Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door peugeot-304 » 08 apr 2005, 19:52
Hallo,
heb laatst bij een beurt aan mijn 504 cabrio onder andere de bougies vernieuwd en het viel mij op dat deze nog al zwart zagen. Dit duidt toch op een te vet mengsel? Het benzineverbruik ligt op ca. 1 op 8 tot 1 op 10 afhankelijk van de gereden afstanden.
Het lijkt mij een nogal lastig klusje om zelf de injectiepomp af te stelen. Ik heb zelf wel een RTA (frans) en een Olieslager maar ik durf er niet echt aan te beginnen.
Mischien weet iemand van jullie een spezialist die eens de Kugelfischer opnieuw kan afstellen. Liefst in het zuiden des lands, mag ook in Belgie of Duitsland (omgeving Aken) zijn.
B.v.d
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé
Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
-

peugeot-304
-
- Berichten: 747
- Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
- Woonplaats: Limburg
-
door Bert » 08 apr 2005, 20:09
bij warme motor afstellen.
De opbrengst kun je afstellen met behulp van een korte ringsleutel 10 en inbussleutel van 3mm. Aan de achterzijde van de kugelfisherpomp vind je haaks op het inlaatspruitstuk het inbusboutje geborgd met een 6mm moertje ( sleutelmaat 10 ) als je het inbussleuteltje in het inbusboutje steekt en iets optilt mag het toerental +/- 300 omw/min stijgen. is het verschil in toerental hoger of lager kun je door het inbusboutje iets in of uit te draaien de opbrengst wijzigen.
-

Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door JT » 08 apr 2005, 21:47
Op een hobbydag zullen we dat klusje wel eens fixen...
Even het mooie weer in de gaten houden en de agenda's....
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door peugeot-304 » 12 apr 2005, 09:54
Bert,
bedankt voor de uitleg. Lijkt op zich heel gemakkelijk en ik ga het gewoon eens proberen. Heb gelukkig ook nog een goede kennis met werkplaats en de nodige meetapparatuur.
JT, lijkt me een goed idee en wil er graag aan meedoen. Wat zou evt. de locatie zijn?
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé
Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
-

peugeot-304
-
- Berichten: 747
- Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
- Woonplaats: Limburg
-
door JT » 12 apr 2005, 17:39
Bladel of Beek!
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Oxo » 21 mei 2005, 22:26
Ik heb hier een 504 cabriolet met een 1800cc
injectie motor. ( 1 van de eerste van 1968)
Weet iemand hoe je die pomp rijker kunt stellen ( Kugelfischer)
En heeft hier de gegevens van??
hier zit dus geen inbus boutje op de genoemde plaats
wel een gewoon boutje maar als je die optilt wordt het toerental alleen
maar lager.
de motor slaat over (alles v d ontsteking is al vervangen: contactpunten,
doorvoerboutje,condensator,verdeelkap,rotor,kabels en bougies)
Ook is de koppakking vernieuwd.
contacthoek is 57 graden en ontsteking staat netjes op tijd.
bvd
Oxo
-

Oxo
-
- Berichten: 15
- Geregistreerd: 21 mei 2005, 22:06
door JT » 21 mei 2005, 23:06
Dezelfde motor heb ik ook in mijn coupé '69 zitten.
En daar zit wel een compleet stelmechanisme (moer en inbus), dus ik vrees dat de jouwe gemolesteerd/gemodificeerd is...

-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Bert » 22 mei 2005, 18:38
die 300 omw/min stijging van het toerental is niet echt een vast gegeven, als het toerental maar iets oploopt als je de inbussleutel iets omhoogtrekt. verder is het proberen hoe de motor loopt en reageert op het gaspedaal. Als de motor bv. "ploft in de uitlaat" tijdens afremmen op de motor, kan dat al een aanwijzing zijn dat de opbrengst van de pomp niet helemaal goed afgesteld staat.
-

Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door Oxo » 22 mei 2005, 22:19
Bedankt voor de reacties.
Heeft iemand een beschrijving (Olyslager of een ander boekwerk)
over de werking/afstelling van dit systeem??
Ik stuur een e-mail met de afbeelding van de pomp (de bovenste is de
gemonteerde)
vgr Oxo
Laatst bijgewerkt door
Oxo op 22 mei 2005, 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.
-

Oxo
-
- Berichten: 15
- Geregistreerd: 21 mei 2005, 22:06
door JT » 22 mei 2005, 22:34
Dan moet je me je even je email adres geven...
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Mark » 23 mei 2005, 20:46
JT schreef:Dan moet je me je even je email adres geven...
zie zijn profiel (zit je te snurken Jan

, ...@hotmail.com
-

Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door JT » 23 mei 2005, 20:50
Eeeejjjeee Flipke....
Zou ik het vragen als het er GISTEREN NOG NIET bij stond?
Oxo heeft het nut van email vermelding ingezien!
Ondertussen hebben Oxo en ik al een uitvoerige dialoog achter de rug, waaruit gebleken is dat hij een hele bijzondere injectiepomp in zijn coupé 68 heeft, die is toch weer anders dan die in mijn coupé 69....

-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Mark » 23 mei 2005, 20:57
-

Mark
-
- Berichten: 2979
- Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16
door peugeot-304 » 29 jun 2005, 21:39
Vandaag geprobeerd de injectie af te stellen (geheel volgens Olieslager)
1. Motor goed op temperatuur,
2. Kabeltje alternator losgehaald
3. Toerenteller aangesloten, keurig 1000 /min (staat bewust iets hoger i.v.m. gasinstallatie)
Maar tot mijn verbazing gaat het toerental niet omhoog maar <b> omlaag, totdat ie er bijna mee ophodt</b> als ik het instelmechansme omhoog trek.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé
Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
-

peugeot-304
-
- Berichten: 747
- Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
- Woonplaats: Limburg
-
door Bert » 30 jun 2005, 09:02
dan staat hij te rijk afgesteld, en moet je het inbusboutje iets in of uit draaien (ik weet niet exact meer welke richting op) tot dat het toerental iets oploopt als je het inbusboutje omhoog trekt.
-

Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door JT » 02 jul 2005, 17:29
Rechtsom = rijker
Linksom = armer
-

JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten