Ik zal me eerst even voorstellen:
Ik heet Paul Jansen Klomp.
Mijn eerste Peugeot was een 104, daarmee Europa doorgekard tot hij van roest uiteenviel (en de motor steeds warm liep).
Daarna een tijd een 305 D gereden, vervolgens een 309.
Mijn eerste J7 kreeg ik in 1996 kado, nouja, tegen stallingskosten. Was 'prima in orde, een kleinigheidje met de motor' en had 2 jaar in stalling gestaan. Met een sleepstang vanuit de kop van Noord-Holland opgehaald, gevolg een boete van fl 450,= wegens onverzekerd rijden, had hem even moeten aanmelden.
Bij nader onderzoek bleek hij zo rot als een mispel, met je wijsvinger kon je door de kokers prikken en de ophanging van de achterwielen was totaal weggerot.
Wat later hoorde ik dat bij Willem Driessen in Hengelo een J7 te koop was wegens ruimtegebrek. Met gereviseerde motor, een nieuwe voorkant en een flinke deuk. Met deze bus rijd ik, nu 7 jaar later, nog steeds regelmatig. De deuk zit er nog in en de bus wordt elk jaar sproetiger van het bijwerken van de kleine roestplekjes (staalborstel, stop-rust en een kwastje lak, dan gaat het weer een paar jaar).
Het moge duidelijk zijn: ik heb m'n J7 niet voor het mooi.
Vanaf het begin is z'n koeling niet 100% geweest, in de bergen en op de snelweg bij heet weer (>30 graden) liep hij warm.
Vorig jaar liet de verwarming het afweten.
Heb de radiateur doorgespoeld en goed afgevuld, dat hielp een beetje.
Maar deze week haalde ik de bus uit de stalling (had ca. 4 maanden stilgestaan) en hij liep a een paar kilometer al warm (110 graden watertemperatuur in het blok)
De aanvoerslang naar de radiateur wordt heet, dus ik denk dat de thermostaat (vorig jaar vervangen) open gaat. Maar de afvoer van de radiateur blijft lauw kortom er is geen circulatie.
Ik op zoek naar de waterpomp, vooraan de motor.
In m'n 'handboek' (revue technique) heeft de motor 1 v-snaar die ventilateur, dynamo en krukaspoelie verbindt.
Mijn motor is echter met 2 v-snaren en een dubbele krukaspoelie uitgerust.
Die voor de dynamo zit vooraan, is makkelijk te stellen. Maar daarachter zit, helemaal versleten, de ventilateur-snaar. Ik heb geprobeerd hem er af te laten lopen maar dat lukt niet zonder al te gewelddadig te worden.
Mijn vraag: hoe vervang je de v-snaar tussen motorpoelie en ventilator. Kun je de waterpomp verschuiven om hem te stellen (ik heb hem een beetje losgeschroefd, maar geen beweging in te krijgen), of is er een speciale - rekbare - snaar voor nodig.. iemand ervaring hiermee?
De motor is denk ik een XM7P, motornummer is M52555F.