stotterende 404

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

stotterende 404

Berichtdoor PatBoone » 24 mei 2006, 22:10

hallo

mijn peugeot 404 1600 cc bj 1963 stotterd bij optrekken,niet bij stationair lopen of gewoon gas geven.dit is begonnen nadat ik de verdelerkap rotor contactpunten enz. heb vervangen en de kleppen heb afgesteld.dat laatste heb ik al vaker gedaan bij een ds en dat is zonder problemen gegaan.Nu lijkt me toch dat ik iets verkeerd heb gedaan ondanks dat ik de gegevens uit het orginele peogeot 404 werkplaatsboek heb gebruikt.(volgorde van afstellen en de klepspeling inlaat 0.10 en uitlaat 0.25)Kan iemand me verder helpen zodat ik over 2 weken naar een oldtimer beurs kan gaan met de 404

gr bjorn
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Re: stotterende 404

Berichtdoor tjark63 » 24 mei 2006, 23:13

mijn peugeot 404 1600 cc bj 1963 stottert bij optrekken,niet bij stationair lopen of gewoon gas geven.

Heb je misschien het slangetje voor de vacuumvervoeging van de ontsteking losgenomen en niet weer aangesloten, past goed bij het symptoom van stotteren onder belasting.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: stotterende 404

Berichtdoor PatBoone » 25 mei 2006, 12:19

nee , heb ik niet losgenomen , wat me wel opviel toen ik de oude bougies er uit draaide , was dat 2 cylinders een goede verbranding hadden en 2 half verzopen waren
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor Bert » 26 mei 2006, 09:39

kijk ook even of de accelleratiesproeier ( injecteurpijpje) niet lekt of druppelt, ( dit is het gebogen pijpje dat je kunt zien als je boven in de carburateur kijkt), als je gas geeft moet er een straaltje benzine uitkomen, als je het gas loslaat moet dat weer stoppen en niet blijven nadruppelen.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor PatBoone » 26 mei 2006, 11:39

ik heb eerder het idee dat de vervroeger te strak staat , want de auto trekt goed op tot en bepaald toerental en dan begint ie in te houden en te stotteren
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor klaas » 06 dec 2006, 16:33

is dit probleem ooit opgelost?
Ik zelf herken dit namelijk en weet niet meer hoe ik hem beter kan afstellen dan wat ik nu gedaan heb.
mijn andere hobby auto: kijk op www.ijsbus.nl
Avatar gebruiker
klaas
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 okt 2006, 16:46
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 06 dec 2006, 16:48

het probleem zou ook in de benzinepomp kunnen liggen, trouwens... :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 06 dec 2006, 18:16

Ik heb ook last gehad van een stotterende motor. Is helemaal over na een nieuwe bobine. (ben ik zelf niet opgekomen overigens :mrgreen: )
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor PatBoone » 06 dec 2006, 19:08

Nou het probleem is al een tijdje opgelost , het waren de kleppen die verkeerd afgesteld stonden (had het volgens peugeot werkplaatsboek gedaan , maar dat lukte dus niet zo goed) uiteindelijk naar een kennis toe gegaan die me een andere methode voorschreef wat dus wel werkt , hier kom ik later op terug.

Nu is er dus een ander probleem.de auto loopt slecht stationair op choke , echt hortend en stotend en bij koud weer moeilijk draaiende te houden.verder als ie vermogen moet leveren (berg op rijden) dan stotterd ie ff als ik gas geef.de auto heeft na het vorige probleem een hele tijd perfect gelopen . weet iemand wat de oorzaak van dit probleem kan zijn.
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor 403B-1963 » 06 dec 2006, 19:58

Hallo Pat Boone,

Is het een handbediende of automatische choke ?
Denk nl. dat hij te ver open staat (op 't punt van verzuipen). Dus bij hand choke iets minder open trekken, bij automatische choke laten controleren/afstellen .

Het effe horten of inhouden bij wat meer vermogen leveren lijkt mij een probleem van je vacuum vervroeging. Slangetje los (getrild), lek, gescheurd (valse lucht naar het drukdoosje en dan werkt dit niet meer).
Of evt. een defect drukdoosje.
Ook kan het slangetje stug geworden zijn zodat hij, al lijkt het wel zo, niet meer goed afdicht op een of beide aansluitpunten.
Moet lekker soepel zijn zodat hij lekker knelt.
Drukdoosje kun je globaal controleren door aan het slangetje te zuigen, dan moet in je stroomverdeler duidelijk te zien zijn dat de kontaktpunten of de grondplaat verdraaien. (weet zo even snel niet meer wat er moet verdraaien, maar er moet iets gaan bewegen)
Kan ook zijn dat het drukdoosje "te los staat". Dan gaat het eerste effect van de verdraaing verloren. Met een soort van gekarteld excenterje is dit te regelen.

Succes.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 06 dec 2006, 20:03

ik heb 1 x een 404 met automatische choke gezien en dat was een Amerikaanse uitvoering , daar werd de handchoke die na handmatig uitgetrokken te zijn door een motortje o.i.d. teruggetrokken. :shock:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor leffe 404 » 06 dec 2006, 20:59

typisch amerikaans dus ...
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Bert » 06 dec 2006, 21:08

maar was wel heel leuk en apart om te zien :D
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor PatBoone » 09 dec 2006, 12:11

de problemen met het accelereren zijn vanmorgen opgelost , ik had gisteren een stroboscoop gehaald en heb de ontsteking opnieuw afgesteld (vorige keer met lampje) daardoor stond ie behoorlijk verkeerd.
de 404 is nu weer een hele fijne soepele auto om in te rijden.beter dan menig moderne auto!
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor PatBoone » 09 dec 2006, 21:04

Het is weer feest , de problemen zijn terug , de 404 zei zo is het wel weer goed geweest.ik reed vanavond naar mijn tante en het was weer prijs.maar toen opende ik in het donker de motorkap en zag de vonken van de bovenkant van de bobine afspringen naar de zijkant , en daarna tussen de hoogspanningskabel en de kabel die van de stroomverdeler naar de bobine loopt. dus dat word vervangen!
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor Bert » 10 dec 2006, 13:44

of bij warme motor ( dan is alles meestal lekker droog ) even inspuiten met siliconenspray. Dat geeft meestal ook een goed resultaat.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor klaas » 11 dec 2006, 00:35

Ik heb dus ook nog steeds problemen met een stotterende 404, dit weekend naar Vehikel geweest.
Het is niet continue , meer af en toe zomaar een slag overslaan op de snelweg, en tijdens het optrekken op lage toeren loopt hij ook stotterend.
De verdeelkap met de rotor zijn vervangen het puntje is afgesteld en ziet er goed uit.
Wat nu als eerste? de bobine vervangen?
Kan het misschien toch te maken hebben met de carburateur?
Kleppen?
Ik verwacht dan een slecht lopende motor, maar dat is het niet, stationair loopt hij geweldig mooi namelijk.
Ik krijg ook een beetje het idee dat hij koud met de choke beter loopt, maar dit kan ook verbeelding zijn, als de motor warm is loopt hij in ieder geval niet beter met de choke open.
mijn andere hobby auto: kijk op www.ijsbus.nl
Avatar gebruiker
klaas
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 okt 2006, 16:46
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor PatBoone » 17 dec 2006, 13:12

De problemen zijn al een week verdwenen , nadat ik de ontsteking op gehoor heb afgesteld . m.b.v. mijn sroboscoop lukte t niet , daarna nog naar 2 garages geweest die kregen dat ook niet.dus beginnen te draaien aan de verdeler.in dit geval vroeger gezet.ik heb zo ver gedraaid dat de motor lekker oppakte als je gas geeft (niet te ver door draaien i.v.m. te veel voorontsteking) nu loopt ie als voorheen.
PatBoone
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 mei 2006, 21:57

Berichtdoor vreugden » 17 dec 2006, 20:42

berichtje verkeerd geplaatst :oops: verwijder het maar aub.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor PeuTriton » 17 dec 2006, 20:46

ja, die 404 break heb ik ook zien staan????
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor klaas » 23 dec 2006, 18:37

Zo eindelijk eens tijd gehad om met die ontsteking aan de gang te gaan.
Motor lekker warm laten lopen met een rondje rond Alkmaar, met een steeksleutel bij de hand om de onsteking inderdaad zo vroeg mogelijk te zetten, zoals werd verteld, en wat blijkt:
tataaa, hij rijd weer als een trein! :D
Ik zou hem bijna niet meer verkopen :twisted:
mijn andere hobby auto: kijk op www.ijsbus.nl
Avatar gebruiker
klaas
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 okt 2006, 16:46
Woonplaats: Alkmaar


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast