De klepspeling is nodig ter compensatie van het uitzetten van metalen als deze warm / heet worden.
De klepspeling mag namelijk nooit NUL of zelfs negatief worden, want dan sluit de klep niet meer op de klepzitting,
dicht niet af en in geval van uitlaatklep zal die verbranden.
Tevens bepaalt de klepspeling het kleppendiagram, de tijd ( binnen 360 graden krukas-omwenteling ) dat kleppen
openen en sluiten, Dat is zeer belanngrijk voor de ademhaling in de motor. Zo sluit de inlaatklep pas nadat de inlaatklep
net geopend is, om het "spoelen" te bevorderen: de inlaatgassen duwen de verbrande gassen naar buiten. ( Dit moment noemt men "tuimelen" )
En als de inlaatklep te laat sluit, is er minder compressie, want de zuiger is dan al in opgaande beweging.
Kleppen stellen: zie uitleg op website http://www.pcn.nl onder Techniek, het "tuimelen" heb ik hierboven beschreven.
Bij J7: in de 4e (5e) versnelling zetten en de bus vooruit duwen, totdat er 1 cylinder op tuimelen staat.
Dan kun je de kleppen van de "getrouwde" cylinder stellen: 4 bij 1, 2 bij 3 ; 3 bij 2 en 1 bij 4.
Klepspeling benzine:inlaaty 0,10 mm, uitlaat 0,25 mm
@ 5xzout: Het is maar de vraag, of die enorme tik aan de klepspeling ligt..... ik hoop dat het geen drijfstang-
of krukas-lager is...
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
die dop zit in een cylindrische bus naast het kleppendeksel, aan de zijde van de pook. LUISTER via de opening of
de harde tik goed hoorbaar is vanuit het carter. Zo ja, dan zal het 95% zeker een lagerschaal zijn...
grt, Harrie