Om hoeveel km olie verversen 504/505 ?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Om hoeveel km olie verversen 504/505 ?

Berichtdoor Le Brasseur » 24 aug 2005, 12:31

Goedemiddag,

Zou iemand mij dit kunnen vertellen a.u.b.?

Groetjes,
Maurice
Peugeot Koffiemolen
Peugeot Pepermolen
Peugeot Damesfiets
Avatar gebruiker
Le Brasseur
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 15 aug 2005, 18:29
Woonplaats: Oosterhout nb

Olie verversen

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 aug 2005, 23:19

In alle onderhoudsboekjes wordt geadviseerd de motorolie van een 504 om de 5000km te verversen.
Zo wordt het regulier voorgeschreven, ik stoor me daar echter niet teveel aan, rijdt met gemak het dubbele of zelfs meer.Gebruik wel een wat duurdere motorolie.
Tegenwoordig kun je over veel hoogwaardigere oliesoorten beschikken, bovendien als je volgens het instructieboekje rijdt, is alles wel heel nauw bemeten.Om eerlijk te zijn doe ik het hele onderhoud een beetje op gevoel.Met een diesel is het wel belangerijk dat je de motorolie en het filter met zekere regelmaat ververst omdat een diesel zichzelf namelijk nogal vervuilt.Bij rijden op lpg blijft de motorolie nog veel langer helder en verstoken van roetdeeltjes.
Soms kun je als je de peilstok er uit trekt al aan de kleur en viscositeit v/d olie zien, hoe het met de kwaliteit gesteld is; bovendien kun je ook soms constateren of er water bij de olie zit:schuim aan onderkant of roest op de peilstok.Als je de kleppendeksel er af schroeft en er er zit een heel dikke teerachtige vette substantie op de binnenkant v/d kleppendeksel en op de bovenkant v/d cilinderkop, dan kun je er donder op zeggen dat de auto op het gebied van motorolie verversen knap verwaarloosd is.
Knutsul en Fernand weten alles m.b.t. onderhoud van de Peugeot 505.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Le Brasseur » 25 aug 2005, 12:28

Wim ( of mijnheer van boekel),

Hartelijk dank voor je reactie. Zoals ik al eerder aangaf blijft het voor mij nu nog steeds wikken en wegen om een 504/505/604 (uiteraard in perfecte staat) als dagelijks vervoer in te zetten. Toch wel zo'n 40.000 km op jaarbasis. En hoe zit het dan met de gemiddelde onderhoudskosten per maand?
Zit er wel aan te denken om dan op LPG te gaan rijden.
Krijg je trouwens niet een diesel 504/505 of 604 binnen voor een leuke prijs?
Ben nog niet bij je geweest, hoewel het vlakbij is, omdat ik pas sinds 2 weken op dit forum aktief ben en helaas nog niet van je bedrijf af wist. Sorry.

Dit forum overigens is een perfecte vraagbaak en een leuke ouwehoer plek.(lees cafe des sports).

Groetjes,
Maurice de Brouwer
Peugeot Koffiemolen
Peugeot Pepermolen
Peugeot Damesfiets
Avatar gebruiker
Le Brasseur
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 15 aug 2005, 18:29
Woonplaats: Oosterhout nb

olieverversen.

Berichtdoor Wim 505 » 02 sep 2005, 21:25

Ja ik ververste vroeger elke 5000km olie van mn 505 diesel.Ik rijd met 15w40 CCMC D5=API CD en ACEA E3-96.Maar de laatste drie keer heb ik 10.000 gereden en bij 5 een liter bijgevoegd.Maar als je echt kilometers vreet met een diesel dan mag je gerust wat langer rijden.Ik sprak eens iemand die een Sierra met de 2.3l gereden had.Elke 60.000km nieuwe olie en op 30.000 voegde hij het tekort bij.Maar bij elke verversing deed hij flesje bahrdal bij en hij heeft zn wagen verkocht met 700.000km zonder enige herstelling aan motor.Zijn tweede sierra had toen ik hem sprak ook al 500.000 op de klok.Maar veel kilometers op korte tijd maakt veel goed.Bij korte ritten best aan 5000 houden.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor wouters » 02 sep 2005, 22:04

leuk via dit forum kennis te maken met een peugeot liefhebber in oosterhout olieverversen hoef je niet zo vaak maar ik raad je wel aan het motoroliefilter toch zeker elke 20000km te vervangen deze houdt namelijk de olie schoon
wouters
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 05 aug 2005, 16:32
Woonplaats: oosterhout


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten