Open deur

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Open deur

Berichtdoor David » 16 mei 2005, 09:37

Geachte forum-gebruikers,

Mijn vraag is een simpele, mag je met open deur over de weg? Ik heb een ketting gevonden die er tussen gehangen kan worden, maar ik heb liever geen bekeuring voor het rijden met opengeschoven deuren.

Alvast bedankt,

David

Ps.: mijn campertje begint al aardig gereed te komen voor de zomervakantie, het interieur is grotendeels vernieuwd en in een fris wit verfje gestoken! Laat de zomer maar komen...
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 16 mei 2005, 11:30

Ja, dat mag, mits de deur vergrendeld kan worden (dat deze tijdens het afremmen etcetera niet dicht kan schuiven) en de spiegels zo gemonteerd zijn dat deze ook bij opengeschoven deuren te gebruiken zijn (dus op de raamstijl van de voorruit):!:

Bij een J9 mag je -formeel- dus niet (meer) met opengeschoven deuren rijden. Allereerst heeft die geen vergrendelvoorziening voor de deur en ten tweede zitten de spiegels op de deur gemonteerd en schuiven dus mee (en kunnen daardoor niet meer gebruikt worden).

In Nederland is het kettinkje niet verplicht (en hoeft dus niet). In Frankrijk daarentegen is het kettinkje wél verplicht. 'Open' rijden in Frankrijk zonder kettinkje kán dus een bekeuring opleveren, al zul je er waarschijnlijk geen krijgen. In de overige Europese landen kennen ze je J7 niet (of nauwelijks) en weten ze het niet... In Zwitserland zijn we zelfs al een keer aangehouden door agenten die onze camper gewoon eens een keer wilden bekijken en vooral die opengeschoven deur(en). Na enige uitleg hoe het werkte en ze ons campertje uitvoerig hadden bekeken, stapten ze lachend in en reden weer weg...

Voor de bijrijderszijde geldt hetzelfde. Alleen is het daar mogelijk om een (origineel) stoeltje met armleuning te monteren en als dat gemonteerd is (of er al inzit natuurlijk) heb je ook geen kettinkje nodig (in Frankrijk). Verder moet ook deze deur wel vergrendeld kunnen worden...

Wij rijden al 12 jaar met opengeschoven deuren en we hebben nog nooit een bekeuring gehad! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Ed » 16 mei 2005, 12:47

En als je gordels hebt gemonteerd? Zijn die kettingen dan ook verplicht? Het staat wel leuk natuurlijk (ik heb gordels ingebouwd en een ketting en ik heb nog een originele stoel met leuning klaarstaan....)
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor David » 16 mei 2005, 13:54

Ik heb een J7, met deurvergrendeling, maar de spiegels zitten op de deur gemonteerd. De oude bevestigingspunten zitten nog wel op het raamstijl. Ik ga eens kijken of ik de spiegels kan terugbouwen, met open deur rijden wil ik ook wel....

David
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 17 mei 2005, 00:28

Ed schreef:En als je gordels hebt gemonteerd? Zijn die kettingen dan ook verplicht? Het staat wel leuk natuurlijk (ik heb gordels ingebouwd en een ketting en ik heb nog een originele stoel met leuning klaarstaan....)


Met of zonder gordels... De regels zijn hetzelfde!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten