Speling in achteras

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Speling in achteras

Berichtdoor zwaailicht » 04 jul 2005, 11:36

Hier weer een technisch probleem van zwaailicht, nog steeds op weg naar de volgende APK...

Als ik de bus achter omhoog zet kan ik de speling op lagers e.d. voelen. Nu zit er een soort bonk in de achteras als ik het wiel met enige kracht optil. Het is niet het lager, dat heb ik gecontroleerd. Ook is het niet de schokbreker, hoewel het inderdaad voelt alsof er een stukje geen weerstand is bij het optillen. Zelf denk ik aan iets als een gebroken bladveer oid, maar ik heb hier werkelijk geen kaas van gegeten..

heeft er iemand tips???

groet,
Zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor BertOrbons » 29 jul 2005, 11:47

De achtervering bestaat uit stalen strippen die binnen de buis op torsie worden belast. Ik denk dat een (of meer) veren gebroken zijn.

Er zij verschillende strippen, afhankellijk van de uitvoering
Volgens het boek is speciaal gereedschap nodig om alles in juiste positie te monteren.

Ik heb een franstalig handboek met fotos en tekeningen.
Als je wilt kan ik de betreffende pagina's scannen en toezenden.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor plaske » 07 maart 2006, 21:48

In de werkplaatshandleiding wordt het demontren per helft uitvoerig besproken aan de hand van het speciale gereedschap, maar bij gebrek aan heb ik samen met een vriend en vooral geduld en speirkracht de beide achterashelften gedemonteerd en teruggeplaatst. op zich niet zo'n moeilijk werk, maar wel arbeidsintensief door het gewicht van zo'n achteras helft. maak de remleiding los, de onderste bout van de schokdemper, dan de vier moeren ronde de as en de beugel onderaan de wagen. vervolgens eens goed trekken en de hele handel komt eruit.
voor montage omgekeerde volgorde, maar ik heb de verschillende bladen aan mekaar geplakt mat brede koetswerk afplaktape.
zoek een hulpvaardige, maar vooral gespierde werkmakker en succes
peugeot un jour, peugeot toujours
plaske
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 27 nov 2005, 00:27
Woonplaats: dilbeek


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten