Handremkabel vervangen 205 1.1

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Handremkabel vervangen 205 1.1

Berichtdoor roelofsz » 11 jul 2005, 21:31

Om mijn 205je weer door de keuring te krijgen moest het nodige worden vervangen. Na de stuurkogels, ruitensproeier en nummerplaat lampje strand ik bij de handrem kabel. Als ik alles goed bekeken heb gaat deze in de remtrommel toch? Die zal dan dus open moeten om de kabel te vervangen. Nou krijg ik die grote zware moer dus met geen mogelijkheid los. Ook de manier van borgen is niet ideaal(de moer vast slaan in een uitsparing in de as). Enige tips hoe dit te doen?

Verder lekt de motor heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel olie uit het rechter hoekje voor en de koppakking steekt daar een stukje uit. Heeft iemand een mooie handleiding anders dan de haynes met misschien wat duidelijke foto's over hoe een koppakking te vervangen?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor knutsul » 12 jul 2005, 12:43

die moer zit erg vast ja, maar met een wringijzer en dop 32 moet he toch lukken, er is simpelweg geen andere metode.

wat betreft die koppakking, dat is een redelijk simpel klusje bij de tu moter, mits je weet waar je mee bezig bent.
vergeet in ieder geval niet de distributieriem te vervangen, anders kan alles voor niks zijn geweest als je weer gaat rijden.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor roelofsz » 12 jul 2005, 15:42

wringijzer om de schroefdraad weer te herstellen/schoon te maken?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor Marius » 12 jul 2005, 17:54

denk dat knutsel een wringijzer bedoelt, als verlengstuk op de ratel/t-stuk van de doppen set.
Kun je ook de steun uit een hoge asbok voor pakken..:) voor als het echt vast zit. :mrgreen:

inderdaad een wringijzer is ook zo een ding waar je een tap, cequ draadraam in doet..:)
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor roelofsz » 13 jul 2005, 16:38

goed, morgen maar weer proberen. Denk dat ik maar een hefboompje van een meter of 2 maak. Hoop dat het dan lukt
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor GoodOldDiesel » 13 jul 2005, 19:40

Als je de borging los hebt dan moet het idd met veel kracht, maar let wel op dat je knap materiaal hebt... een doorsnee ratel word niet blij van een meter verlengstuk bijvoorbeeld..

Zelf gebruik ik gewoon een luchtsleutel werkt altijd...
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor roelofsz » 14 jul 2005, 11:57

2 dagen wd40 en een hefboom van 1,5 meter.... en de moer is los. Helemaal top! Nu de kabel en het ruitenwisserpompje vervangeng en hij is klaar om gekeurd te worden.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor 205GRIFFE » 14 jul 2005, 12:07

2 dagen wd40 en een hefboom van 1,5 meter.... en de moer is los.


:shock:

En alles is verder nog heel?
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor roelofsz » 14 jul 2005, 12:36

alles is nog heel, ik kon zonder al te veel kracht de moer losmaken, een beetje leunen on de "sleutel" was voldoende. Alleen een nieuwe moer halen dus.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor 205GRIFFE » 14 jul 2005, 12:57

OK, gelukkig maar. :wink:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor jon » 14 jul 2005, 16:33

Schrik je al van 1,5 meter?

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor roelofsz » 14 jul 2005, 17:40

De trommel komt nu 1,5 cm naar voren, maar blijft dan hangen. De haynes beschijving is als volgt:

3 Withdraw the hub/drum from the stub axle.
If difficulty is experienced, due to the shoes
wearing grooves in the drum, insert a
screwdriver through one of the wheel bolt
holes and depress the handbrake lever on the
rear brake shoe so that it slides back behind
the shoe. This will retract the shoes and allow
the hub/drum to be removed.

Wat bedoelen de precies, heeft iemand misschien een foto?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor Marius » 14 jul 2005, 19:51

Heb gee foto voor je maar wel een uitleg die je mischine verder helpt.

Door het slijten van de trommel, zullen de remschoenen (door het aanwezige zelfstellende mechanisme) zich verder naar buiten bewegen.
Er vormt zich als het ware een rand in de remtrommel (daar waar de schoenen nooit komen, dus de trommel niet slijt)
Achter deze rand blijven dus de remschoenen hangen, als je de trommel er afwilt halen.

Het zelfstellende mechanisme kun je terug draaien.
Bij sommige auto's bevind zich acterop de trommel een rubbertje wat je er uit kunt trekken om hier bij te komen, en bij jouw auto zul je dit door een bout gat van een wielbout moeten doen.
Dit is een prull klussje, dus bereid je voor op wat gevloek, tenminste als je het voor het eerst doet, als je het door hebt is het een fluitje van een cent.

Je draait de trommel met een bout gat naar beneden, maar dan net niet naar beneden, op ongeveer 10 over half (klok wijzers..:)) zet je een boutgat.
Hier door heen steek je een schroeven draaiertje, en daarmee ontspan je De zelfsteller.

Kijk anders even met een zaklampje door het boutgat in de trommel, Je ziet dan de remschoen, met direct daar achter een anderkleurig stuk metaal, dit druk je richting de buitenzijde van de trommel

Ik weet het uitleg is wat moeilijk, maar kijk maar eens met een lampje door het gaatje.
Ik heb me net nog suf gezocht op het net naar een plaatje voor je maar kan niks vinden... sorry

als je 5 minuten geduld hebt staat er een plaatje op mijn site..:)
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Marius » 14 jul 2005, 20:01

Okay iets minder dan 5 minuten dan..:)

Afbeelding

zie je nu wat er bedoeld word..?? waar het pijltje staat moet je dus een boutgat voordraaien, en je drukt dan dat gedeelte richting de buitenzijde van de trommel, naar beneden.
Achter de remschoen zit dus in de zelfde ronding een stuk metaal, met aan de onderzijde wat karteltjes, daar tegen aan zit een klein palletje met de zelfde karteltjes, dat palletje druk je dus naar onderen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor roelofsz » 15 jul 2005, 11:24

ah, dat maakt het allemaal iets duidelijker. Vanmiddag maar weer proberen dan.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor roelofsz » 15 jul 2005, 18:27

na veel moeite komt dus uiteindelijk de hub er af. Blijkt het toch wel een ander type rem te zijn. Girling ipv DBA. Ik kwam er op tijd achter en heb met wat vroeten links boven in de rem alles los gekregen. Handremkabel vervangen. Alles wat voor de keuring nodig is is nu gedaan. Alleen om een beetje gas te kunnen geven ook die koppakking maar vervangen.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten