Op
http://404.tin.at/crashe.htm zijn foto's van een crashtest te vinden. Jammer genoeg staan er verder geen gegevens bij, maar het ziet er naar uit alsof ze met een gangetje van 30 of misschien 50 km/h tegen een betonnen muur zijn gereden.
Of hij veilig is? Tja, geen gordels (die van mij niet tenminste) en een groot hard stuur doen mij vrezen dat ik bij een beetje aanrijding al gauw een gebroken kaak of gekneusde/gebroken ribben heb. Verder kun je bij een 30-40 jaar oude auto twijfelen aan de constructie, hoe goed die er van buiten ook uitziet.
Een kennis van mij met een Mercedes uit de jaren 70 rijdt niet met zijn kleinkinderen in die auto. Dat zegt wel wat hoe sommige mensen het gevaar inschatten.
Maar dat zorgt er absoluut niet voor dat ik mij onveilig voel of minder van de auto geniet. Ik voel mij in die auto niet minder veilig dan in een andere auto. De kans op een aanrijding is zo gering (en ik heb er al een gehad, , in een andere auto, geen schuld aan trouwens) dat ik er absoluut geen problemen mee heb.