Sleutel je zelf aan je auto?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Sleutel je zelf aan je auto?

Ik doe niet zoveel, maar ik zou wel willen leren sleutelen
7
13%
Ik doe klein simpel onderhoud (soms) zelf
11
20%
Ik doe het meeste sleutelwerkzelf, alleen de APK laat ik doen
22
41%
Ik doe echt alles zelf dus ook revisies e.d.
13
24%
Vieze handen? Mij niet gezien!
1
2%
 
Totaal aantal stemmen : 54

Sleutel je zelf aan je auto?

Berichtdoor 404 » 29 maart 2005, 20:15

Sleutel je zelf aan je auto en hoever ga je hier in?
Ik heb een aardig verzameling gereedschap en kan dus redelijk veel zelf doen, ik heb ook ooit anderhalf jaar in een garage gewerkt (alle merken).
Alleen de APK en revisies van versnellingsbakken, cylinderkoppen etc. besteed ik uit.
Zelf doen geeft veel voldoening en geeft je een gevoel van in controle zijn. Het bespaart je ook flink wat pegels. :o
Laatst bijgewerkt door 404 op 29 maart 2005, 20:37, in totaal 2 keer bewerkt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor knutsul » 29 maart 2005, 20:19

doe alles zelf, ben dan ook monteermeneer. :mrgreen: :mrgreen:
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Marius » 29 maart 2005, 20:33

hiero ook, baal er al van als ik mijn auto voor de apk moet weg brengen.
en een banden apparaat is ook zo een dure investering he, anders deed ik dat ook zelf.
Heb 2 jaar lang in een caddy van "de zaak" moeten rond crossen, en met de kilomters die ik maakte stond ik vaker in de garage dan me lief was.
Om dan te moeten slikken dat iemand anders aan "mijn auto" werkte vond ik niet tof.. :?

Ook ik heb 1,5 jaar in een garage gewerkt (Fiat dealer mercurius in eindhoven), en onderhoud nu dus mijn eigen "wagen park" van remmen tot distributie riemen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor JT » 29 maart 2005, 20:40

Sommige dingen moet je uitbesteden. De APK bijvoorbeeld, wielen balanceren, enz.
Veel kun je zelf, maar je moet natuurlijk wel zeker van zijn dat daarna alles ok is. Je moet weten wat je doet. Zo heb ik de remmen bij de cabrio 2 jaar geleden door mijn officiële dealer onder handen laten nemen. Bij de coupé heb ik het zelf gedaan (Sterker nog: ik weet zeker dat deze nu beter zijn). Want de dealer staat onder tijdsdruk en ik heb gewoon 2 weken lang elke avond even de bewegende delen ingespoten (zonder blokken natuurlijk) en heen en weer bewogen...
Dat het beter is en dat daarbij nog geld gespaart is, dat is bij mij deel van de hobby :-)
Jammer dat in de moderne auto's electronica de overhand neemt.

Wat ik nog moet leren, of wat ik nog moet uitbesteden: Plaatwerken, lassen, spuiten, ...
Er zou eigenlijk iets van een werk-ruilbeurs moeten zijn: ik doe de motor bij iemands auto goed onder handen nemen en die iemand anders hersteld een paar plekken slecht metaal.... Idee :?:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor ceegee » 29 maart 2005, 20:58

Zou het graag willen maar de " durf " ontbreekt.
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Gilletti » 29 maart 2005, 22:08

Ik ga steeds meer leren en begin het echt leuk te vinden.
Grote revisies en plaatwerk zullen denk wel net even te hoog gegrepen blijven.

Heb afgelopen weekend besloten dat de coupé uit elkaar gaat om carrosserie + lak weer helemaal in orde te krijgen. Dat zal ik uitbesteden.
In de tussentijd ga ik met een goede vriend de motor en wat kleine dingen aan het interieur zelf doen.

De coupé verdient dat gewoon.

Ben voornemens om het rustig aan te doen (eerder jaren dan dagen) en zoek daarom een leuke, compacte interim klassieker om de tijd te overbruggen. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Marius » 29 maart 2005, 22:15

weetje wat het met dat lassen is.. gewoon aan beginnen.

Ik ocht een aantal jaren geleden een transit camper busje, waarvan ik wist dat hij wat roest plekjes had..
bleek toch wel wat rotter dan gedacht..:)
Ik heb wel op school geleerd hoe te lassen, maar ja das wel ff geleden.
Ben er toch aanbegonnen, en het resultaat:
achterspatborden er uitgeslepen, en nieuwe in gelast
3 van de 4 ramen er uitgehaalt, en een flink stuk "kozijn" er uitgeslepen, plaatjes staan knippen en buigen, en opnieuw er in gelast.
her en der wat stukjes kokerbalk vevangen.
Ophang punten voorste schokdempers kompleet uit plaat materiaal nagemaakt en er in gelast.. :)

Tja als je eenmaal begonnen bent houd het nooit op, en daarbij zit er in een gemiddelde transit uit 87 genoeg werk om een jaar aan het lassen te blijven.. :mrgreen:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor jon » 01 apr 2005, 10:55

Af en toe pak ik wel 's een sleutel of schroevendraaier vast. Ik kan ook niet elke avond achter de pc zitten, dat doe ik overdag wel.
Dus ja, ook ik doe 'wel 's wat' zelf.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor deVreugd » 01 apr 2005, 11:12

Ik zou wel willen dat ik kon sleutelen en ik zal op den duur best wel het een en ander van vrienden en kennissen e.d. leren, maar voorlopig beperk ik mij tot het controleren van oliepeil, bandenspanning en wassen en poetsen van de auto..
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Bert » 01 apr 2005, 14:13

Ik kom in principe maar 1 x per jaar in de garage ( dan ben ik daar toch een regelmatige klant :lol: ) voor de APK verder doe ik alles zelf.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor PaPeus » 01 apr 2005, 22:50

Ik doe het meeste zelf, maar van de remmen en de stuurinrichting blijf ik af.
Je moet weten waar je grens ligt,als je een amateur doe hetzelfer bent!.

Papeus :-)
Peugeot 306 cabrio 1998
Fiat Spider 2000 1979
Avatar gebruiker
PaPeus
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 06 mei 2004, 22:35
Woonplaats: Maasdijk (Westland)

Berichtdoor rons404 » 06 apr 2005, 09:02

In principe doe ik echt alles zelf. Elke keer weer een uitdaging toch?
Ik rij de 404 uit 1963 dagelijks, weer of geen weer, en dan hapert er wel is wat.
Maar als je dan alles weer voor elkaar hebt geniet je dubbel van je ritjes!
Zijn er nog verwoedde zelfsleutelaars in de bollenstreek, zeg maar tussen Leiden, Hillegom/Lisse, Noordwijk?
rons404
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 feb 2005, 18:15
Woonplaats: voorhout (bij Leiden)

Berichtdoor Malle Pietje » 24 jun 2005, 10:05

juist de remmen doe ik lekker zelf! Zo enorm simpel, en na het klussen altijd even een kort en veilig testrondje maken, om er 200% zeker van te zijn dat je het goed hebt gedaan.
Het is echt een kwestie van een beetje technisch inzicht hebben en lef hebben! Gewoon proberen! Zo heb ik mn pa herhaaldelijk dingen voor gedaan, en heeft hij geprobeerd zelf de dynamo te vervangen. Dat lukte m niet, haha, maar was ook een gloednieuwe auto, dus dat werkt dan niet.
Nu inmiddels durft en kan hij gewoon dashboard lampjes vervangen!
Dus kan je nagaan, durven, doen!

Pak er een goede handleiding bij, lees je op voorhand in en zorg voor de juiste gereedschappen, dan lukt vrijwel alles!
Avatar gebruiker
Malle Pietje
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 23 sep 2004, 13:48
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor ceegee » 24 jun 2005, 10:47

De 504 staat momenteel bij de garage voor een beurt, rij er zondag mee naar Frankfurt en als het een beetje tegen ( volgens mijn vrouw mee ) zit dinsdag weer terug.Anders mag ie daar op het vliegveld een weekje in de P garage wachten. Zelf sleutelen ? Nog maar effe niet
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor Willem van Vliet » 26 jun 2005, 09:51

Ik doe heel veel zelf, echter ben ik nog niet onder een kleppendeksel geweest, ook niet in een versnellingsbak. Kan ook niet want beide Peuzen hebben we hard nodig voor woon-werkverkeer. Recentelijk een 405 break erbij. Naast het enthousiast rijden in een Peus heb ik nog een passie namelijk Land Rover. Al 18 jaar rijd ik in een militaire uitvoering van 1969. Dan leer je ook wel snel te sleutelen...
Ik ben overigens in de 80'er jaren begonnen met sleutelen. Een motor vervangen van een Peus 104, mijn eerste... Moet in 1984 geweest zijn.
Later in veel 309'ens gereden en zelf onderhouden.

Willem van Vliet
't Is buiten kijf
of om het even,
rijdend in een 405
of in een 309.
Willem van Vliet
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 jun 2005, 15:54
Woonplaats: Nouveau Nievillage

Berichtdoor peugeot203 » 20 jul 2005, 00:37

Hallo,

Ik ben Robin,18jaar en afgestudeeerd als autotechnieker (A2 diploma) :D :mrgreen:
M'n hobby is dus oldtimers restaureren, doe dit met alle liede van de wereld nu reeds een paar jaar :mrgreen:
Heb zelf een 203 (1958') bijna helemaal zelf gerestaureerd. :lol: :D
heb ook een 204, en een kevertje dat nu werd verkocht.

ga mezelf nu een citroen Ds kopen.

Doe zo goed als alles zelf aan m'n auto's, behalve het spuitwerk.
Prachtige hobby, en ben ongelooflijk harde klassieke peugeot fanaat. :D :mrgreen:

Groeten !!!
Robin
peugeot203
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 07 mei 2005, 16:22
Woonplaats: Schelle (antwerpen)-Belgie

Berichtdoor peukie205 » 20 jul 2005, 01:01

Als je oude auto's rijdt, kan je het beter zelf doen.
Die jonge monteurtjes in de garage hebben de BALLEN verstand van oude auto's en dan kom je van een koude kermis thuis en een ZAK geld lichter.

Groeten,
Tom.
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor peukie205 » 21 jul 2005, 20:35

peugeot203 schreef:Hallo,

Ik ben Robin,18jaar en afgestudeeerd als autotechnieker (A2 diploma) :D :mrgreen:

ga mezelf nu een citroen Ds kopen.

Doe zo goed als alles zelf aan m'n auto's, behalve het spuitwerk.
Prachtige hobby, en ben ongelooflijk harde klassieke peugeot fanaat. :D :mrgreen:

Groeten !!!
Robin


Heb je geen interesse in een Citroën CX ?? Heb nog een paar restauratie-objecten te koop, die ik moet wegdoen omdat de gezondheid te wensen overlaat.
Groeten,
Tom.

P.S. Een 203 is natuurlijk helemaal schitterend, heb zelf een 403 Diesel Bachée van 1962......dat is ook en feest hoor. Rijden met oordopjes is anders krijg je een gehoorbeschadiging, maar verder geweldig.
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor peugeot203 » 22 jul 2005, 12:42

Ja een cx is niet direct hetgeen ik zoek.

Maar welke auto's heb je nog staan?
Daar ik nu weer geld, en plaats heb voor een ander project. :mrgreen:

Laat me maar gerust iets weten. :wink:
Ja een 403, ook geweldig, en dan nog een dieseltje, nog goed om dag dagelijks mee te rijden, geweldig !!! :D

Overweeg misschien de aanschaf van een 204 (diesel). Maar hoogstwaarschijnlijk zal het een(zwarte) ds worden.

Toch bedankt !!! :wink:
peugeot203
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 07 mei 2005, 16:22
Woonplaats: Schelle (antwerpen)-Belgie

zelf sleutelen.

Berichtdoor Wim 505 » 23 jul 2005, 21:29

Ja ik doe alles zelf.Ben van beroep mekanieker.Maar aan mn pa zn 406 doe ik niets.Zolang die in garantie is moet ie ermee naar de dealer.Ben nu bezig één van mn twee 505s GTD aan het restaureren.Lassen,plaatjes maken,plamuren,schuren.Spuiten laat ik doen behalve de koffer en motorruimte doe ik zelf omdat dat nog kan zonder spuitkabine.En dan de montage van alle onderdelen.Reviseren van remklauwen,ophanging terug monteren enz.En dan de dag dat ie klaar is om weer vele jaren plezier aan me te schenken.Oef was die dag er al maar. :wink:
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Re: zelf sleutelen.

Berichtdoor Mark » 24 jul 2005, 10:24

Wim 505 schreef:Maar aan mn pa zn 406 doe ik niets.Zolang die in garantie is moet ie ermee naar de dealer.

Nee hoor, volgens de nieuwe EU-regels voor concurrentie in de autobranche ('Monti') blijft de garantie overeind, ook als de auto bij een onafhankelijk/universeel autobedrijf wordt onderhouden. Als eea maar volgens fabrieksvoorschrift gebeurt. Dat geldt in NL maar natuurlijk ook in Belgie, EU toch. Zie daarvoor ook: www.mijnautobedrijf.nl/smartsite.shtml?id=38720
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron