Mijn 304S blijft maar koelvloeistof op straat spugen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mijn 304S blijft maar koelvloeistof op straat spugen

Berichtdoor Crispijn » 17 jul 2005, 14:29

Dag allemaal,

Mijn 304 S Cabrio (juli 1973) heeft nog geen expansievaatje. Radiateur, kachelradiateur + dop, waterpomp, vriesstop en diverse slangen zijn inmiddels vervangen, maar ik blijf een nogal vervelend probleem houden.

Na een rit spuugt de radiateur overvloedige koelvloeistof op straat via het overloopslangetje. Niet heel veel, maar wel genoeg dat iedereen me erop attent maakt. Een mooi groen plasje. Helaas nogal milieu onvriendelijk en niet echt sympathiek op een mooie franse camping. Die vlekken zie je naar een paar dagen nog op een oprit liggen.

Het systeem zit niet te vol, ik laat hem vaak spugen tot ik een paar centimeter lamellen in de radiateur droog kan zien liggen. Zelfs dan spuugt hij nog als ik de motor uitzet. Het koelen gaat zelfs dan overigens nog prima, ik heb geen enkele last van oververhitting. Fan werkt prima.

Auto is gekocht en in onderhoud bij Jaap van den Broek uit Nieuwleusen, en die zweert bij echte koelvloeistof. Het instructieboekje spreekt liever van water met antivries. Verder heeft hij geen verklaring voor het overtollig spugen.

Aan jullie de volgende vraagjes:
*Kan het zijn dat het gebruik van koelvloeistof i.p.v water de oorzaak van het probleem is. Raden iemand mij het gebruik van water (zoals in instructieboekje) aan? Zo ja, gewoon water? Koelt koelvloeistof echt beter dan water met antivries?
*Kan het zijn dat ik een verkeerde radiateurdop heb gekocht ofzo? Pas precies en is nagelnieuw... Moet volgens instructieboekje 4 PSI zijn, maar kan dit op de dop niet vinden.

Bedankt voor jullie reacties!

Crispijn
uit Utrecht
Crispijn
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 jul 2005, 14:13

Berichtdoor Gilletti » 17 jul 2005, 19:31

Hallo Crispijn,

Ik heb zelf ook een 304, weliswaar geen S, maar wel met een vergelijkbaar probleem.
Zelf houdt ik het erop dat de radiateur verstopt zit. Binnenkort haal ik hem er maar even uit en probeer ik hem krachtig door te spoelen met soda (cola kan volgens mij ook).

Maar dit topic gaat om jouw auto... :wink:
Het water wat de radiateur eruit spuugt, kookt dat? Zo ja, dan loopt je watercircuit blijkbaar toch niet helemaal lekker door, waardoor ie zijn warmte niet goed kwijt kan.

Je zegt dat je radiateur al vervangen is. Is dit een nieuwe geweest of een tweedehands? Anders heb je misschien bij toeval nogmaals een verstopt exemplaar getroffen. :?:
Anders zou het misschien de thermostaat zijn. Haal hem eraf en check in een steelpannetje op het fornuis of ie wel op tijd open gaat.

Aangezien ik regelmatig bij moet vullen gebruik ik momenteel alleen water. Bij voorkeur gedemineraliseerd om kalkafzetting te voorkomen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het probleem een oorzaak heeft in het gebruik van koelvloeitstof.

Hopelijk heb je hier iets aan. :D
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Marius » 17 jul 2005, 21:17

mischine kan die nieuwe radiator dop de druk wel niet aan, hij zou volgens jouw 4 PSi aan moeten kunnen, maar mischien gaat ie al bij de helft van die druk open, en spuugt hij zijn water er uit.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Zoert » 12 aug 2005, 17:03

Misschien hebbie wel een lekke koppakking...
Lijkt mij het meest logische..
Dan pompt hij het systeem op met de compressieslag....
En dan krijg je veel druk in je systeem wat vaak kan resulteren in lucht in slangen waardoor hij spuugt uit het overloop slangetje...
Laat je koelsysteem eens een keertje afpersen bij een garage bedrijf...
Blijf je hiermee doorrijden wordt het van kwaad tot erger..
Lekke koppakking gebeurt veel als je met water ipv koelvloeistof rond rijdt... Bij stilstand roest de stalen ring die de cilinders afsluit gewoon langzaam weg...
Tot je opeens een gaatje in de ring hebt en hij gaat lekken.. Eerst een klein beetje en langzamerhand wordt het steeds erger..
Love my 203 familiale....
Zoert
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 aug 2005, 16:58


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten