Afstellen remverdeler

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afstellen remverdeler

Berichtdoor Tiemen » 27 aug 2005, 20:58

Hallo,

Weet iemand de goede werkwijze voor het afstellen van de veer op de remverdeler van de J7? Als ik nu hard rem heb ik achter blokkerende wielen, dus staat de veer te strak, maar wat is nu de methode om de veer goed af te stellen?

Groeten, Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

aftellen remverdeler

Berichtdoor BertOrbons » 28 aug 2005, 20:00

Bedoel je rde emkrachtbegrenzer achter (limiteur de freinage)?
In de étude technique et pratique J7 (franstalig) lees ik (grof vertaald):

"Totale lengte van de veer (tussen de uiteinden) 325 mm bij trommelremmen voor, en 315 mm bij schijfremmen voor.

Bij voertuigen tot 1800 kg:
veerlengte van de windingen 120 mm
met trommelremmen voor 0 mm voorspanning (voertuig op 4 wielen)
met schijfremmen voor 7 mm voorspanning (voertuig op 4 wielen)

Bij voertuigen tot 1400 kg (vanaf 1971)
veerlengte van de windingen 165 mm
met schijfremmen voor 10 mm voorspanning (voertuig op 4 wielen)"

Ik ga er vanuit dat je geen voorziening hebt die bij achteruitrijden in werking komt (clapet a bille). Hoogstwaarschijnlijk heb je een 1800 kg voertuig. Dus dan moet de voorspanning 0 resp. 7mm zijn.

Als je wilt kan ik de betreffende pagina's met tekeningen scannen en mailen.

Iets anders:
Bij mijn J7 had ik ook last van blokkerende achterwielen en heel matige remprestaties. Het bleek dat de remmen vóór nauwelijks functioneerden, waardoor de achterremmen in hun eentje de auto moesten vertragen en de achterwielen snel blokkeerden. De oplossing was om de remtangen vóór te demonteren en schoon te maken en de remslangen te vervangen (slangen zaten helemaal dicht).

Sukses, en ik lees wel hoe het loopt
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Tiemen » 29 aug 2005, 14:41

Ik heb zelf ook zo'n Frans werkplaatshandboek, maar ik vond de beschrijving nogal vaag (kan ook aan mijn Frans liggen natuurlijk...). Ik denk dat bij mij de voorremmen niet verstopt zijn, afgelopen weekend hebben we het hele remsysteem doorgespoeld, en alles lijkt prima te remmen en weer los te komen. Ik zal jouw afstelmethode eens volgen en dan nog eens testen, hoogstwaarschijnlijk zal de boel dan wel weer functioneren, want de veer staat gewoon continu flink gespannen (wat dus blijkbaar niet hoort bij een 1800 kg bus).

Bedankt, groeten,

Tiemen
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Berichtdoor dirkdeman » 07 sep 2005, 16:45

bij mij (weet niet of een J9 zelfde apparaatje heeft) zat er zoveel zooi tussen het hendeltje dat omhoog moest komen dat het simpelweg bleef zitten. Hierdoor 'denkt' het apparaatje dat je zeer zwaar beladen bent en gaat veel druk naar achter..
hierdoor had ik ook het probleem van slippen achter. oplossing was boenen en kruipolie.
Avatar gebruiker
dirkdeman
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 jun 2004, 15:45
Woonplaats: Delft


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten