relatie toerenteller

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

relatie toerenteller

Berichtdoor ries adriaansen » 18 aug 2005, 22:46

Ik ben een nieuweling. Ik ben als verse eigenaar ( 5 maanden) van een JP 7 omgebouwde (kampeer)bus op dit Forum terecht gekomen.
Leuk en handig...hoop ik.
Meteen maar een vraagje : tijdens mijn (eerste) vakantie trip naar Praag en weer terug, is de toerenteller uitgevallen en daarna kreeg ik ook last met de dynamo en de stroomverdeler. Op een van de boegies zit ook geen compresie meer.

Is het uitvallen van de toerenteller een vingerwijzing waar ik verder moet zoeken?
In de bobine of in de stroomverdeler....of toch wellicht een koppakking.

De ANWB die toch het uitvallen van stationair lopen moest regelen onderweg, suggereerde iets in die richting.
Ries Adriaansen. Utrecht.
ries adriaansen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 aug 2005, 18:38

Berichtdoor Mark » 23 aug 2005, 22:59

Hallo, forummers, echt niemand van de 'monteermeneren' hier een idee?
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

relatie toerenteller

Berichtdoor BertOrbons » 07 sep 2005, 21:34

Als je op een cilinder geen compressie hebt, is dat geen elektrisch probleem. Dus het ligt niet niet aan de dynamo, verdeler, bobine of toerenteller. Maar om dat met xzekerheid vast te stellen moet je van elke cilinder de compressie (laten) meten. Daaraan kun je bijv. zien of de koppakking lek is.

Als een cilinder niet meedoet, hoor je dat aan onregelmatig lopen. Op 3 cilinders wil de motor niet meer normaal stationair lopen. Bovendien ben je (een kwart) van het vermogen kwijt en kun je niet meer hard rijden.

Jouw elektrische problemen ("last met de dynamo en de stroomverdeler") zijn vaag, maar het is zeker mogelijk dat de bobine en verdeler onvoldoende voeding krijgen door een slechte of losse verbinding. Of er bij elke bougie een mooie vonk wordt geproduceerd, kun je gemakkeljk zelf controleren. Daar zou ik ook beginnen te zoeken.
Zit er nog een kooolstift in de verdeler en staan de contactpuntjes goed afgesteld?
Dan de condensator vervangen (kost weinig, is vaak de oorzaak) en de bobine vervangen (eventueel tijdelijk ruilen met een ander).
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

klepspeling

Berichtdoor jezus » 14 sep 2005, 18:25

klepspeling het toverwoord kontroleer allereerst je klepspeling voor dat je compressie gaat meten.

als je kleppen geen speling meer hebben lekt de druk langs je kleppen weg, de druk op een cylinder kan eigenlijk in drie richtingen ontsnappen langs de ziuger , langs de kleppen, en uit eindelijk ook via een defecte koppakking. ( interne scheur in de kop is ook mogelijk maar komt met deze type's bijna niet voor)


als de koppakking het begeven heeft blaast de moter druk in het koel systeem als je de moterstart en je houd de dikke waterslang vast en je voelt gelijk alsof hij opgepompt wordt dan mag je op zoek naar een verse pakking.

als er extreme lekage langs je zuiger is dan kan je je haar fönhen als je de olie vul dop verwijderd bij stationair toerental

als hij langs de kleppen lekt bijvoorbeeld een verbrande klep dan heb je de moeilijkste diagnosestelling zet de te meten cylinder in bdp volgend op het sluiten van de inlaat klep. breng de cylinder onderdruk door de bougie opening. de lekage is dan hoorbaar bij uit of inlaat.

in de praktijk wordt dit weinig gedaan want heeft de moter geen onderdruk en het koelwater systeem wordt niet opgepompt dan zal 't wel een klep zijn.

bij het compressie meten doe je dat altijd in twee gangen 1é keer droog en daarna met tweepompjes olie via bougie gat op de zuiger zit daar een verhoging in druk met olie in, is het verschil de lekkage langs de zuiger(~/veren)

de elektrische storingen zou ik eerst zoeken in de verbindingen alles schoon en goed vast maken met name de massa

op de natte vinger roep ik een kleppen probleem

sucses

ik woon in maarssen dus wellicht kan ik je ergens mee helpen.
J7py20 durazoti (1979) sind 25-3-2004 (camper) welke gereviseerd gaat worden. http://peugeot.web-log.nl en een j7pz10 (1977)
Avatar gebruiker
jezus
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 29 maart 2004, 08:11
Woonplaats: maarssen

Berichtdoor Freek » 15 sep 2005, 10:20

Leuk hier weer eens te zijn zeg!

Als ik je verhaal zo lees, en gezien de relatie met de elektriek die je zelf legt: heb je echt een compressieprobleem, of bedoel je geen vonk? In dat laatste geval kan ik me iets voorstellen bij de relatie met de toerenteller, die zijn signaal krijgt van "iets" waar het stroompje van de vonk doorheen gaat. Meestal het laagspanningscircuit, maar ik weet dat er ook toerentellers bestaan die je op een bougiekabel prikt. Zie je daar een niet originele aansluiting?

Over die compressie of het klepprobleem: knalt hij in de uitlaat?
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten