Gaatje in Motorblok

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gaatje in Motorblok

Berichtdoor David » 24 jun 2005, 20:11

Beste forumgebruikers,

Nu ik bijna op vakantie ga, ben ik hard bezig de auto een grote beurt te geven. Bougies vervangen, contactpuntjes stellen, nieuwe benzinefilter etc etc. Maar jullie raden het al, nu alles is vervangen of hersteld, wil de motor niet meer starten. Ik heb alles alweer geprobeerd, maar het lukt me niet. Wel is me opgevallen dat onder de carburateur een gaatje in het motorblok zit. Nu komt er ook nog eens benzine uit, dit is nog nooit gebeurd en het gaatje is me nog nooit opgevallen. Weet iemand of dit zo hoort, of dat er een schroef of dopje in hoort te zitten?

Alvast bedankt voor de reactie

Wouter
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor 404 » 24 jun 2005, 23:26

Kun je niet een foto maken van dat gaatje? Ik weet niet wat dat zou kunnen zijn, er komt benzine uit? Het enige waar benzine uit kan stromen is de benzinepomp en die voedt de carburateur en daar kan niks uitstromen.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor David » 24 jun 2005, 23:42

Ik zal zo snel mogelijk een foto maken. Weet iemand hoe ik kan zien dat de krukas in de 'nulstand' kan zetten en hem dan kan verdraaien in mijn J7. Ik wil namelijk het contactpuntje in de verdeler stellen, maar een monteur vertelde dat de auto dan eerst in de 'nulstand' moet staan.
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 24 jun 2005, 23:56

Zit er geen pijpje aan dat gaatje?

Misschien hoort daar een vacuümslang op die naar dat ronde schijfje loopt eronder... F*ck, hoe heet dat ding nou...

Staat dat gaatje op deze plaatjes? Zo ja, waar dan?

Afbeelding

En is het niet deze? (die bedoel ik dus)

Afbeelding

De rode pijlen duiden de twee bevestigingspunten van het vacuümslangetje aan (het is 1 slangetje... het verdwijnt alleen even uit beeld)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 404 » 25 jun 2005, 00:08

Hij had het toch over een gaatje in het blok, onder de carburateur?
Nulstand (nooit van gehoord) is bovenste dode punt?
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor David » 25 jun 2005, 09:57

Het gaatje is een gaatje in het motorblok, onder de carburateur. Ik zal zometeen een tekeningetje maken om het te laten zien.
De 'nulstand' daar bedoel ik eigenlijk het volgende mee. Om het contactpuntje in de verdeler te kunnen stellen, moet dit contatpuntje 'open' zijn. Nou heb ik het idee dat dit zo is, als ik een staaf van 8mm in het gat achterin mijn motorblok kan steken. Is dit ook daadwerkelijk zo? Daarnaast vraag ik mij af hoe ik de krakas kan verdraaien, zodat ik op dit punt kom?

Alvast bedankt,

Wouter
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor David » 25 jun 2005, 10:51

Afbeelding

Op het plaatje is het bovenste deel de kleppendeksel, daaronder het bovenste deel van het motorblok, met daarop het spruitstuk naar de carb. Daaronder het onderste deel, met tussen 2 verstevigingswangen een gaatje....
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 25 jun 2005, 19:43

Net even gekeken bij Jeetjes motorblok...

Dat gat is bij ons gedicht met een plug en als dichtmiddel is een of andere groene smurrie gebruikt. Daar lekt absoluut geen benzine uit!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jos overvliet » 25 jun 2005, 20:59

Dat gaatje is het overloop gaatje,wat moet voorkomen dat de moter verzuipt bij overmatig gasgebruik zonder draaiende moter.
Dit gaatje moet dus open blijven.
Bij het dichtmaken hiervan kan het in theorie gebeuren dat er teveel benziene op de zuigers komt te staan welke vervolgens in de uitlaat tot onplofing kan komen.
Dit geeft niet alleen een hele harde knal, maar laat de uitlaat als een oester uit elkaar klappen.
vr gr
Jos
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Jeetje » 25 jun 2005, 21:48

hmmmm :?

Heb ik dan naar een verkeerd -dichtgeplugd- gaatje zitten kijken???

Jeetjes motortje loopt voorbeeldig, dus daar kan 't niet aan liggen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor jos overvliet » 25 jun 2005, 22:04

HA Jeetje.
Dat gaatje word wel eens dicht gemaakt omdat men meent dat hierdoor "valse lucht"word aan gezogen.
Echter bij een goed afgestelde motor is dit niet het geval.
Als jullie motor nu goed loopt zou ik het gaatje gewoon dicht laten zitten.
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor David » 26 jun 2005, 12:30

Ik zal dat gaatje open laten.
Inmiddels heb ik alles weer gesteld in de zogenaamde 'nulstand' en toen ik hem starte liep ie meteen als een zonnetje. Mijn eerste knutsel-project is dus geslaagd.
Inmiddels heb ik hetvolgende allemaal vervangen: contactpuntjes, condensator, benzinefilter, bezineslang, bobine en bougies. Verder heb ik de carb schoongemaakt en de vervroeging (op het gehoor) gesteld.

Groeten Wouter
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeetje » 26 jun 2005, 13:05

Is de slang aangekomen?

Heb je die er al opgeschroefd? Zoals je zult zien, c.q. hebt gezien zit er een soort rubberen sluitring in. Eentje zat er (nog) in, maar de andere heb/had ik niet meer. Hopelijk zit die er nog bij jou aan een kant in, dan heb je een complete slang!

Loopt het motortje nu goed?

Je boxjes zijn aangesloten en er komt -in combinatie met de originele radio- zo'n typis jaren '70 geluid uit! Kwalitatief niet geweldig, maar wel passend bij het voertuig! (hé... Dat heb ik ook al in een ander topic geantwoord... Ik begin te dementeren, geloof ik) :oops:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron