Onderhoudsvrije accu?

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Onderhoudsvrije accu?

Berichtdoor L'Animal » 21 jun 2005, 22:39

Van de week kwam er een penetrante geur van rotte eieren mijn auto binnen. Ik dacht, dat kan er ook nog wel bij want de accu had ook al kuren. Soms deed hij het en soms niet.
Na een bezoek aan een winkel, niet starten. Reserve accu met kabels uit de kofferbak en de motorkap open en wat denk je?
De rook en stank kwam uit de zogenaamde onderhoudsvrije accu :evil:

Ineens kwam er een scheikundeleraar in mijn gedachten die iets uitlegde over waterstof, zwavel en de geur van rotte eieren.....
En die ingredienten zitten natuurlijk in een accu.

De vraag is nu alleen hoe kan dit gebeuren met een 2jr oude accu?
Komt dit door:
a, de 3mnd stilstand in de winter
b, door toch te weining water in de accu
c, een verkeerde laadstroom
d, none of the above

Weet iemand raad?
(de accu meteen bij een automaterialenhandel achtergelaten voordat deze ging ontploffen)
Avatar gebruiker
L'Animal
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 23 sep 2004, 21:24
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Marius » 22 jun 2005, 17:42

die 3 maanden stilstand kan soms voor problemen zorgen, zeker als er nog ergens een "lekstroom/restverbruiker" is die de accu leegt trekt.

Onderhoudsvrije accu's bestaan echt niet, ze verkopen ze wel als zodanig, en je kunt er ook niks meer aan doen, dus wat dat betreft zijn ze onderhouds vrij, maar ze hebben het eigenlijk wel nodig.
Het accu zuur zal altijd minder worden (hoeveelheid), bij elke accu, omdat het gewoon weg "verbruikt" word tijdens het gebruik. Er verdamt altijd wat, en ook een onderhouds vrije accu, heeft hier voor een afvoertje.

Dus het zou goed kunnen dat het vloeistof nivo te laag was, en dit er voor gezorgt heeft dat ie overleden is.

Als ik een accu koop zoek ik net zo lang tot dat ik een type heb met gewoon schroefdoppen, zodat ik het zelf in de gaten kan houden.

Je zou wel ook voor de zekerheid even je laadstroom kunnen controleren.
Laat de auto stationair draaien, en schakel wat verbruikers in, bijvoorbeeld de koplampen, en de achterruit verwarming of blower of zo iets.
Meet dan de spanning op de accu polen, deze mag niet boven de 14,2 volt uit komen.
Is dit toch zo, zou ik even je dynamo na laten zien, want dit kan ook een van de oorzaken zijn van die rotte lucht.. :?
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Peu204 » 22 jun 2005, 18:42

Had laatst een flink hoge laadstroom en een drooggekookte accu.
Na het plaatsen van een eveneens onderhoudsvrije accu bleef de laadsroom vrij hoog (afgelezen van het dashboard, niet gemeten).

Voor de zekerheid heb ik de spanningsregelaar vervangen.
Geen problemen meer.

Even langs de Kwikfit of zoiets......daar kunnen ze een en ander even doormeten.


Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT504 » 22 jun 2005, 19:23

Bij mij staat de spanningsmeter een heel klein tikje lager dan ik gewoon ben.
We hebben de spanningsregelaar gecheckt en schoongemaakt en voor de zekerheid heb ik al een ander gekocht (in de vakantie ophalen).


Zou een lagere stand ook door een rottige accu komen?

(en ja, ik offer mijn 504-accu altijd op voor de accu's van die rottige dagelijkse auto's, Partners en zo, zucht)
JT504
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 jun 2005, 22:48
Woonplaats: Bladel

Zwavellucht

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 jun 2005, 19:53

Op het moment dat je dit ruikt vinden er geen chemische reacties meer plaats tussen de 2 metalen en het zuur wat zich in de accu bevindt, de accu is zo dood als een pier, ofwel Mort Subit.
Heb het z.g.n rotte-eieren proefje 15 jaar lang regelmatig moeten demonstreren voor de klas.
Ps. Heb een keer een accu zien exploderen, beter dat je er niet te dicht op staat.
Gr,
Wim
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Zwavellucht

Berichtdoor Marcel » 22 jun 2005, 21:33

Hierbij een anekdote over de penetrante geur van rotte eieren.

Circa 8 jaar geleden met m'n ouders en zus opweg naar Frankrijk om aldaar de vakantie door te brengen; met de sleurhut. In Frankrijk aangekomen, komen wij bij het plaatsje Maugeuge. Hierdoor mindert mijn vader de snelheid van de combinatie, zodat er netjes 50 op te teller stond. Uit het niets, begint het gigantisch te stinken. Waarop wij, denkende dat het van buiten kwam, de ramen dicht draaiden. De stank verdween helaas niet, waarop mijn moeder zich bekommerde om de mensen die op straat liepen. "Dat die mensen nog op straat komen! Hier zou ik nooooit willen wonen!"
De al steigende temperatuur samen met de penetrante geur, kwam onze eetlust niet ten goede. Nadat we het dorpskern voorbij waren en buiten de bebouwde kom waren, verdween langzamerhand de smerige lucht. En kregen we ook wat meer verkoeling.
Ik denk dat het een uurtje later was, waarbij wij op de beoogde camping kwamen. Eénmaal de caravan op de plaats van bestemming en netjes op het door ons voor één nacht gehuurde stukje groen, wil mijn vader de auto verplaatsen. Waarop de motor niet meer aanwilde slaan.
Maar 'ns proberen of het met startkabels lukt, dacht mijn vader. Hij vraagt de eerste beste Nederlander (zijn frans is overigens uitstekend) of hij hulp wilde bieden. Moperend kwam de man in de benen en verleende de gevraagte hulp. Waardoor de diesel weer vrolijk liep.
De zwaveldamp was bij ons enigzins uitgewerkt en er drong door, dat de stank in Maugeuge bij óns onder de motorkap vandaan kwam.
De supermarché verkopen ook van die 50 of 60 ampère uur dingen, waarop wij de volgende ochtend weer vrolijk verder konden kachelen.

--
accu wordt tijdens het rijden opgeladen, waarop deze door de lange laadtijd en ouderdom het had begeven. Er heeft geen druppel gedestileerd water in de accu meer gezeten. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Marcel op 26 feb 2006, 13:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Berichtdoor Gerard2 » 26 feb 2006, 11:46

Voor de mensen die een accu zoeken die je kunt bijvullen, ik heb er gisteren een gekocht bij het onderstaande adres. Het huis van de accu is gemaakt van doorzichtig kunststof zodat je het waterniveau eenvoudig kunt controleren. Bovenop de accu zitten 6 dopjes voor het bijvullen. Voor een 62Ah accu betaalde ik €66,64 (merk Centurion).

Auto Electric Delft
Bellweg 6
2627 AW Delft
Tel: 015 2567219

Ik heb de indruk dat het een eenmansbedrijf is, dus beter even bellen voordat je afreist naar Delft, bijv. zaterdagmiddag gesloten
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Marius » 27 feb 2006, 12:44

reken voor een beetje goede accu een euro per ampere.
dus een 62Ah accu voor een 66 euro is een normale nette prijs.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten