Tijd voor accijns- of BTW-verlaging

Over loodhoudende of loodvrije benzines, octaangetal, loodvervangers, LPG, diesel, PPO, motor-, versnellingsbak- en andere olie.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Tijd voor accijns- of BTW-verlaging

Berichtdoor Mark » 23 jul 2005, 13:42

Enig idee hoe de prijs van onze benzine en diesel is opgebouwd? Nou, 65 ct van elke euro is belastingen...

http://bovag.nl/!afdeling_BBT/Documente ... enzine.xls

Geen wonder dat deze man zo'n lol heeft ...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mark op 29 jul 2005, 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor jon » 23 jul 2005, 15:18

Volgens mij gaapt hij en wordt hij slapend rijk...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor deVreugd » 23 jul 2005, 19:19

Maar: Hij rijdt wel mooi in een peugeot!

Dus zo'n slechterik kan het nou ook weer niet zijn.. :wink:
deVreugd
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 28 mei 2004, 15:48
Woonplaats: Amersfoort

Berichtdoor Niek020 » 23 jul 2005, 23:28

Nou,ik heb het gehad met die man! :(
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mark » 29 jul 2005, 23:15

Gerrit, you've got mail:

Betreft: Hoog tijd voor een verlaging van BTW en accijns.

Geachte heer Zalm,

Bijna dagelijks worden burgers en bedrijfsleven aan de pomp met fors hogere prijzen geconfronteerd. BOVAG en RAI Vereniging menen dat de overheid, door de hogere BTW-inkomsten, van de gestegen motorbrandstofprijzen onevenredig profiteert. Het heeft de staatskas inmiddels vele miljoenen euro’s extra opgeleverd, waarvan slechts een klein deel geoormerkt is voor investeringen in wegen.

BOVAG en RAI Vereniging pleiten voor harmonisatie van de brandstofaccijns, liefst in Europees verband, en voor het laten vervallen van de automatische jaarlijkse indexering van de accijns. Het geld dat het ministerie van Financiën misloopt, wordt ruimschoots gecompenseerd door de extra inkomsten uit de BTW op brandstoffen en de inkomsten uit de koppeling van de olieprijs aan de aardgasprijs.

Wij verzoeken u verder het idee van het invoeren van een wiebeltaks voor accijns op motorbrandstoffen te overwegen. Deze variabele belasting geeft het kabinet de mogelijkheid om, als de olieprijzen hoog oplopen, het netto effect te verzachten door de accijns tijdelijk te verlagen. Gaan de prijzen later omlaag dan keert de accijns terug naar het oude niveau. Op die manier ontstaat een dempende invloed van de overheid op de consumentenprijs. Dat is wel het minste wat er in deze omstandigheden zou moeten gebeuren om zo ook de koopkracht van de consument te waarborgen.

Graag vernemen wij uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit

En de duit die de ANWB in het zakje deed:

Geachte heer Zalm,

Als gevolg van de spanningen op de wereldmarkt heeft de ruwe olieprijs de afgelopen maanden alle records gebroken. Dit heeft de nodige gevolgen voor de brandstofprijzen, die hoger zijn dan ooit. In de media is hier al veel aandacht aan geschonken. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot veel reacties van ANWB leden die zich ernstig zorgen maken over de snelle stijging van de brandstofprijzen. Veel leden, die nu van vakantie terugkeren, zetten bovendien vraagtekens bij de grote prijsverschillen met de ons omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk. Dit alles klopt met hetgeen wij weten uit onderzoek, namelijk dat ANWB leden autokosten te hoog vinden.

Door de koppeling van de olieprijs aan de aardgasprijs, kan de Staat tegelijkertijd rekenen op hogere aardgasbaten. Gezien deze ontwikkelingen, de hoge brandstofprijs voor de consument en de hogere baten voor de Staat, vragen wij u de lasten voor de automobilist te verlichten.

Deze lastenverlichting kan in verschillende vormen worden uitgevoerd. Een (tijdelijke) verlaging van de brandstofaccijns lijkt hier voor de hand te liggen. Op dit moment is er echter, zoals u weet, een veel bredere discussie gaande over de manier waarop autokosten in de toekomst moeten worden betaald. In het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit wordt voorgesteld de autokosten te variabiliseren door de vaste lasten te verlagen en een prijs per kilometer in te voeren. Vooruitlopend op een overname van dit advies door de regering lijkt een brandstofaccijnsverlaging dan mogelijk in strijd met dit advies. In het licht van de toekomstige variabilisatie van de autokosten zouden wij ons dan ook kunnen voorstellen dat u naast de mogelijkheid van een accijnsverlaging ook een verlaging van de vaste lasten van automobiliteit in overweging neemt.

Graag hoor ik uw reactie op ons voorstel.

Met vriendelijke groet,
mr G.H.N.L. van Woerkom
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor jos overvliet » 30 jul 2005, 21:45

Ik rij op ALDI diesel 59cent per ltr :lol:
een peugeot roest niet , maar keert terug naar de natuur en deze dan "" een peugeot beschikt over ongekende krachten maar ,god bewaar me, ik kan ze niet vinden"" """"JOS""""
jos overvliet
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 13 jun 2004, 21:36
Woonplaats: varsselder

Berichtdoor Riko » 31 jul 2005, 02:06

Ik heb vandaag voor het eerst LPG getankt met mijn 404. Ik dacht nog, wat belachelijk dure brandstof, maar ik had de metertjes verkeerd in gedachten. :D
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor JT » 31 jul 2005, 17:59

Je kunt die belasting niet op het bordje van Zalm schuiven...
Mijn mening: Zalm doet zijn best om de economie weer aan de gang te krijgen....

Het probleem zit hem in al die auto's van de zaak. De baas betaald, dus waarom "het nieuwe rijden", waarom met de fiets, ...
Wij betalen iets meer salaris en laten elke privé-kilometer afrekenen, dan houdt het vanzelf op...
Degene die de kilometers rijdt, moet betalen.... Liever op de Franse en Duitse manier, dus tol en poortjes....

Mijn Ideaal: een wegenbelasting van 0 (o ja, heb ik bij 2 autos';-)) en een bedrag per kilometer, is ook goed voor het aantal auto's dat je neer kunt zetten.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor vreugden » 31 jul 2005, 18:32

Toen ik twee jaar geleden een nieuwe auto moest kopen heb ik een onkostenberekening gemaakt voor een auto op grijs kenteken (heb ik ook gekocht: Partner HDI). heb de berekening nog eens opgezocht:
Diesel 72 ct/liter! Tel de meerkosten van het grijsrijden erbij en realiseer je dat de gasprijs gekoppeld is aan de benzineprijs, dan weet je hoeveel er in Den Haag binnenkomt!
Als ze gewoon zeggen dat de auto een melkoe is.......
Maar de prijzen zullen niet veel lager worden, China en India gaan steeds meer olie afnemen en de vraag zal alleen maar toenemen.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor JT » 31 jul 2005, 18:50

Dat was ik nog vergeten....
In het verlengde van mijn "betaal per km-verhaal":
De aanschafprijs moet naar beneden, die BPM moet weg...
Alles variabel maken, dan is het bijvoorbeeld interessant om 2 auto's neer te zetten: 1 voor als je met het gezin op stap gaat, en 1 als je alleen gaat.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 31 jul 2005, 19:28

JT schreef:Je kunt die belasting niet op het bordje van Zalm schuiven...
Mijn mening: Zalm doet zijn best om de economie weer aan de gang te krijgen..

Mee eens.

Het probleem zit hem in al die auto's van de zaak. De baas betaalt, dus waarom "het nieuwe rijden", waarom met de fiets, ...

Niet mee eens.

Ik heb ook een auto van de zaak en rij daar net zo beheerst mee als de auto's die ik privé heb bereden.

Daarnaast is het ook een arbeidsvoorwaarde die ik graag accepteer. Voor hetgeen ik nu kwijt ben kan ik privé nooit een vergelijkbare wagen berijden.

Ik moet inderdaad toegeven dat ik gezien de gestegen brandstofprijzen erg blij ben over een tankpas van de zaak te mogen beschikken.
Uiteraard geldt dat niet voor mijn klassiekers, maar die zijn voor mij (vooralsnog) pure hobby en geen dagelijks vervoer.

Het huidige stelsel van brandstof accijns en BPM zal niet lang meer voort kunnen. Ik vrees echter dat het er nooit goedkoper op zal worden.
Ik vraag me wel af hoe ze kilometerheffing willen innen bij het bedrijfsleven. Al die zakelijk bereden auto's maken relatief veel kilometers en zullen bij "betalen naar gebruik" dus aardig moeten aftikken. Als daardoor de kosten voor bedrijven gaan stijgen, dan zullen deze ongetwijfeld weer in de prijzen verrekend (moeten) worden.

Moeilijk verhaal dus. :-|
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Mark » 31 jul 2005, 20:57

JT schreef:Mijn Ideaal: een wegenbelasting van 0 (o ja, heb ik bij 2 autos';-)) en een bedrag per kilometer, is ook goed voor het aantal auto's dat je neer kunt zetten.

Dan wordt je op je wenken bedient, al moet je er nog op wachten tot pakweg 2020, want dan is - na een overgangsperiode van 2008 tot 2010- de BPM (vrijwel) geheel verdwenen, net als de wegenbelasting en betaal je een prijs per gereden km.

Zie voor de ideeen in die richting het rapport Nouwen, op www.andersbetalenvoormobiliteit.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Kees » 01 aug 2005, 23:42

Ik rij al zeker tien jaar op LPG in mijn oude 404, heb daar in die tien jaar inmiddels zo'n 150000 kilometer woon/werk en vakantie kilometers mee gereden, zeg zo'n 15000 liter brandstof. Dat heeft volgens een snelle natte vinger berekening toch een besparing van zeg 10000 euro opgeleverd, dat is toch niet slecht, zeg nou zelf! Gas is toch zeker niet alleen om op te koken, mijn 404 loopt er prima op, en start altijd, weer of geen weer.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mark » 15 aug 2005, 22:30

Klassiek heb ik steeds op benzine gereden, want weinig kilometers. Maar mijn dagelijkse Volvo's hebben de afgelopen 10 jaar in totaal toch circa 300.000 km op lpg weggezet. Tsjonge, da's toch zo'n 40.000 liters... (1:7,5). Nog een keer: gas is dus wel om op te rijden!
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

BPM

Berichtdoor Pininfarina504 » 15 aug 2005, 23:11

Binnenkort moet er kennelijk ook BPM betaald worden over oldtimers die vanuit de Europesche Unie naar Nederland getransporteerd worden.
Oldtimers worden door die maatregel natuurlijk duurder.
Het percentage is me al wel ingefluisterd, ben het echter even kwijt.
Ook komt er grondwettelijke regelgeving m.b.t. rijden op p.p.o. let maar eens goed op tijdens onze jaarlijkse Prinsjesdag.
Ik moet in de gemeente Waalwijk, (heb momenteel een parkeer kaart voor mijn woonzone)600 i.p.v 175E per jaar gaan betalen.
Als de heffing definitief van toepassing wordt neem ik denk ik maar de wijk naar een lieftallig dorp overigens.
Het einde van al deze maatregelen is helaas voorlopig nog niet in zicht.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 16 aug 2005, 07:31, in totaal 3 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: BPM

Berichtdoor Marcel » 15 aug 2005, 23:56

Wim van Boekel schreef:<knip>Als het definitief wordt neem ik de wijk naar een lieftallig dorp overigens.
Het einde van al deze maatregelen is helaas voorlopig nog niet in zicht.


Het probleem is dat ze je altijd wel weten te vinden, ook in 'lieftallige' dorpen moet accijns worden betaald :-|
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Re: BPM

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 aug 2005, 07:29

Jawel snap ik, maar daar betaal je tenminste nu nog geen leges om je auto voor het huis te parkeren.
Waalwijk is een stadje van niets, helemaal geen allure.
Marcel schreef:
Wim van Boekel schreef:<knip>Als het definitief wordt neem ik de wijk naar een lieftallig dorp overigens.
Het einde van al deze maatregelen is helaas voorlopig nog niet in zicht.


Het probleem is dat ze je altijd wel weten te vinden, ook in 'lieftallige' dorpen moet accijns worden betaald :-|
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 16 aug 2005, 15:18, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Tom » 16 aug 2005, 14:14

Goh,

Voor 600 euro per jaar heb je ook een plek in een ruime, overdekte en bewaakte parkeergarage in (bijna) hartje Rotterdam!

Die heb ik namelijk :!: Het is wel duur, maar ik hoef nu ook geen vergunning voor mijn wijk te betalen; scheelt ook alweer zo'n 150 euro per jaar. Maar ik ben vooral blij dat ik nu niet meer onder bomen hoef te parkeren en 's ochtend eerst het avondeten van een duivenkolonie van mijn wagen hoef te wassen... :mrgreen: Om natuurlijk maar te zwijgen van de winterperiode :wink:

anders kom je toch ook hier wonen :lol: scheelt mij iedere keer een retourje Molenschot :twisted: Maar serieus; Over een paar jaar hoop ik ook lekker in het groen te wonen, liefst met een schuurtje naast het huis...

Oh ja, om on-topic te blijven: Ben erg blij met de tankpas van mijn vriendin haar auto: Dat scheelt aanzienlijk met ouders in Friesland en Limburg! Rij zelf nu op LPG, omdat ik steeds minder met mijn Peus ging rijden en ik dat toch graag blijf doen.
504 Berline 1971 injection automatique
Avatar gebruiker
Tom
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 04 aug 2004, 17:41
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor vreugden » 17 aug 2005, 00:13

Als ik dat zo lees over parkeergelden, ben ik toch blij in Zeeland te wonen :mrgreen:
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor 404 » 17 aug 2005, 10:41

Een klein gebaar van het kabinet:
De Telegraaf
wo 17 aug 2005, 07:23 | 143 reacties

Accijns brandstof bevroren

door Jaap Folkerts en Roelien Wierstra

AMSTERDAM - De jaarlijkse verhoging van de accijns op benzine en diesel - enkele centen - gaat niet door. Het kabinet komt volgens ingewijden op prinsjesdag met dit gebaar naar de automobilisten, die de afgelopen maanden zijn geplaagd door voortdurende stijgende brandstofprijzen.

De tegemoetkoming, vooralsnog alleen voor 2006, maar mogelijk ook voor 2007, is vooral bedoeld om aan te geven dat het kabinet meeleeft met autorijdend Nederland. De accijns wordt ieder jaar aangepast aan het prijspeil, maar dat laat het kabinet nu op voorstel van minister Zalm van Financiën achterwege. De jaarlijkse accijnsverhoging zou bijvoorbeeld een liter Euro 95 aan de pomp in 2006 nog eens twee cent duurder maken.

De afgelopen maanden zijn de automobilisten massaal in actie gekomen tegen de aanhoudende stijging van de brandstofprijzen, overigens niet veroorzaakt door de accijns, maar door de hogere olieprijs. Het kabinet kiest niet voor accijnsverlaging omdat ook voor andere doelen veel geld nodig is.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

brandstofprijzen

Berichtdoor autoverhoeven » 17 aug 2005, 17:49

Allemaal onzin wat onze overheid roept. Ze zien dat de mensen gewoon blijven rijden ( al vraag ik me wel af hoe lang nog ) en dus blijft de prijs gewoon stijgen. Daarnaast heb je ook nog de oliemaffia OPEC genaamd,
die uiteraard roepen om het hardst dat de olie bijna op is. Ja, ja, zo blijft
de prijs lekker hoog.
Dat kwartje van Kok, dat zou als een euro kwartje terug moeten komen en vlug!!
Avatar gebruiker
autoverhoeven
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 26 nov 2004, 13:19
Woonplaats: Hilvarenbeek

Parkeer geld

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 aug 2005, 19:29

Jij komt binnenkort ook aan de beurt Vreugden, want je gaat naar Brabant(Steenbergen) verhuizen.
Daar wordt je gratis geknipt en geschoren ha ha.
Gr,
Wim
vreugden schreef:Als ik dat zo lees over parkeergelden, ben ik toch blij in Zeeland te wonen :mrgreen:
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Brandstoffen en smeermiddelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten