turbo monteren op diesel

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

turbo monteren op diesel

Berichtdoor Pingwin » 10 apr 2005, 03:48

ik heb 2 peugeot 405's
eentje die perfect rijd en dat is een 1.9D
en eentje waar er water in de motor zit en dat is een 1.9TD

mag en kan je gewoon die turbo versteken van motor?
of zou ik best van al die TD motor opknappen...

ik heb gehoord dat in principe de turbo versteken een kleine moeite is, maar dat ik moet opletten dat de motor dezelfde compressie hebben... maar ik vind nergens gegevens over mijn motor, alleen de motorcode vind ik..

weet er hier iemand raad?
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge

Berichtdoor Marius » 10 apr 2005, 13:17

compresie is inderdaad verschillend.
Bij een turbo motor is deze lager, helaas is dit niet het eenigste verschil bij een diesel motor.

Een diesel motor draait met een overschot aan lucht, oftewel de brandstof hoeveelheid bepaald het toerental, niet de lucht.
Dus als je mer lucht gaat inblazen m.b.v. een turbo zal er niks veranderen aan de hoeveelheid brandstof die ingespoten word, de motor is namelijk nog voorzien van de zelfde brandstofpomp (de niet turbo variant)

Wil je dit laten werken zul je dus ook de brandstofpomp moeten overzeten, en ik denk zelfs de injectors ook, dat laatste weet ik niet helemaal zeker.

Dus compresie, brandstofpomp, en waarschijnlijk ook nog wel koeling, want een turbo motor word hoe dan ook heter, dus zal hij meer koeling nodig hebben.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Pingwin » 10 apr 2005, 15:59

ik heb heel die motor nog liggen + ook de frontpaneel waar er 2 ventilatoren inzitten en een intercooler die bovenop de motor staat

maar die compressie kan je toch niet veranderen aan de gewone diesel of wel? injectoren...kun je dat ook oversteken?

ik ken niet veel van motoren, een vriend van mij zou dat allemaal doen
maar hij wil eerst weten ofdat alles zou kunnen werken zonder problemen...
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge

Berichtdoor Marius » 10 apr 2005, 16:04

compresie is wel aan te passend oor een dikkere koppakking te monteren.
Maar vraag me niet of die voor dit type motor bestaan.
Maar al dat ombouwen is denk ik meer werk dan die turbo dieselw eer okay te maken. ??
Water in de motor..Hoe is dat er ingekomen..??
In de sloot gereden.. :mrgreen:
of een lek koelwaterkanaal.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Pingwin » 10 apr 2005, 16:10

in de sloot gereden...

het is een auto die ik heb gekocht voor 125euro
alles is er al uit maar ik zou graag een turbomotor in mijn auto'tje hebben, vind hem al stoer staan aan de buitenkant nu nog beetje meer power instoppen

bovenop de pistons staat er water, denk je dat er veel werk en kosten aan zijn om hem terug tip top te hebben?
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge

Berichtdoor Marius » 10 apr 2005, 21:09

gloeipluggen er uit en starten maar..
zonder gloeipluggen dus he. ff een minutje starten.
en de gloeipluggen er weer in. kijken of ie loopt.. :mrgreen:
wie niet waagt wie niet wint he.. ;)

Als ie lopend ten onder is gegaan is de kan vrij groot dat het ook echt is afgelopen.
Hoogst waarschijnlijk kromme drijfstangen, want water kun je niet comprimeren...

Denk wel dat het veel werk is om dat te repareren, maar het ombouwen van een normale 1,9 diesel naar een turbo is ongerveer net zoveel werk denk ik. :)
Je zou van de turbo de cilinder kop in zijn geheel kunnen overbouwen + de dieselpomp, en het uilaatspruitstuk incsief de turbo.
Denk dat je dan ook al het compressie verhaal te pakken hebt, alhoewel dit ook kan door kortere drijfstangen.. ??

Dus het kan maar het is veel werk, het belangrijkste is te achterhalen hoe de lagere compresie van de turbo diesel 1.9 word geraliseerd, of door een andere cilinderkop (zo ja kun je de turbo kop uitwisselen), of door andere drijfstangen...
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Pingwin » 10 apr 2005, 21:39

cilinderkoppen zelf? dan moet de motor geheel uit elkaar? of bedoel je de culasse?

kzou graag de turbo weer in gang krijgen, dan heb ik reserve motor hé, altijd interessant

nuja, weetnogniet hoe ik dit zal oplossen :s
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge

Berichtdoor Marius » 10 apr 2005, 21:43

Pingwin schreef:cilinderkoppen zelf? dan moet de motor geheel uit elkaar? of bedoel je de culasse?

kzou graag de turbo weer in gang krijgen, dan heb ik reserve motor hé, altijd interessant

nuja, weetnogniet hoe ik dit zal oplossen :s



culasse.. :?: :?: :D dat gaat mijn talen kennis te buiten..

ik bedoel dus de cilinderkop.. dat ding bovenop de motor om het ff simpel te zeggen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Pingwin » 10 apr 2005, 21:53

euh, mjah, wij zeggen coulasse...join de coulasse zeggen we ook
van de westvlaanders hé (België)...

denk da ik weet wa je bedoelt, maar die cilinderkop vervangen is toch niet zoveel werk, eraf vijzen en erop vijzen??

als ze eraf zijn dan zie je de cilinders zitten??en de nokkenas zit in de cilinderkop of niet? anders heb ik het weer over iets anders :D
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge

Berichtdoor Marius » 10 apr 2005, 22:27

inderdaad ja we hebben het over het zelfde.

en dat is niet echt veel werk nee, vervang wel meteen ff je distributie riem, als je hem toch los hebt.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor jon » 11 apr 2005, 09:21

Is het niet zo dat een turbodiesel ook extra koeling heeft voor de zuigers? Zoiets heb ik 'n keer gehoord. Zo'n dieselblok heeft toch veel kleine dingetjes die net iets anders zijn dan een turbodieselblok. Bovendien is de uitlaat ook anders.

Een ander (turbodiesel)blok inbouwen scheelt je een hoop werk.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Marius » 11 apr 2005, 19:04

extra koeling is inderdaad bij sommige motoren ook zo, en dan via olie wat op de onderkant van de zuigers word "gesproeit"

Het is inderdaad veel verstandiger om een "andere turbo" diesel op de kop te tikken, of die "verzopen" turbo diesel eens open te maken en de schade te bekijken, het kan best wel eens mee vallen namelijk.

Makkelijker was het geweest om van een benzine motor een turbo uitvoering te maken.. :mrgreen:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor knutsul » 11 apr 2005, 20:47

jon schreef:Is het niet zo dat een turbodiesel ook extra koeling heeft voor de zuigers? Zoiets heb ik 'n keer gehoord. Zo'n dieselblok heeft toch veel kleine dingetjes die net iets anders zijn dan een turbodieselblok. Bovendien is de uitlaat ook anders.

Een ander (turbodiesel)blok inbouwen scheelt je een hoop werk.

Groet, Jon.




dat klopt ja naast alle verschillen die genoemd worden zitten er aan de onderkant, oliesproeiers die de zuigers koelen,
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Pingwin » 11 apr 2005, 21:41

ahzo, dus...turbo eens open doen en kijken of em herstelbaar is
anders ne andere turbomotor zoeken?

mja we zien natuurlijk wel hé ;)
Pingwin
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 apr 2005, 03:48
Woonplaats: Poperinge


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten