ADAC-test Landwind: levensgevaarlijk, zoals 30 jr geleden...

Autonieuws, met nadruk uiteraard op Peugeot.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ADAC-test Landwind: levensgevaarlijk, zoals 30 jr geleden...

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 14 sep 2005, 13:42

Nou weet je weer waar je in rijdt met je oude Peugeot: een levensgevaarlijke auto!

Geplaatst: 14-09-2005 | 10:49
ANWB noemt Chinese auto levensgevaarlijk
DEN HAAG (ANP) - De nieuwe Chinese terreinauto Jiangling Landwind is levensgevaarlijk. Een frontale botsing met een snelheid van 64 kilometer zal de bestuurder van de wagen niet overleven.

De auto, die in Europa op de markt moet komen, is zo gevaarlijk dat de ANWB en zijn Europese zusterclubs een verbod erop willen.

De Chinese auto heeft volgens de ANWB het technisch niveau van zo’n dertig jaar geleden. In de meer dan twintig jaar dat de ANWB crashtests publiceert, heeft een voertuig nog nooit zo slecht gescoord.

Bij een frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder geheel samengedrukt. De chauffeur zou volledig klem komen te zitten tussen het dashboard, het stuurwiel en de stoel. Het stuur schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij een zijdelingse botsing zou iemand ernstige verwondingen aan zijn hoofd krijgen.
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor JT » 14 sep 2005, 15:17

Levensgevaarlijk, ok, eens....
Maar je rijdt dan wel met een mooi vormgegeven auto!!!!!
In tegenstelling tot de tsjapTsjoj JammerBuil.
:D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor ceegee » 14 sep 2005, 15:50

Tja je moet toch wat als je de aandacht van de actie van route mobiel wilt afleiden.

Maar goed die van mij is 27 jaar oud .........niks aan de hand dus en pas over 3 jaar de valhelm op.

Poosje geleden de Chinese kleding in de boycot, nu dus de auto eh als dit ook mislukt dan proberen we de electronica want we zullen het gele gevaar buiten de deur houden.

Zo en dan nu een hapje eten.....bij de Chinees ( als die niet door Neelie & companen gesloten is ) :lol:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor jon » 14 sep 2005, 15:56

Hier een filmpje van de crashtest. En hier nog eentje van binnen.

Ook nog een linkje naar het artikel van de ANWB.

Ik had al gehoord dat die terreinwagen vrij goedkoop zou zijn. Nu is ook duidelijk waarom. Ze ontduiken bovendien een hoop Europese emissie eisen door 10 kg boven de limiet van 2500kg te gaan zitten.

Ook rijtests slecht
Ook in de rijtests is het oordeel slecht: zeer duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing, lange remweg, met 11,5 liter benzine per 100 km een hoog verbruik en een slordige afwerking. De emissietest toont ook aan dat niet wordt voldaan aan de huidige eisen voor uitlaatgassen voor personenauto’s. Pas met de nieuwe emissie-eisen in 2010 moeten ook de SUV’s en andere zware personenauto’s ook schoon zijn.


Volgens mij kunnen ze nog niet zo goed auto's bouwen...

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Mark » 14 sep 2005, 15:59

Tsjonge, een beangstigend filmpje, zeker die van het interieur...

Het is dan ook een opnieuw gebakken Opel Frontera (toch?). En die heeft ook al geen beste reputatie. Hij kost weinig (hoewel, moet je 's kijken wat voor klassieke Peus je voor dat geld hebt, laten we zeggen een meer dan voortreffelijke 604), maar dan heb je ook wat :twisted:.

Als je er toch nog trek in hebt, kan je hier gaan Chinezen: www.jmclandwind.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor JT » 14 sep 2005, 17:21

jon schreef:Hier een filmpje van de crashtest.

Voordeel van de airbag in deze auto : je ziet het stuur niet aankomen! :D
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor 404 » 14 sep 2005, 19:53

Eindelijk weer een echte auto na al die jaren... :wink: :mrgreen:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Evert G.D » 14 sep 2005, 23:40

404UXD schreef:Eindelijk weer een echte auto na al die jaren... :wink: :mrgreen:


Haha, zo denk ik er ook over... :wink: Met dat verschil dat ik m'n Peusjes van 17, 19, 25 en 41 jaar oud alleen gebruik voor m'n plezier en dus blijf ik gewoon in m'n 406 rondrijden voor dagelijks en zeker niet in zo'n Chinees ding. Chinees is lekkel maal alleen om te eten... Vragen ze bij de aflevering van zo'n Landwind ook "Sambal bij?" :mrgreen:

D'r schijnen meer Chinese auto's aan te komen, verouderde Japanse modellen (Toyota) die zo'n 5000 euro gaan kosten.... Tsja... Over sambal gesproken...

Maarja, naar verluidt heeft Kia in een grijs verleden de Peugeot 604 gebouwd in licentie. Onder de naam....'k krijg 't bijna niet uit m'n strot, maar hier komt 'ie....Kia.... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Mockenrue » 15 sep 2005, 01:02

Importeur zit hier vlakbij. Ben wel 'ns wezen kijken. Inderdaad wel veel auto voor 't geld, maar afwerking . . . :evil:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Gilletti » 15 sep 2005, 03:47

Goudenleeuw schreef:Het is dan ook een opnieuw gebakken Opel Frontera (toch?). En die heeft ook al geen beste reputatie.


Alleen het model is letterlijk gejat van Opel/Isuzu, ze hebben er helemaal niks mee te maken.
GM heeft zelfs een rechtzaak lopen tegen Landwind, omdat hij teveel op de Frontera zou lijken. Hij wordt dus ook niet in licentie gemaakt o.i.d..
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor ceegee » 15 sep 2005, 08:05

Er komen inderdaad meer Chinese auto's aan waaronder in Italie ontworpen modellen die oa bij Porsche mede worden ontwikkeld.
Denk maar niet dat de Chinezen zoveel tijd nodig hebben als de Koreanen om hun fouten te herstellen. Ik weet uit ervaring dat Chinese fabrikanten leren waar je bij staat.

Ook in de VS proberen ze al jaren het Chinese gevaar buiten de deur te houden waarbij geen oneigenlijk argument geschuwd wordt. Oa de man die Yugo in de VS groot gemaakt heeft krijgt al jaren bergen stront over zich heen wegens zijn pogingen om China cars te importeren.

In 2010 is minimaal 5 % van de NL autoos van Cinese komaf. :!:

't Is overigens de vraag of het ontwerp wel gejat is want Ford en Isuzu zijn aandeelhouders van JMC de moeder van de Landwind. Laat maar komen die aanlandige wind.
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Landwind: ANWB moet rectificeren

Berichtdoor Mark » 08 okt 2005, 11:34

Deze soap krijgt een vervolg:

De Chinese fabrikant van de omstreden Landwind heeft gisteren in een verklaring laten weten de zaak rondom de crashtest uiterst serieus te nemen. Europa-importeur Peter Bijvelds stelde bij diezelfde gelegenheid dat hij zijn Landwinds voortaan aan de voorzijde gaat voorzien van een verstevigende dwarsbalk. Inmiddels heeft het Duitse keuringsinstituut TÜV een nieuwe botsproef uitgevoerd. Het resultaat is volgens Bijvelds goed, “De auto voldoet zelfs zonder dwarsbalk volledig aan de EU-normen.”

Bijvelds verlangt dan ook van ANWB dat uitlatingen als zou de Landwind onveilig zijn, onmiddellijk worden ingetrokken. “De ADAC/ANWB-test was geen EuroNcap-test en wij hebben ondanks aandringen nog steeds geen testrapport ontvangen.”

Volgens woordvoerder Ad Vonk (ANWB) is het niet gebruikelijk dat onderliggende testresultaten publiek gemaakt worden; wel heeft de fabrikant op 9 september de uitslag ontvangen. ”Onze test was weliswaar niet onder directe auspiciën van EuroNcap, maar er werd wel degelijk gewerkt volgens die normen. De Landwind scoorde daarbij zo slecht dat hij niet eens paste in het gebruikelijke sterrensysteem”

Vonk zegt ook niet overtuigd te zijn door de nieuwe TÜV-beelden. “De stuurkolom komt pakweg een meter naar binnen, terwijl wij met toleranties van acht tot tien centimeter inslag werken.” Het is Vonk een doorn in het oog dat “Landwind gebruikmaakt van deze Duitse ‘u-bocht’. De auto is abominabel slecht. Jammer voor de consument, want er is veel interesse in dergelijke mooie auto’s met zo’n lage prijs.”

De Landwind is nu drie keer getest:
- door de Chinezen zelf, zonder dwarsbalk, bij 56 km/u: de auto voldeed daarbij volgens de fabrikant aan de Europese veiligheidseisen
- door de ADAC/ANWB, zonder dwarsbalk, bij 64 km/u: de auto deed het daarbij volgens de ANWB erg slecht
- door de TÜV, met dwarsbalk, bij 56 km/u: ook hierbij voldeed de auto aan de Europese veiligheidseisen

bron: www.automotive-online.nl
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar AutoNieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten