door afaber » 13 jun 2011, 20:34
Dag,
helaas helaas, nog steeds geen oplossing! heb vanmiddag de motor in de auto gemonteerd en de bak met de drie bouten aan de motor vastgezet. vervolgens een grote sleutel gepakt en die vastgezet op de eindmoer die vastzit aan de krukas aan de voorkant van de motor. daarna de motor met en zonder ingedrukt koppelingspedaal rondgedraaid, en een zeer duidelijk verschil in weerstand bemerkt. kortom, er is nog niets veranderd. ik ben wel tot de conclusie gekomen dat het probleem ergens anders moet zitten dan waar ik steeds aan heb gedacht. De drukgroep doet prima z'n werk en alle onderdelen zijn gecheckt.
De weerstand (die ik heb beleeft als een slippende koppeling) moet een andere oorsprong hebben. M.i. zijn er twee mogelijkheden, nl de versnellingsbak of de krukas. De eerste valt af want de prise-as draait soepel rond dus blijft de krukas over. Ik heb met een voelermaat de axiale speling gemeten en deze is 0,30 tot 0,35 mm. Dat is teveel volgens de boeken, het mag max 0,20 zijn. Wat de gevolgen daarvan zijn weet ik niet. Kan met het intrappen van de koppeling de krukas dermate naar voren worden geduwd dat (een onderdeel van) de krukas hierdoor ergens tegenaan komt?
En in dit licht is nu wellicht het volgende ook van belang. Bij de revisie die ik voorafgaand aan deze ellende heb uitgevoerd heb ik mijn oude krukas vervangen omdat deze zeer veel slijtage liet zien. De vervanger heb ik laten checken bij een revisiebedrijf en deze bleek goed te zijn. het geheel met nieuwe lagers en schalen gemonteerd. Het is mogelijk dat ik de axiale lagers verkeerd om heb gemonteerd, dacht van niet maar ja ik moet nu overal rekening mee houden. Mijn vraag is dan wel wat daar evt de gevolgen van zouden kunnen zijn (veel weerstand, snelle slijtage??). Zijn er nog meer mogelijkheden, zie ik nog dingen over het hoofd? Graag wederom jullie mening en ideeen!!
groet arjen
404 L -1966