J7 Motor revisie of is het mogelijk vervangen door 6 cyl?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J7 Motor revisie of is het mogelijk vervangen door 6 cyl?

Berichtdoor peter scheltus » 10 mei 2005, 11:59

Wij hebben met onze vers aangeschafte J7 net 4000 kilometer gereden. De laatste waarvan wij constant het dashboard kastje open deden om water bij te gieten. En de motor doos openden we regelmatig om olie bij te gieten. Details; De metingen van oliedruk, temperatuur, watertemperatuur, laden dinamo deden het allemaal niet meer. We hebben dus alles op de tast gedaan. Bij steigingen van 12% gedurende een half uur heeft onze leeuw alles doorstaan.
Nu is de onderkant van het motorblok glimmend van vers druppelend zwarte olie. De koppeling is versleten. De versnellingsbak kraakt. Dat komt door de koppeling natuurlijk. Er moet veel gebeuren.
Is het mogelijk er een grotere motor in te monteren? Hij gaat slechts 85, 90 km per uur. Dan zijn de pyreneen ver weg. :D
Wie weet er een goed adres in de omgeving van Leiden of Randstad?

Groeten, Peter
Wij zijn veel onderweg naar Kroatie. Ons busje is ons buitenhuisje onderweg en daar op ons landje. Ook als we in Nederland zijn.

Groeten, Peter Scheltus
peter scheltus
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2005, 16:02
Woonplaats: Leiden

Nou, nou, nou...

Berichtdoor Barbara Scheltus » 10 mei 2005, 13:02

Het bericht van mijn man klinkt alsof we een wrakkige brik gekocht hebben maar hij heeft ons wel mooi heen & weer gereden naar de Pyreneeen, alle steile hellingen, modder- en grintweggetjes, haarspeldbochten etc. doorstaan en we hebben mooi wel 2 keer iemand ingehaald!
We hebben er op 3303 km 9 liter olie bij gegooid, 3 liter water, 410 liter benzine... Er is 1 ruitenwisser afgebroken en een zekering voor de binnenverlichting doorgebrand maar verder is hij GEWELDIG!

Afbeelding

Barbara
Barbara Scheltus
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 mei 2005, 12:09
Woonplaats: Leiden

Berichtdoor 404 » 10 mei 2005, 13:28

9 liter olie op 3300 km? :shock: Dat is heel veel. Ik zou zeggen bouw een 4 cylinder XN1 2-liter motor uit een 504 of 505 of een 1800 uit een J7/J9 in. Dan kun je gemakkelijk 100 rijden. Ik zou hem op LPG laten lopen met een aangepaste kop. 6 cylinder lijkt me geen optie.
Hoe het zit met de overbrengingsverhoudingen weet ik niet, bij een 404 moet er een ander differentieel in, zodat je harder rijdt met minder toeren. Succes met de ombouw.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Jeetje » 10 mei 2005, 14:03

9 liter olie op nog geen 3500 km is inderdaad wel heel erg veel! :shock:

Van het in/ombouwen van een motor heb ik geen kaas gegeten, dus daar kan ik jullie helaas geen info over geven. Ik weet wel dat een lid van de PKV (Peugeot Kampeerauto Vriendenkring) een DAF-motor in een J7 heeft gebouwd en dat schijnt te lopen als de spreekwoordelijke brandweer...

Dat is dan wel een diesel en de auto moet dan waarschijnlijk omgekeurd worden. Ik denk ook dat je verder tegen behoorlijke problemen aan zult lopen...

Een 1800cc motor inbouwen lijkt mij inderdaad ook een optie. Jos Overvliet (ook actief op dit forum) is heel handig en technisch op het gebied van de J7. Misschien weet hij een oplossing voor jullie!

Ik heb nog een goede 1600cc motor met een goede bak en koppeling liggen (is net uit onze vorige J7 uitgebouwd). Als je interesse mocht hebben...

Ik denk alleen dat een 1600cc voor een verlengde J7 inderdaad wat aan de krappe kant is...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 10 mei 2005, 22:54

Erg veel maakt die 200 cc voor de snelheid overigens niet uit. Circa 90 km is wel de snelheid voor een J7. Tussensprintje van dikke 100 kan, maar dat maakt veel herrie en kost een flink slok peut extra. Onze 1600 cc ex-J7 deed plm. 1:7,5, wat ik altijd best netjes vond, gezien gewicht en frontaal oppervlak. Veel plezier trouwens onderweg, en op het forum natuurlijk!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten