TOERENTELLER

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

TOERENTELLER

Berichtdoor peter samyn » 17 jul 2005, 23:10

Ik heb een J9 veewagen van 1994 gekocht met een dieselmotor van 2500 cc.
Ik ben echter zeer slechthorend en zou niet graag mijn motor forceren. Daarom zou ik graag een toerenteller monteren. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat bij een diesel?
Alvast bedankt. Peter
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

Berichtdoor Marius » 18 jul 2005, 17:47

kijk ff hier Peter:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2706

ongeveer de zelfde vraag, en een beschrijving van hoe ik het heb aangesloten bij mijn camper.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Toerenteller

Berichtdoor peter samyn » 19 jul 2005, 12:31

hoi Marius, bedankt voor de aanwijzing. Die naderingssensor is dat zoiets als van een fietscomputer?
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

Berichtdoor Marius » 19 jul 2005, 17:38

ja zo iets ja..:) alleen zal eentje van een fietscomputer neit op 12 volt werken, dus zal het daar niet mee lukken.

Mischien zit er bij jouw in de buurt wel een elecktronika winkeltje, dus eentje waar ze lossen componenten verkopen (niet een tv zaak dus..:) )
Als je zegt wat je wilt maken hebben ze voor een paar euro wel een sensortje voor je.
Dan op zoek naar een toerentellertje, bij de meeste automatrialen zaken hebben ze die wel.

Okay het is niet origineel, en mischien ook niet mooi, maar wel functioneel vind ik dan..he.. :wink:
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

TOERENTELLER

Berichtdoor peter samyn » 20 jul 2005, 11:03

vraagtekens nog niet allemaal van de baan, hier komt er weer een:

als je iets op de krukaspoullie bevestigd, is die dan nog wel in balans indien niet kan dit op termijn geen schade veroorzaken?
peter samyn
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 jul 2005, 23:30

Berichtdoor jesse » 20 jul 2005, 13:38

Kijk eens bij brezan!
Volgens mij verkopen ze daar universele toeren tellertjes die je aan sluit op je ontsteking. Zoiets, hebben ze misschien ook wel voor diesel motor?
Het moet ook mogelijk zijn een echte mechanische toeren teller aan te sluiten, maar ik weet niet precies hoe. Ik heb eens in het werkplaatshandboek iets gelezen over het aan sluiten van een tachograaf, daar stond ook iets over een toerenteller, dacht ik.
succes!

Groet Jesse
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel

Re: TOERENTELLER

Berichtdoor Marius » 20 jul 2005, 17:49

peter samyn schreef:vraagtekens nog niet allemaal van de baan, hier komt er weer een:

als je iets op de krukaspoullie bevestigd, is die dan nog wel in balans indien niet kan dit op termijn geen schade veroorzaken?


Dat kleine beetje gewicht lijkt me nou niet echt schade aanrichten, maar in het geval van de toerenteller dieik heb, moest ik 2 blokjes op de krukaspoulie maken. Pecies tegen over elkaar, dus die heffen het onbelanst weer op dan..:)

@ Jesse, het tellertje wat ik heb komt van de automaterialen zaak, zal wel de zelfde zijn die jij bedoelt, ze hebben 2 types.
1 voor benzine motor, aan te sluiten op de bobine, en 1 voor de diesel variant, aan te sturen met een exteren sensor, die niet bij geleverd word.
Ik heb ze laten zoeken naar eentje met bij geleverde sensor, maar die waren volgens hun niet in de handel, en ik heb deze zaak erg hoog in het vaandel, want ze kunnen alles leveren of krijgen. Dus ik twijfel niet aan hun antwoord dat die er niet waren..:)
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

toerenteller.

Berichtdoor Wim 505 » 23 jul 2005, 21:18

Hallo Peter.

Bij de oude indenor diesels zit er bij de personenwagens aan de rechterkant van het koppelingshuis in het afdekplaatje van het vliegwiel een sensor.Bij mijn 505 grd is deze niet aangesloten maar bij mn gtds wel.Toen ik een keer het inspuitmoment liet nakijken werd er aan die sensor een kabel met testdoos aangesloten.Dus ik zou eens kijken of er bij jou ook zo geen voeler zit.Mischien kan je er ergens een teller laten aan verbinden.Of je kan op je alternator een zogenaamde "W"klem laten zetten.Die meet de omwentelingen maar die zijn meestal niet 100% correct.Of je kan eens iemand met een goed gehoor laten rijden en dan gewoon opschrijven tot hoe snel je in welke versnelling mag gaan.Ik weet niet hoe veel de vernsellingbak verschilt met een 505 maar bij mij is het zo om vlot te rijden en zuinig is het de eerste gewoon om in gang te trekken.Dan de 2e tot 40km,3e tot 60km,4e tot 70km en dan de 5e tot 150km.Je kan om er meer vaart achter te zetten in zn 3e tot 80 gaan en dan 4e tot 100 en dan naar zn 5 maar dat is als je de snelweg opgaat en vlot moet zijn of als je aan de lichten bij de eerste wil zijn.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor jesse » 25 jul 2005, 13:22

Bij mijn j7 schakel ik al veel eerder door:

1 starten, snel naar 2, bij 30km naar 3, en bij 50km naar vier.
Bij snel, op snelheid komen heuvel op 3e versnelling maximaal tot 60-65 km per uur dan door scakkelen naar 4. Ik heb geen 5de versnelling.
Bij de jongere j9 is de 4de versnelling net iets langer, heb je ook een 5de.

Groet Jesse succes!!

Ps, je kan ook de schakel momenten uitrekenen, aan de hand van het handboek.
Avatar gebruiker
jesse
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 26 apr 2004, 21:03
Woonplaats: Texel


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten