Versnellingsbak vervangen; blok eruit?

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Versnellingsbak vervangen; blok eruit?

Berichtdoor IHD » 11 jul 2005, 14:23

Afgelopen weekend met (oa) de Camou naar Sauerland afgedaald. Een prachtige Maidentrip van 2 x 380 km onder extreme omstandigheden; vrijdag was het zo ongelofelijk nat dat je af en toe het idee had in een aquarium te rijden, en zondag terug was het 30+. Gelukkig zat ik zelf op m'n motor.........

De heen weg ging prima; een top van 85 (omdat'ie anders veel te veel herrie maakte ivm het profiel op de banden), maar de terugreis werd een hel. Ongeveer halverwege begon de olietemp toch wel erg hoog op te lopen, zodat we maar een tijdje hebben stilgestaan. Na deze afkoelingsperiode weer beginnen te rijden, en toen knalde de 4'e versnelling eruit.... Dus doorrijden met maar 3, topsnelheid gedaald naar 60/65. Als je dan nog een dikke 240 km moet, met de kachel aan, een buitentemperatuur van pak'm beet 32, is dat dus echt geen lolletje. Direct over de grens bij Emmen de ANWB maar gebeld, en deze constateerde dat er totaal geen olie meer in de bak zat. Bijgevuld; doorgereden naar huis, en moeten concluderen dat de bak nu echt aan het eind van z'n latijn is.

Gevolg; we moeten dus een andere bak plaatsen. Nu hebben we toevallig de slopert nog, en daar zit een goeie bak onder; die willen we gaan omruilen. Maar om nu weeeeer het blok eruit te moeten halen (hoewel we hier inmiddels erg bedreven in zijn; totale uitbouwtijd +/- 40 min.), vragen wij ons af of je de bak ook kan omruilen/uit&inbouwen zonder dat de hele mikmak er weer uit moet? Heeft iemand misschien een tekening van de bak/blok combie?
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Bert » 11 jul 2005, 17:03

de versn. bak kan er alleen maar uit als de motor er ook uit is, normaal gesproken gaan motor en versn. bak er tegelijk uit. In de garage hebben ze daar een rails voor die (na demontage van de stoelen) op de bovenste bevestigingspunten van de schokbrekers geplaats word en buiten de auto door een takel op hoogte gehouden word. waarna je motor en bak tesamen naar buiten kunt trekken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Aad Baartman » 15 jul 2005, 11:09

IHD,
Hoe doen jullie dat ?
Een motor wisselen in 40 minuten !
Ik wil zelf ook de motor uitbouwen, maar zie er wel tegenop.
Mij lijkt het beste om hem op de grond te laten zakken, dan de wagen omhoog en motor naar voor er onderuit halen.
Gaat dat lukken denk je ?
Aad.
J7 zal blijven rijden
Aad Baartman
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 23 jun 2005, 10:23
Woonplaats: Nieuw Vennep

Berichtdoor IHD » 15 jul 2005, 18:01

Nee, zo gaat dat waarschijnlijk niet. We halen eerst dat verstevigingsstuk er aan de voorkant uit, dan de radiator, dan weer zo'n verstevigingsbalk (waar de voorste 2 bloksteunen op vastzitten), ondertussen heeft iemand anders al alle kabels en slangen losgekoppeld. Even een paar lastig los te draaien baouten van de bak losdraaien, steekwagentje met houtblokken er onderschuiven, et voila: 1 blok.

Als je het maar vaak genoeg doet....... :cry:

sux6
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten