aankooptips 604 gevraagd. Zorgenkind?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

aankooptips 604 gevraagd. Zorgenkind?

Berichtdoor Brownie » 07 sep 2005, 15:07

Hallo,

Ik denk er sterk over om een 604 automaat of 505 automaat aan te schaffen zo nu en dan mee te toeren. Hier in Zuid-oost Frankrijk staan ze nog regelmatig te koop van 500 tot 5000 euro. In verschillende prijsklasses dus. Die van 500 euro sla ik direct over, maar 5000 is me weer een beetje teveel.
Nu lees ik op dit forum dat de 604 een beetje een zorgekindje is van Peugeot, veel problemen als ze slecht onderhouden zijn vooral.
Wat zijn dan de punten waar ik vooral op moet letten? Wat zijn de zwakke plekken van de 604?
Als de ondershoudshistorie niet bekend is, kan ik hem dan sowieso beter laten staan?
Wat zijn de verschillen in kwaliteit en verbruik van de benzine of de diesel? Bij welke kilometerstand zijn beide motoren vaak aan hun einde?
Ik ben zelf geen monteur, maar ben ook niet vies van een beetje sleutelwerk, maar ik wil wel meer uren achter het stuur doorbrengen dan onder de motorkap. Ik houd vooral niet van pech onderweg.

Kortom, waar moet ik vooral op letten als ik een betrouwbare 604 zoek?
Of kan ik als ik een degelijke auto zoek beter naar een 505 uitkijken?
Is deze laatste er wel in net zulke luxe uitvoeringen als de 604?

Alvast bedankt,

Bram
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor autoverhoeven » 09 sep 2005, 14:04

De jonger 505-en zijn net zo luxe als een 604, maar de 604 blijft toch een
klasse apart. Problemen liggen vooral bij roest, zeker op plaatsen die je van buiten niet direct ziet. Verder is de V6 natuulijk erg dorstig en komen
problemen met de injectie vaak voor.
Avatar gebruiker
autoverhoeven
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 26 nov 2004, 13:19
Woonplaats: Hilvarenbeek

Berichtdoor kch » 14 sep 2005, 08:24

De slechte naam die de 604 heeft is naar mijn mening niet helemaal terecht. Ik heb er 2, een diesel en een GTI en allebei fantastische auto's die vergeleken met een 505 echt een klasse apart zijn en dan vooral qua ruimte en rijcomfort. Bij de V6-en zijn de injecties juist de betrouwbaarste met het (simpele) bosch injectie systeem. Kan weinig aan kapot en als er een storing aan is kan iedere bosch dienst je verder helpen. Bekende storingen waren (zijn) versleten nokkenassen wegens slechte olie of te weinig olie of te hard rijden met koude motor. Dit geeft een tikkende motor. Reparatie is duur want motor moet er uit. Lekke koppakkingen komen wel voor maar dan vooral vanwege lang staan als er inwendige corrosie optreedt. Ook belankgrijk is dat er koelvloeistof gebruikt wordt ipv kraan water... Deze V6 zit in veel meer auto's waaronder renault 30 en 25, renault alpine, Volvo 264 en 760/960 (tot bouwjaar 1992) en iets gewijzigde uitvoeringen in citroen XM, Peugeot 605, Lancia Thema V6. Echt wel een goede motor die heel veel kms aan kan. Verder is de techniek identiek aan 504/505 en kan er weinig mis gaan en is alles wel te vinden. Het grootste probleem is zonder twijfel de roest. Balk achter de achterbumper, (te zien vanuit de kofferruimte als je de kunststof plaat weghaalt), voorschermen, achterschermen. Bodem roest bijna niet evenals dorpels. Lekkende koppelings cylinders kunnen ook voor ellende zorgen binnen in de auto.
Qua onderdelen zijn de specifieke 604 delen moeilijk (of niet) te vinden. Denk aan verlichting, uitlaten, ruiten, sierstrips, etc.
Kostenpost blijft de benzine want je moet toch 1 op 7 a 1 op 9 (snelweg) rekenen. De diesel loopt 1 op 13-14 maar deze zijn bijna niet meer te vinden.
Dus als je goed lopende mooie gave auto vindt heb je hier een fantastische kar aan. Zeker doen!
Peugeot 508 GT HDI 2.2 aut. 2012
604 GTI Automatique 1983
505 SR 1982
404 1.6 1973
206 GTI
Volvo XC70 2.5T 2007
Volvo 940 turbo 1993
604 SRD turbo 1983 (geschorst)
VW kever 1968 (geschorst)
kch
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27 aug 2004, 20:14
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Brownie » 29 sep 2005, 15:01

Bedankt kch en fernand.

Wat betrouwbaarheid en vooral roest betreft kan ik toch beter een 505 zoeken misschien.
Maar ik heb een advertentie gezien van een 604 diesel hier in de buurt. 150.000km, maar wel enkele roestplekjes en een lekke remleiding volgens de advertentie. CT is net verlopen.
Ik ga die toch ook maar even bekijken.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor A.BRANDHORST » 29 sep 2005, 19:10

Let op bij de 505 : achter de wielkasten (links en rechts) goed het onderste gedeelte controleren , het is vaak bros (dus roestig) was bij de mijne ook , of ook wel zacht. ook bij tankdop goed opletten of er bij vulopening roest zit.!!!

:-|

schuifdak ook goed kijken of die werkt en of er (veel) roest zit bij de scharnierpunten... waar dak sluit dus en langs de sleuf v/h schuifdak..

ook doe je er goed aan bij een 505 de voorschermen goed te controleren bij bevestigingspunten... is ook vaak slecht..

veel succes!!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel


Keer terug naar 604

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten