piepende ramen portier

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

piepende ramen portier

Berichtdoor Gerard2 » 03 jul 2005, 20:59

Als ik mijn (electrische) portierramen van mijn 205 generation wil openen, als ik de ramen lange tijd niet geopend heb, piept het oorverdovend. Als ik de ramen regelmatig open en dicht doe wordt het piepen snel minder. Maar in de winter de portierramen open en dicht doen, is een beetje koud. Ik denk dat het de rubbers zijn die aan de bovenzijde van de portier tegen het raam drukken. Kan ik deze rubbers met vaseline insmeren of krijg ik dan vette strepen over mijn raam?
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor 205GRIFFE » 03 jul 2005, 22:56

Het piepen zou ook kunnen komen door de geleiders in de deur of zelfs het motortje.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Gerard2 » 04 jul 2005, 22:37

Bedankt voor de suggesties.
Het is dus waarschijnlijk een iets groter probleem dan ik dacht. :?
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Robinxs » 05 jul 2005, 11:08

Ik heb t zelfde probleem met mn 205. De ramen bij de bestuurderskant. bij het omlaaag doen van het raam komt een oorverdovend gepiep vrij heel irritant.

Robin.
eerst en 205 xs toen een seat ibiza tdi en ook de 206 hdi is verkocht. Nu een Blauwe Generation uit '97.
Avatar gebruiker
Robinxs
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 mei 2005, 13:40

Berichtdoor 205GRIFFE » 05 jul 2005, 20:27

Haal anders de binnenbekleding eens van je portier en vet de boel een beetje in.
Met name de geleiders en alles waarmee het raam contact heeft (in het portier).
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor Gerard2 » 16 jul 2005, 17:48

Bedankt voor de suggesties, ik ga er zeker mee aan de slag. Ik zal de resultaten hier posten. Eerst moet ik nog even een probleempje met de gloeibougies oplossen.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor GoodOldDiesel » 16 jul 2005, 18:32

Maar smeer niet alles tegoed in.. alhoewel ik een slinger-raam heb.. kan ik het raam zelf zo op en neer bewegen.... en dan draait de slinger vrolijk snel in de ronte het is nu een soort luik geworden... 8)
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Gerard2 » 07 aug 2005, 23:09

Goede tip, ik wil nog wel eens te veel vet aanbrengen om zeker te zijn dat het niet meer piept. Door al het slechte weer ben ik er nog niet aan toegekomen om het op te lossen, bovendien piept het raam niet meer, omdat het blijkbaar gesmeerd wordt door de regen.
Volgens Hayes kan ik de bekleding van de deur lichten met een schroevendraaier nadat ik de leuning en het documentenvak heb verwijderd. Echter bij mijn 205 uit 1998 loopt de deurbekleding tot aan het raam waar een soort kunststofstrip zit, ik zie dus geen metaal zoal bij 205-s die eerder geproduceerd zijn. Ik neem aan dat ik de kunststofstrip moet verwijderen en is de werkwijze dan zoals Hayens aangeeft?
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Gerard2 » 07 sep 2005, 21:27

Afgelopen weekeinde de bekleding van de rechter deur verwijderd. Het bleek dat de geleiding van het raam in de portier bekleed is met een gelijk soor vilt als de bovenste helft van het portier. Ik neem aan dat dat vilt niet piept, of heb ik dat verkeerd? De geleidingen van het mechaniek dat het raam omhoog duwt waren nog voldoende voorzien van vet. Het raam piept alleen als ik het raam omlaag doe, omhoog gaat geruisloos. Nadat ik het raam vele keren op een neer gedaan had piepte het raam aanzienlijk minder. Nadat ik het portier weer in elkaar had geknutseld heb ik tevens het rubber dat aan de buitenzijde tegen het raam druk ingesmeerd met vaseline (even geen arm uit het raam met warm weer :( ) Het piepen lijkt iets minder te zijn.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Re: piepende ramen portier

Berichtdoor peugeot » 05 dec 2005, 00:03

Gerard2 schreef:Als ik mijn (electrische) portierramen van mijn 205 generation wil openen, als ik de ramen lange tijd niet geopend heb, piept het oorverdovend. Als ik de ramen regelmatig open en dicht doe wordt het piepen snel minder. Maar in de winter de portierramen open en dicht doen, is een beetje koud. Ik denk dat het de rubbers zijn die aan de bovenzijde van de portier tegen het raam drukken. Kan ik deze rubbers met vaseline insmeren of krijg ik dan vette strepen over mijn raam?

Doe GRAFIETPOEDER in de geleiders tip van een gepensioneerde peugeot-monteur.
peugeot
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 dec 2005, 23:13

Berichtdoor peugeot » 05 dec 2005, 00:05

Gerard2 schreef:Afgelopen weekeinde de bekleding van de rechter deur verwijderd. Het bleek dat de geleiding van het raam in de portier bekleed is met een gelijk soor vilt als de bovenste helft van het portier. Ik neem aan dat dat vilt niet piept, of heb ik dat verkeerd? De geleidingen van het mechaniek dat het raam omhoog duwt waren nog voldoende voorzien van vet. Het raam piept alleen als ik het raam omlaag doe, omhoog gaat geruisloos. Nadat ik het raam vele keren op een neer gedaan had piepte het raam aanzienlijk minder. Nadat ik het portier weer in elkaar had geknutseld heb ik tevens het rubber dat aan de buitenzijde tegen het raam druk ingesmeerd met vaseline (even geen arm uit het raam met warm weer :( ) Het piepen lijkt iets minder te zijn.



Doe GRAFIETPOEDER in de geleiders tip van een gepensioneerde peugeot-monteur. [werkt goed op de vilt geleiders moeten wel goed droog zijn]
peugeot
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 dec 2005, 23:13

Berichtdoor Gerard2 » 06 dec 2005, 00:06

Bedankt voor de tip. Dit zal ik onthouden voor als het weer (lees temperatuur) het weer toelaat om het raam open te doen en om een zaterdagmiddag op de parkeerplaats te zitten om de deur uit elkaar te halen.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten