Kreunende versnellingsbak

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kreunende versnellingsbak

Berichtdoor wowo » 31 maart 2005, 16:56

Ik misbruik dit forum weer even voor een vraag over mijn AX (indien dat ongewenst is moderator, verwijderen aub), op het ax-forum weet niemand het, wellicht kent iemand hier het probleem.

De versnellingsbak van mijn 14TRD uit '89 kreunt als een oude deur. Ik heb begrepen dat dit komt door nylonbussen (?) die te strak staan oid maar kan me daar niet echt een voorstelling bij maken.
Weet iemand hier meer over en is dit makkelijk zelf te verhelpen? De bak schakelt verder prima, het is enkel een kleine tegendruk en gekreun.

Alvast bedankt, Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kreunende versnellingsbak

Berichtdoor Mark » 31 maart 2005, 18:45

wowo schreef:Ik misbruik dit forum weer even voor een vraag over mijn AX (indien dat ongewenst is moderator, verwijderen aub)

Zeker doen, we zijn ruimhartig hier hoor, en we willen graag het AX-forum te slim af zijn natuurlijk :mrgreen:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Re: Kreunende versnellingsbak

Berichtdoor 404 » 01 apr 2005, 18:33

wowo schreef:op het ax-forum weet niemand het

Dat forum bestaat toch al twee jaar... :shock:
Wat moet ik me voorstellen bij "kreunen"? Ik ken alleen het zingende geluid tijdens het rijden als de bak versleten is. Is het geluid plotseling gekomen?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Re: Kreunende versnellingsbak

Berichtdoor wowo » 02 apr 2005, 18:41

404UXD schreef:
wowo schreef:op het ax-forum weet niemand het

Dat forum bestaat toch al twee jaar... :shock:
Wat moet ik me voorstellen bij "kreunen"? Ik ken alleen het zingende geluid tijdens het rijden als de bak versleten is. Is het geluid plotseling gekomen?


Als je schakelt klinkt het alsof je een oude deur open doet, eenmaal in versnelling is er niks aan de hand en zijn er ook geen rare bijgeluiden. 'Rommelen in z'n vrij' gaat ook geluidloos. Het begon vrij plotseling en doet zich soms niet voor met een koude bak. Na een aantal minuten rijden begint het. Het is absoluut geen metaalachtig geluid, het voelt en klinkt alsof er iets een beetje klem zit ofzo.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 04 apr 2005, 13:38

Dan is het het schakelmechanisme, het stangenstelsel achter de motor. Misschien een gebrek aan smering of de nylon bussen van de verbindingen zijn uitgelubberd. Moet goed zelf te doen zijn, probeer eerst alle bewegende stangverbindingen eens met wat vet te smeren.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 04 apr 2005, 14:29

Heb je al gemeten of er voldoende versnellingsbakolie inzit???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor wowo » 05 apr 2005, 10:05

Jeetje schreef:Heb je al gemeten of er voldoende versnellingsbakolie inzit???


Ik geloof niet dat het de versnellingsbak zelf is, zo klinkt het niet. Ik zal het schakelmechanisme eens langs lopen en invetten.
Bedankt voor het meedenken!

Wouter
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marcel » 07 apr 2005, 18:16

Kunnen de synchromesringen versleten zijn?
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten