wel :mrgreen: maar inderdaad, het was supermooi geweest als hij dat stelletje kleinste mistlampjes had weggelaten.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Edzo

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 mei 2006, 23:27

Mét is mooi, die ronde op de bumper dus. Die bij die sportieve 404 van Jeetje doet me denken aan die Pearl-reclame met die vrachtwagenchauffeurs bij dat café: starten, lichtbatterij aan, alle ramen en flessen aan diggelen!! "Goeie actie van Pearl!!"

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
M. van der Meulen

Berichtdoor Jeetje » 02 mei 2006, 10:03

Nóg een optie: áchter de grille! :-|

Afbeelding

Geniet ook niet echt mijn voorkeur... :roll:

Wat vinden jullie?

Terwijl ik dit wél weer aardig vind:
Afbeelding

Het is niet goed te zien, maar deze heeft dus mistlichten die qua vorm erg lijken op de knipperlicht/stadslichtunits.

Best leuk...

Maar ronde Marchals met 'tuut-glaasjes' vind ik persoonlijk nog het mooist zoals bij (die grijze in de eerste post van dit topic en) deze:
Afbeelding
Jeetje

Berichtdoor Jeetje » 22 jan 2007, 17:29

Ik wil binnenkort de recentelijk aangeschafte Virages Anti-Brouillard 602 van Marchal gaan monteren op Griselle, maar ik zit nu heel erg te twijfelen waar en hoe ik ze zou monteren...

Het betreft dus deze mistlampen:

Afbeelding

Dit zijn dezelfde mistlampen die ook op de 403 gebruikt werden en zijn -dus- wat kleiner dan de Phantastiques van Marchal die er zo uitzien:

Afbeelding

Er zijn in principe 3 manieren om de mistlampen te monteren:

1) op de opstaande chromen/RVS rand in 'de bek', waardoor de mistlampen voor de grille komen (waardoor er gaten in die RVS-strip geboord moeten worden).
2) op de plaat tussen grille en bumper (hetgeen betekent dat er gaten geboord moeten worden in die plaat).
3) met klemmen om/op de bumper (die klemmen bestaan wel (van Marchal) voor de bumper van de 403, maar niet voor de 404. Ik heb nu een setje van die steunen en met enig zaag-, boor-, schaaf- een schuurwerk zijn die klemmen wellicht passend te maken voor een 404).

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Jeetje

Berichtdoor 403B-1963 » 22 jan 2007, 22:18

Mistlampen op een 404 :?:

Als je aan een mooie set ronde met gele lampenkunt komen prachtig :!: Ideaal de Marchall met tuutje Nr 602.

Jeetje probeer hoe dan ook die fraaie lampen te gebruiken :!:

Het mooiste is zonder boorwerk dus klemmen.
Maar bij mijn 403 met de klemmethode komen de tuutjes net wel / net niet voor de bumper uit, dus is dat wel kwetsbaar.

Plaats bij een 404 tussen de bumperrozetten maar dan wel zo ver mogelijk naar buiten geplaatst (bijna tegen de rozetten aan).
Ik vind bij de AH-79-11 eigenlijk de mooiste lampencombinatie en het mooiste geplaatst.

Rechthoekige staan niet bij een klassieke auto met ronde koplampen.
Het voorbeeld op de eerste fotos, met de mistlampen in de (speciale) grille vind ik een voorbeeld van slecht nageaapt van de 404 cabrio/coupe wat ik bij deze auto's weer wel zeer fraai vind..

Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
403B-1963

Berichtdoor risky » 22 jan 2007, 23:28

bij mijn zitten ze in de grill maar weet niet of dat orgineel is
maar staat erg goed
Afbeelding
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
risky
Forumbeheer

Berichtdoor Jeetje » 22 jan 2007, 23:32

Ik vind bij de AH-79-11 eigenlijk de mooiste lampencombinatie en het mooiste geplaatst.

Dat vind ik eigenlijk ook.

Er is echter een klein verschil: de Virages 602 zijn aanzienlijk kleiner dan de Phantastiques (die op de AH-19-11). Dat ziet er -dus- ook anders uit.

Voordelen:

- de Virages 602 zijn eigenlijk mooier (een duurder :roll: ) dan de Phantastiques

- de Virages 602 hebben het mooie 'M'-logo bovenop de lamp en niet het nietszeggende ruitje én -net als de Phantastiques- de tuutjes/tepeltjes...

- Ze zijn kleiner dan de Phantastiques, dus 'fijner' en minder massief.

Nadelen:

- Ik heb de Virages 602 nog nooit op een 404 gezien (maar wel op een Ferrari)

Zo zien ze er trouwens op een Ferrari uit:

Afbeelding

en hier nog eentje:

Afbeelding

Ook een design van Pininfarina en naar mijn mening líjkt deze neus zelfs op die van een 404. Ik wilde de lampen dan ook op deze wijze monteren...

En omdat ze zo mooi zijn (ook de auto's :oops: ) hier nog wat plaatjes van Ferrari's met Virages 602 van Marchal:

Afbeelding

Afbeelding
Jeetje

Berichtdoor wowo » 30 jan 2007, 17:53

Ik vind het niet mooi maar zo kan het ook;
Afbeelding
Wouter
--
Peugeotloos
wowo

Berichtdoor 404musicboy » 07 feb 2008, 21:55

toen ik mijn 404 kocht zaten er op de bumper van die hier genoemde marchal's 602 met mooi tuutje. De lampen zijn nog heel en best mooi maar de binnen schaal waar het lampje zeg maar in zit is bij 1 lamp nogal aangetast door roest. Door het glas zie je dan de bruine gloed. Weet iemand hoe ik aan zo'n refector kom of is dit metaal nog te verbeteren (polijsten ofzo ) wil ze er eigenlijk weer op zetten maar dan moeten ze wel helemaal gaaf zijn.

groet.
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy

Berichtdoor Peter van den Bosch » 08 feb 2008, 18:58

Als je van die grote ronde mistlampen monteert, wordt er dan niet teveel koellucht aan de radiateur ontnomen? vooral in de zomer.

Groetje, Peter. :wink:
Peter van den Bosch

Berichtdoor Jeetje » 08 feb 2008, 21:34

Inmiddels heb ik ook een ander setje lampen van Marchal 'gevonden' (letterlijk en figuurlijk).

's Woensdags is hier elke 14 dagen 'grof vuil ophaal dag'. Astrid (m'n vriendin) wil dan nog wel eens 'inkopen doen'. Ze rijdt dan langs de bergen grof vuil en je staat er versteld van wat mensen weggooien!

Zo kwam ze ook thuis met een tweetal verstralers/mistlampen met de vraag of die via marktplaats te verkopen zouden zijn.... :shock:

Nou... Ik dacht 't niet!

Ze zijn niet nieuw, maar de reflectors zijn wel als nieuw en de glazen zijn heel en onbeschadigd. Daarnaast is het chroom als nieuw.

De kappen zijn niet doorgeroest, maar de zwarte lak is hier en daar ervan af en er is wat roestvorming. De witte 6-volt lampjes die erin zaten waren doorgebrand. Eentje heeft bovendien een heel klein oppervlakkig deukje.

Deze lampen zijn 't:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb inmiddels de lampjes vervangen door gele 12 volt lampen en de kappen worden aanstaande dinsdag -als de schade aan Griselle wordt hersteld- uitgedeukt en in de kleur van Griselle gespoten (1025 Gris Metallisé); dat lijkt me wel stijlvol!

Het betreft Marchal Fantastiques Iode.

De mooie NOS 602-tjes die ik heb, zullen ongetwijfeld een bestemming vinden. Daar moet ik nog even over nadenken (en voor een goede prijs zijn ze ook te koop :wink: )
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 23 feb 2008, 01:36, in totaal 2 keer bewerkt.
Jeetje

Berichtdoor leffe 404 » 08 feb 2008, 22:06

Jeetje schreef:Ik wil binnenkort de recentelijk aangeschafte Virages Anti-Brouillard 602 van Marchal gaan monteren op Griselle, maar ik zit nu heel erg te twijfelen waar en hoe ik ze zou monteren...

Het betreft dus deze mistlampen:

Afbeelding

Dit zijn dezelfde mistlampen die ook op de 403 gebruikt werden en zijn -dus- wat kleiner dan de Phantastiques van Marchal die er zo uitzien:

Afbeelding

Er zijn in principe 3 manieren om de mistlampen te monteren:

1) op de opstaande chromen/RVS rand in 'de bek', waardoor de mistlampen voor de grille komen (waardoor er gaten in die RVS-strip geboord moeten worden).
2) op de plaat tussen grille en bumper (hetgeen betekent dat er gaten geboord moeten worden in die plaat).
3) met klemmen om/op de bumper (die klemmen bestaan wel (van Marchal) voor de bumper van de 403, maar niet voor de 404. Ik heb nu een setje van die steunen en met enig zaag-, boor-, schaaf- een schuurwerk zijn die klemmen wellicht passend te maken voor een 404).

Wat zou jullie voorkeur hebben?

ze zaten bij mij op manier nr 2 als je wilt zien hoe je de extra steun moet maken moet je maar eens komen kijken.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
leffe 404

Berichtdoor Mockenrue » 09 feb 2008, 00:53

Je kunt ook overdrijven:

Afbeelding
Mockenrue

Berichtdoor Maarten Deen » 09 feb 2008, 10:20

Misschien een beetje groot, maar ik vind het wel mooi dat ze in de kleur van de carosserie gespoten zijn.
Maarten Deen
Moderator

Keer terug naar 404