ontstekingstijdstip 404 uit 1963

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ontstekingstijdstip 404 uit 1963

Berichtdoor rons404 » 27 feb 2005, 12:30

Zo, wat was het koud vanochtend. Maar geen gezeur, 8.30 uur was ik in mijn schuur met goede voornemens ontstekingstijdstip en remmen te stellen.
Het was in de schuur -1 C!

Helaas niet veel opgeschoten. Ik heb gelezen dat de voorontsteking 11 graden bedraagt, en een pen van 8 mm via de deksel van de versnellingsbak op het juiste moment in een boring in het vliegwiel moet vallen.
Maar, ik kan het gat niet vinden.
Bereik je dit van boven of onderaf?????
Kan iemand me vertellen waar het zit?

Ook natuurlijk geprbeerd met stroboscoop lamp.
Is het merkteken dat ronde deukje in de (gele) deksel van de distributie voorop?
Op mijn krukaspoelie is een wit streepje gekalkt dat in de buurt van dit ronde deukje komt, alleen geen duidelijke put of zo op de poeli zelf.
Hoort dat wel aanwezig te zijn?

Zo leer je elke keer weer wat bij!
Voor het remmen stellen schijn je een speciale sleutel nodig te hebben.
Of passen gewone steeksleutels ook?

Groetjes

Ronald
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor 404 » 27 feb 2005, 14:46

Je hebt gelezen dat er een gat zit? Heb je dan een vraagbaak? Van het eerste type 404?
Als er een gat zit, dan volgens mij achter de cylinders bovenaan het koppelingshuis. Een beetje aan de rechterkant. (bestuurderszijde is dan links).
Ik zou nog een heel verhaal kunnen schrijven over het afstellen van de ontsteking, maar ik heb weinig ervaring met het eerste type 404. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
De afstelnokken van de remmen zitten vaak muurvast geroest en moeten dus eerst met kruipolie ingespoten worden. Daarna kun je met een steeksleutel proberen om er beweging in te krijgen. Niks forceren, als het niet gaat heb je toch een speciale sleutel nodig.
Het wiel moet los van de grond staan, afstellen zodat de remschoenen de trommel net raken, maar het wiel nog makkelijk ronddraait.

Succes ermee.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Kees » 27 feb 2005, 14:48

Dat gat zit bovenop, vlak achter het motorblok, op het koppelingshuis. Als je daar een dikke kruiskop schroevendraaier oid insteekt en met de slinger de motor ronddraait dan moet je op een goed moment het gat in het vliegwiel tegenkomen, dan zakt de schroevendraaier erin en kun je de motor ook niet meer ronddraaien. Op dat punt moeten de puntjes opengaan. Het makkelijkst is het inderdaad nu een merkteken op het poeliewiel te maken, dan kun je de boel met de stroboscope afstellen met draaiende motor. Niet vergeten de schroevendraaier er weer uit te halen, vindt je startmotor wat prettiger.
Die sleutel om de remmen af te stellen is er een met een vierkant gat erin van 10 bij 10 mm. Meestal zitten de nokken behoorlijk vast en moet je de remschoenen demonteren om aan de binnenkant met een grote griptang de stelnok te kunnen vastpakken, wat heen en weer wrikken met veel kruipolie krijgt de boel wel weer gangbaar. Als dat nog niet wil (zoals bij mijn 403) moet je de remcylinders verwijderen en de nok met een lasbrander heetmaken, tot licht roodgloeiend, dan kun je hem met de griptang wel weer draaien.
succes,
groeten, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 27 feb 2005, 15:36

Jouw verhaal was beter, Kees. :mrgreen:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor rons404 » 27 feb 2005, 18:43

Zo te lezen kan ik m'n lol nog op met de remmen en zo.
Ik heb de stelnokken ingespoten met kruipolie, ga dat de hele week maar herhalen, op naar het volgende weekend.
Heb het gat gevonden! Daarvoor dank.
Heb inderdaad een olyslager uit de losse band, daar staat in wat je moet doen, maar zonder een plaatje waar dat gat zit.
Heb dus in de vrieskou voor nop vloekend op m'n rug onder de auto gelegen.

Mijn ontstekingshuis zit ook muurvast, dus ook maar in de kruipolie gezet.

had mijn schoonouders uitgenodigd voor een leuk ritje met de Peug vandaag.
Liep lekker hoor, onderweg viel de richtingaanwijzer links uit, en na ee bak koffie bij een restaurant 80 km bij ons vandaan kreeg ik de motor niet meer aan.
Overal vonk, dus..............punten gingen niet open.
In de sneeuw bij -3 met mopperende vrouw en schoonouders op het oog afgesteld, en gaan :mrgreen: :mrgreen:

Thuis maar is gezocht naar het euvel,knipperlampje linksvoor blijkt zo'n gecorrodeerde zooi, dat het een wonder was dat hij het uberhaupt nog deed :-)

Wederom in de vrieskouw alle contactjes schoongemaakt en hoera, de richtingaanwijzer doet het weer.

Nu de remlichten nog, deze stopten :mrgreen: er net bij terugkomst van de benzinepomp mee.
Dat het maar snel iets warmer mag worden.
Natuurlijk morgen weer gewoon met de Peug naar het werk.

Het is een gave auto, en dat is het! :-)

Bedankt voor jullie hulp!
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor JT » 27 feb 2005, 22:56

Dat is toevallig!
Ik heb een coupe 504 uit 69 met 1800 cc.
Ook daar gaat het afstellen met zo'n 8 mm bus (die zit bij mij bij de bougiesleutel!!!) in het gat vlak achter het motorblok...
Dus ik heb vandaag (van mijn oom) hetzelfde geleerd!!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten