de min is inderdaad niet de zwarte draad maar de bik is gewoon het blok, dus een goede bout op het blok zoeken.
Als er 12v op staat betekend niet dat hij genoeg stroom krijgt. Als je bijvoorbeeld een draadje aansluit op een lampje gaat hij aan, omdat hij 12v krijgt, maar als je je startmotor aan datzelfde draadje doet, gaat hij niet aan omdat het draadje te dun is.
De test van harrie is inderdaad een goede, checken of op het kleine zwarte stekkertje stroom komt als je je sleutel omdraaid.
Bij de j7/9 benzine motoren zijn de starterkransen ahgi hetzelfde, diesels is het wel oppassen omdat ze verschillend zijn.
Reviseren van een startmotor kost hier meestal tussen de 3 en 7 teintjes. Ligt eraan wat er gedaan moet worden. Koolborsteltjes vervangen kan je zelf, startrelais vervangen kan je zelf. Als hij geen klik doet maar wel stroom krijgt, is het waarschijnlijk het startrelais en kun je die vervangen, echter als je de startmotor toch los hebt is een revisie geen slecht idee, het is immers vervelend als je startmotor het niet meer doet ergens op vakantie.
Wat ze bij revisie ook doen is lagertjes vervangen, achterkant afdraaien van waar de koolborsteltjes contact maken (ben de naam even kwijt). dus het ligt er hier bij ons een beetje aan wat ze moeten doen. hier is dat in een middagje klaar. dus vaak minder gedoe als een nieuwe halen.
Met een goede / aantal doppensetjes krijg je de onderste bout(en) wel los, bij mij (benzine motor, 1 botu boven 1 bout onder) moest het met verlengstukken om de aandrijfassen heen, tis een beetje klooien.... zorg wel dat je een goede inbus hebt en zorg dat deze goed in de botu zit voordat je kracht gaat zetten! Vervang de bouten voor goede bouten als ze slijtage vertonen (geen gamma bouten dus).