gewetensvraag over de j7 (aanschaf en onderhoud)

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

gewetensvraag over de j7 (aanschaf en onderhoud)

Berichtdoor Helt » 02 mei 2005, 11:42

All,

ik lees hier al een tijdje mee en kijk ook regelmatig op marktplaats of er een leuke j7 te koop staat. Ik vind die j7's erg mooi om te zien en in het kader van de onthaasting lijkt het me geweldig om met zo'n bus door europa te trekken...

Maar nu een gewetensvraag: ik heb totaal geen technisch inzicht en ben in bezit van twee linkerhanden. Is het dan wel een goed idee om een klassieker aan te schaffen? M.a.w. moet je er veel aan werken om de boel draaiende te houden of is goed onderhoud bij een mannetje/dealer voldoende om te blijven rijden? En met welke kosten moet je dan rekening mee houden (grofweg). Kun je het onderhoud ook doen met een instructieboek (en veel geduld) of moet je echt handig zijn?

Ik zie nu een mooie staan die bij een peugeot dealer in onderhoud is geweest dus dat klinkt dan wel aantrekkelijk. Ik weet wel dat als ik ga kijken (en voelen en ruiken ja) het verstand het gaat verliezen... Is een anwb keuring een goede investering? Tips welkom

Wees dus eerlijk/streng :wink:

bedankt mensen
Helt
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 mei 2005, 11:24

Berichtdoor Jeetje » 02 mei 2005, 12:00

Een aankoopkeuring zou ik zeker laten uitvoeren.

Een J7 is inderdaad een klassieker. Dat heeft zijn voor- én nadelen...

Wat zijn de voordelen?

- je hoeft geen houderschapsbelasting meer te betalen... :wink:

- het is allemaal heel eenvoudige techniek en in principe werkt het altijd. Het is bovendien veelal gemakkelijk zelf te onderhouden (met een werkplaatshandboek kom je een heel eind. Ik ben jurist en heb ook 2 linker handen, maar zelfs ik kan een heleboel zelf). :roll:

- elke garage (ook een universeel garagebedrijf) kan een J7 onderhouden. (Er gaat alleen vaak veel tijd inzitten in een reparatie, dus je bent vaak wel veel geld aan 'arbeidsuren' kwijt als er wat aan gedaan moet worden). :-|

- als iets stuk gaat is het vaak reparabel (het hoeft dus niet noodzakelijkerwijs meteen vervangen te worden)

- het is een fantastisch busje om mee rond te rijden :wink:

- er worden genoeg slopers te koop aangeboden, dus in principe zijn er voldoende reserve-onderdelen.........................

nadelen:

- Het zijn niet de zuinigste busjes... 8)

- nieuw zijn sommige onderdelen niet meer leverbaar (het kenmerk van een oldtimer) en dat is soms heel lastig. Zeker als een klein k*t-onderdeel niet meer leverbaar is en je voor zo'n onderdeeltje nou niet meteen een sloper wilt kopen waar dat onderdeel wél nog werkend opzit.
Via dit forum en andere wegen is er echter vaak wel nog aan zo'n onderdeel te komen, hoor! We moeten immers met z'n allen proberen om de J7's rijdend te houden, nietwaar?

- Het plaatwerk is erg roestgevoelig (het is een Franse klassieker, hè?). Dat vergt al snel wat aandacht en werkzaamheden...

- Als je tijdens je vakantie in het buitenland pech krijgt, heb je een probleem als een onderdeel is gesneuveld dat niet meer leverbaar is (alleen als het je in Frankrijk gebeurt, heb je kans dat ze het nog kunnen fiksen). Al kunnen de meeste ANWB'ers je over het algemeen weer op weg helpen...

- Als je tijdens je vakantie een band stuk rijdt én je reserveband, heb je een probleem, want de onmogelijke maat 19X400 is niet/nauwelijks meer leverbaar...

Ik zou ook al iemand meenemen die de J7 goed kent. Die kan al een 'voorselectie' maken: is het waard om de betreffende auto aan een aankoopkeuring te onderwerpen, of niet...

Ongetwijfeld zijn er nog wel meer voor- en nadelen te noemen, maar ik denk dat je hier al een heel end mee komt in je besluitvorming...


Succes, sterkte en veel wijsheid toegewenst bij je speurtocht naar een J7!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 02 mei 2005, 17:56

Ik kan me je twijfel voorstellen....
2 jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze, toen 2 linkerhanden op autotechnisch gebied....
Na vele uren, wanhoop en geluksgevoelens ben ik nog steeds van mening: DOEN!!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten