slangenklem

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

slangenklem

Berichtdoor Gerard2 » 16 jul 2005, 17:52

Om meer werkruimte te hebben voor het aanbrengen van de nieuwe gloeibougies wil ik o.a. de luchtslang tussen het luchtfilter en het motorblok verwijderen, van mijn 205 1.8D, 1998. Maar deze slang zit vast aan de oliescheider met een slangenklem zonder schroef(draad). De sluiting van de klem lijkt precies in elkaar te grijpen. Deze slangenklemmen zijn toegepast bij alle diesel- en olieslangen van mijn motor, de overige slangen hebben ‘normale’ slangenklemmen. De oplossing is waarschijnlijk simpel, maar als beginnend klusser heb ik geen idee hoe ik deze slangenklemmen verwijder en weer vast maak. :oops: Heeft iemand een suggestie? Is er een reden om deze klemmen aan te brengen bij alle diesel- en olieslangen? Het lijkt mij handiger om gewoon slangenklemmen aan te brengen met een schroef.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor 205GRIFFE » 16 jul 2005, 18:13

Die slangenklemmen zie je vaak af fabriek gemonteerd.
Bij mij onder de motorkap zijn ze ondertussen bijna allemaal vervangen voor RVS slangenklemmem met een schrof.

De "geklemde" klemmen kun je vrij eenvoudig losmaken door er een schroevendraairer tussen te zetten. Kijk wel uit dat je niet uitschiet en daarmee een slang beschadigd.
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor GoodOldDiesel » 16 jul 2005, 18:29

Deze "eenmalige" slangklemmen verwijder ik met een kniptang... tja en hoe leg we dat verder uit.... ik zet de bek alsware haaks erop, knijp de tang in en draai een halve slag.. draai je ze zomaar uitelkaar zonder beschadigingsrisico
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Gerard2 » 17 jul 2005, 10:24

Bedankt voor de tips! Volgend weekend dus eerst naar de doe-het-zelf zaak voor nieuwe slangenklemmen.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Gerard2 » 22 aug 2005, 23:12

Afgelopen weekeinde kon ik eindelijk aan de slag zonder gestoord te worden door regen. Er zijn verschillende typen van de slangenklemmen 'af fabriek', een type is goed te verwijderen door de schroevendraaier er tussen te zetten en te draaien, bij de andere kunnen de twee 'bekjes' van elkaar geschoven worden met een tang. Alles is gelukt zonder de slangen te beschadigen. :-)
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten