Piepende auto peugeot 309

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor Antonisse » 19 aug 2005, 22:53

8)

Goedenavond allemaal. Ik heb een Peugeot 309 van febr '90. Ik wil hem graag zelf wat blijven onderhouden. De auto rijdt prima echter piept wat af en toe. Het piepen hoor ik ook als ik de motor start en wanneer ik hem uitdoe. Tijdens het rijden hoor ik het piepen af en toe bij drempels wanneer de auto een beetje schud. Weet iemand wat dit kan zijn? Kan dit ook met de distributieriem te maken hebben? Weet iemand waar ik meer informatie kan krijgen over hoe de auto in elkaar zit?
Er is een handboek op internet, ik kan die echter niet downloaden. Is dit betaald o.i.d.?

Gr,
David

P. S. Weet iemand waar ik iets kan vinden over het electrische gedeelte?
Antonisse
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 aug 2005, 18:05

Berichtdoor Marius » 20 aug 2005, 10:05

wat dat piepen betreft, dat kan vanalles zijn, schokbrekers, veerpoten, stabolisatorstang(en), tot een v-snaartje.
Je zult toch ff op onderzoek uitmoeten, en je oor goed te luisteren leggen, waar het ergens vandaan komt.

En wat betreft een sleutelhandboek..:

http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1444

dit zelfde forum, zelfs dit gedeelte er van voorziet hier in, eventjes iets verder kijken en je was het tegegekomen.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor knutsul » 20 aug 2005, 21:23

zou ook nog van je uitlaat kunnen komen, daar zit namelijk een scharnierpunt in en de pakking die daartussen zit kan versleten zijn dus telkens als je moter kantelt krijg je die piep, is heel handig te controleren door je handrem aan te trekken en dan de koppeling op laten komen , dan kantelt de moter en krijg je het zelfde geluid.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Antonisse » 21 aug 2005, 21:05

Bedankt!

Kan de distributieriem ook het piepende geluid geven? Als die vervangen moet worden is dat zelf zeker niet te doen?

Gr,
David
Antonisse
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 aug 2005, 18:05

p 309

Berichtdoor Antonisse » 21 aug 2005, 21:07

Ik kan de service manual niet downloaden. Ligt dit aan mijn computer?

Gr,
David
Antonisse
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 aug 2005, 18:05

Berichtdoor Mark » 21 aug 2005, 21:16

Antonisse schreef:Kan de distributieriem ook het piepende geluid geven? Als die vervangen moet worden is dat zelf zeker niet te doen?

Dat de riem zelf piept is onwaarschijnlijk. Wat wel zou kunnen is dat de riemspanner piept. Die ziet er uit als een soort poelie, (monteermeneren, heeft ie die, en zit daar een gelagerde spanrol in?).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor knutsul » 21 aug 2005, 21:18

de spanrol heeft inderdaad lagers, is voor eimand met een beetje ervaring wel redelijk te doen hoor een distributie van een 1.4 tu moter
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Piepende getande v-snaar ?

Berichtdoor Antonisse » 22 aug 2005, 19:24

Heren goedenavond,

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik heb de auto weer getest en blijf maar het vermoeden houden dat het een snaar is. Nu ben ik erachter gekomen dat de v-snaar, die in de auto zit en een jaar geleden een keer is vervangen, getand is en te groot lijkt. In die zin dat de wielen waar de snaar op loopt een (diepe) gladde sleuf hebben, maar mijn getande snaar loopt bijna boven op de wielen.

Heeft iemand van jullie een idee of dit kan slippen? Hoort er eigenlijk wel een getande v-snaar op? Technisch gezien lijkt het mij niet te kloppen.

De wielen waar de distributieriem op loopt zijn wel getand en met een getande snaar vormen zij een geheel. Mijn v-snaar vormt echter geheel niet een geheel met de wielen.

Alle commentaar is welkom!!

Groet,
David
Antonisse
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 aug 2005, 18:05

Berichtdoor knutsul » 22 aug 2005, 20:57

de vsnaar moet goed in de poelies liggen en zeker niet er boven op. dan word de krachtoverbrenging minder en gaat je riem slippen.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Marius » 22 aug 2005, 21:26

maar de tanden daarin tegen horen er weer wel op.
Met deze tandenkan de v-snaar een kleinere bocht maken, en toch voldoende kracht behouden om het zaakje aan te drijven.

Maar een peipende v-snaar word niet veroorzaakt door butljes of dergelijke in de weg.
Die hoor je wel als hij inderdaad te los staat, en je een aantal verbruikers ingeschakeld hebt, dus verlichting en achterruitverwarming of zo iets.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor Gerard2 » 22 aug 2005, 23:01

Ondanks dat de handleiding engelstalig is kun je hem zo bestellen bij de (technische) boekhandel. De eerste paar pagina's ontbreken in de pdf file, waar juist het isbn nummer staat. ISBN: 1 85960 769 1, prijs circa €30, levertijd 1,5 weken. Het boek is wel zo handig, want ik heb geen computer in de garage.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

gepiep

Berichtdoor D » 25 aug 2005, 16:39

hallo,

Daar ik erbij was, bij het ontstaan van de peugeot(talbot by the way)309,
kan ik u meedelen dat het gepiepwaarschijnlijk zal afkomen van de verbindingsdichting tussen voorste en volgende uitlaatstuk, die stalen dichtingsring zal aan vervanging toezijn.
Indien u toch denkt dat het de riem is, waarom rijd u niet eventjes rond zonder de v-riem, dan weet u het direct.
tis natuurlijk onmogelijk een deftige diagnose te stellen via een forum.
Dirk
D
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 05 jun 2005, 18:47

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor johanboss » 11 jul 2015, 18:22

Hallo,

er wordt hier gesproken over het piepen op het scharnierpunt van de uitlaat.
Weet iemand of een linkje waar je die ring kunt kopen/bestellen.
Heb er 1 besteld bij allround autobedrijf maar die lukt het niet om zo'n ring in huis te krijgen!
Bij mijn 309 1.4 uit 1991 zit deze ring/pakking er helemaal niet tussen en piept dus.
Heb m minder als een jaar nu, tot nu nooit naar gekeken, maar nu dus wel.
Weet niet waarom die er niet tussenzit, misschien om de druk op de ophangpunten van de veertjes aan de voorpijp
te verlichten, deze zijn niet echt meer in nieuwstaat! Moet deze er tussenzitten bij apk of is zorgt deze ring niet voor
een betere afdichting?

Ook deze 309 stottert. houd in. vooral bij het optrekken. Injectiehuis al is vervangen kompleet(sloper). koelvloeistofsensor vervangen,
luchtfilter, benzinefilter vervangen. Peugeotdealer uitgelezen zou brandstofpomp zijn, te lage druk gemeten( 1.5 bar geloof ik,
moest hoger zijn zeiden ze) 3 verschillende geprobeerd
van de sloper, maar bij alle 3 geen verschil!
In z'n vrij gasgeven loopt de motor gewoon mooi, komt gewoon hoog in toeren zonder haperen
johanboss
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jul 2015, 17:31

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor johanboss » 11 jul 2015, 18:23

Iemand ervaring hiermee?
alles welkom
johanboss
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jul 2015, 17:31

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor MarcoPeus » 11 jul 2015, 19:26

Onsteking al eens geprobeerd? Dit zal wel een conventionele ontsteking zijn, misschien verdeelkap/rotor eens vervangen of de bobine?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor johanboss » 12 jul 2015, 19:25

Dank voor je reactie

Ook gedaan. Nieuwe rotorkap, bougies gecontroleerd mooie kleur, dynamo vervangen(zit de bobine in dacht ik). Lastig verhaal, ook de peugeotmonteur
kan tijdens het rijden niet goed plaatsen waar het m in zit. Heeft ook alles een beetje doorgemeten en kwam alleen met de benzinepomp voor de rest kwam er niks uit. Uitgelezen erbij!Slangen zien er goed uit, geen scheurtjes ofzo.
Via de computer is het natuurlijk helemaal moeilijk oordelen, hoop een beetje op de gouden tip hier ofzo haha.

Moet binnenkort voor apk maar zolang ie niet echt goed wil, weet ik niet of ik ik ter nog veel tijd en geld in moet steken want echt lekker wegrijden bij stoplichten is er niet bij!
Als liefhebber gekocht om te behouden, vind t mooie modelletjes die je heel weinig ziet.Voorheen ook twee rode 205 1.9 gti 's gehad, nooit weg moeten doen, achteraf! Staat ook binnen en ziet ook nog wel mooi uit voor een 24 jarige. Ruime kofferbak, dakraam! en goedkoop rijden!(dat was de bedoeling tenminste).

Groet
johanboss
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jul 2015, 17:31

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor MarcoPeus » 12 jul 2015, 19:37

BDP?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Piepende auto peugeot 309

Berichtdoor johanboss » 13 jul 2015, 08:40

ok, kan... Auto start wel altijd direct en slaat niet af, stationair draait mooi, komt in z'n vrij gewoon mooi in toeren. Denkt toch bdp sensor? In versnelling 4 en 5 merk je het niet tot nauwelijks, in 1 2 3 houd ie echt in. Hou je het gas er op komt ie er wel doorheen en trekt ie gewoon door...
johanboss
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jul 2015, 17:31


Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten