J7 op gas

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 26 aug 2005, 19:17

Mijn J7 1800 cc benzine uit 1976 loopt prima, maar is nogal dorstig.
Verbruik 1:8 bij ca. 85 km/h

Ik zou willen overschakelen op gas.
Wie heeft een gaskop of kent een adres om geharde kleppen te laten inbouwen?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 27 aug 2005, 09:02

hmmm...moet ik toch nog iets aan de afstelling doen, want ik kwam van de week niet verder dan 1 op 6,23 gemiddeld (hoogste score..).
Ik heb ook een 1800 en ben zwaar geïnteresseerd in ombouwen naar gas. Ik heb wel een bedrijfje gevonden die de kop kan ombouwen, maar daarmee ben je er geloof ik nog niet.

ik hou deze topic dus maar ff in de gaten.

gr,
Dennis
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Mark » 27 aug 2005, 09:34

JeeZeven4Fun schreef:Ik heb wel een bedrijfje gevonden die de kop kan ombouwen, maar daarmee ben je er geloof ik nog niet.

Toch wel, de belangrijkste aanpassing is een kop (dwz de klep, zittingen en/of zetels) die bestand is tegen de hogere verbrandingstemperaturen van lpg. En dan moet natuurlijk de installatie (verdamper, sproeistuk, leidingen en tank) er nog ingezet worden.

Een verbruik van 1:8 is trouwens netjes/normaal, het is immers een loodzware bus met een enorm frontaal oppervlak en ouderwetse techniek. Die 1:6,5 moet idd beter kunnen, hoewel dat erg van je rechtervoetje afhangt. Onze J7, met extra dakopbouw, deed op lange stukken 1:7,5-8 en korte stukken 1:6 (komt door koude start en veel optrekken). Met LPG neemt je verbruik zo'n 10-15% toe, maar dan tegen 45 eucentjes per liter :D.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 27 aug 2005, 11:34

Voordat ik naar gas ombouw, wilde zal ik eerst Pertronix Contactloze Elektronische Ontsteking, Set nr.SV-141 inbouwen. Heeft iemand ervaring hiermee? Is combinatie met een hoogspanningbobine (40.000 Volt) zinvol?

Eerst maar eens de carburateur demonteren en reinigen met Carb Clean.

Tevens nieuwe bougies erin, want met de oude bougies bleef de motor na een lange rit doorlopen (dieselen) met het contact uit.

En nog maar eens de kleppen stellen. Eens zien of er tijdens afgelopen vakantie 2500 km iets veranderd is. Ik tank normaal met loodvervanger.

Wat opvalt is dat het olieverbruik nihil is en dat dat de olie schoon blijft.
Is 15W40de goede keuze?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Mark » 27 aug 2005, 11:40

Peugeot schreef, meen ik me te herinneren, 10W50 voor, uiteraard minerale olie. Maar moderne 15W40, evt. halfsyntheet, voldoet prima. Hema bijvoorbeeld is prima.

Zie ook even deze topic (ik begin niet weer over de zoekfunctie, maar toch...): www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=604
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 27 aug 2005, 20:25

Hallo, vandaag lekker gewerkt.

Nieuwe bougies NGK BP6ES erin gezet in plaats van Champion N9YC (die er zwart en vettig uitzien).
De carburateur van het blok gehaald (type Solex, met koelwaterverwarming), gedemonteerd en gereinigd.
De kleppen zijn toch iets ingeslagen na 2500km hard werken.
De compressie gemeten 10 / 8,9 / 10 / 9. Dit is niet fantastisch maar geen reden om nu iets aan te doen.
Meteen loopt de motor beter rond en het geplof in de uitlaat is verdwenen. Dat klinkt hoopvol.

De aansluiting tussen uitlaat en spruitstuk blaast flink. Hoort hier een pakking tussen? Ik dacht asbestkoord te gebruiken, maar dat mag niet meer verkocht worden. Misschien werkt het spul waarmee ze kachelpijpen aansluiten op de muur?

Hoe zou ik de motorafdekking beter kunnen isoleren? Er zit nu een Hamstra hoes overeen, mooi maar geluiddemping verwacht ik daar niet van.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Re: J7 op gas

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 30 aug 2005, 12:04

De aansluiting tussen uitlaat en spruitstuk blaast flink. Hoort hier een pakking tussen? Ik dacht asbestkoord te gebruiken, maar dat mag niet meer verkocht worden. Misschien werkt het spul waarmee ze kachelpijpen aansluiten op de muur?

Hoe zou ik de motorafdekking beter kunnen isoleren? Er zit nu een Hamstra hoes overeen, mooi maar geluiddemping verwacht ik daar niet van.[/quote]

Ik heb laatst een koppakkingset afgenomen voor 50 euro. Daar zaten alle pakkingen bij die voor het monteren van de kop en randapparatuur van belang zijn. Ook de 4 uitlaatpakkingen zitten daarbij en diverse uitvoeringen van de carburateur. Dus ja, wel pakkingen tussen de uitlaat.

De motorkap heb ik met tapijt bekleed. Ook de vloer van de "cockpit" heb ik hiermee gedaan dus het staat wel netjes. Ten opzichte van het stukkie skai dat er overheen zit vind ik het wel schelen. Al blijft het een aanrader om bij lange stukken oordoppen in te doen en de radio flink hard te zetten... :lol:
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Jeetje » 30 aug 2005, 13:33

Ik heb 'dreunplaat' aan de binnenkant van de motorkap geplakt en dat dempt behoorlijk. We kunnen nog aardig een gesprek voeren bij 90 km/uur... Als we harder gaan, neemt de herrie wel onevenredig toe en bij 120km/uur heb je inderdaad oordopjes nodig...

Da's een flinke actie overigens waar je mee bezig bent!

Ik heb begrepen dat een J7-blok niet zo goed op gas kan en -met aanpassingen- als dat wél kan, het zo'n dure actie is, dat het niet loont...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor David » 30 aug 2005, 13:50

Wat is het onderdeelnummer van dat pakkingssetje, ik kan er ook wel 1 gebruiken!

Wat betreft die elektronische ontsteking betreft: ik ben hem nu aan het testen in een Renault, eerste resultaten (zoals al eerder beschreven) zijn spectaculair te noemen.

Succes met het klussen
Een Porsche???? Nee, doe maar een camper!!!
David
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 dec 2004, 13:44
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Tiemen » 30 aug 2005, 15:44

Ik heb een J7 1800 op LPG, de vorige eigenaar heeft de gasinstallatie laten plaatsen, en daarbij is de kop niet aangepast. Tot nu toe gaat dit prima, de vorige eigenaar heeft er aardig wat mee gereden, en ik nu ook al weer zo'n 7000 km. Je moet natuurlijk wel de kleppen wat vaker stellen, voor de zekerheid.
Ik heb ook goede ervaringen met een daf 55 op lpg die niet was aangepast. Daarmee hetzelfde verhaal, en daar heb ik toch zo'n 40.000 km mee gereden zonder problemen.

Kortom, het blijft een beetje gokken
Tiemen
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 15 mei 2004, 17:13

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 31 aug 2005, 22:16

David schreef:Wat is het onderdeelnummer van dat pakkingssetje, ik kan er ook wel 1 gebruiken!

Wat betreft die elektronische ontsteking betreft: ik ben hem nu aan het testen in een Renault, eerste resultaten (zoals al eerder beschreven) zijn spectaculair te noemen.

Succes met het klussen


Onderdeelnummer van het setje weet ik niet meer want ik heb de verpakking meteen weggegooid.
Ik heb de pakkingset bij Westra Motorenrevisie in Alkmaar besteld (toen die me kop toch moest vlakken). Misschien loont een belletje de moeite?
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

Berichtdoor Freek » 15 sep 2005, 10:28

Inderdaad is het een gok, met dien verstande dat het vervelend is wanneer deze tijdens een ritje Pyreneen verkeerd blijkt uit te pakken!

Deze motoren kunnen opvallend slecht tegen loodvrij zonder aanpassing van de kop. Die investering moet je dus die voor de gasinstallatie optellen. Ga je eerst toch zo met gas rijden, dan inderdaad ontzettend vaak de klepspeling controleren.
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor IHD » 15 sep 2005, 23:45

David schreef:Wat is het onderdeelnummer van dat pakkingssetje, ik kan er ook wel 1 gebruiken!


Kom op jongens; er bestaat ook nog zoiets als E-bay!!

http://cgi.ebay.de/Motordichtsatz-Dicht ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Motordichtsatz-Dicht ... dZViewItem
Avatar gebruiker
IHD
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 23 aug 2004, 23:10
Woonplaats: Meppel

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 04 feb 2006, 18:35

Vandaag 123 Ignition ingebouwd. Dat is een complete electronische verdeler die in de plaats komt van de bestaande verdeler. Per E-mail besteld bij Ko de Fouw, 2 dagen later in huis. Niet goedkoop, wel mooi gemaakt.

De motor draait netjes stationnair en kan meteen van de choke af.
Bovenin de toeren loopt het minder mooi en de motorr trekt minder (voor zover een J7 acceleert). Ik heb de ontsteking opnieuw afgesteld (met een 8mm pen) en de bedrading uit de buurt van de hoogpanningskabel gelegd. Ik geloof dat het nu beter is, maar ik heb nog niet echt hard gereden.

Het valt me op dat het verdelerhuis heet wordt; ik kan mijn hand er niet tegenaan houden. Laten we zeggen 50 graden C. Is dat wel normaal?

Ik ben zeer benieuwd naar het bezineverbruik. Ik houd ieder op de hoogte.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 05 feb 2006, 13:56

Vervolg op mijn bericht van gisteren:
Als je de juiste vervroegingscurve instelt loopt de motor een stuk beter!
In dit geval cuve D voor een M86 verdeler i.p.v. curve 0. Een kwestie van heel goed kijken.
Dat zal ook wel de oplossing zijn voor het slechte draaien op hoog toerental. Ik heb nog geen ervaring met het verbruik.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

J7 op gas

Berichtdoor BertOrbons » 13 feb 2006, 20:58

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een LPG- gasinstallatie in een J7?

Ik heb een gebruikte gasinstallatie gekocht (Emmegas verdamper 67R, 70 ltr tank, met gas- en benzineventiel, vulslang en gas- en waterslangen). Ziet er compleet uit.

De auto moet natuurlijk worden gekeurd voor gebruik op gas. Of ik moet bij de jaarlijkse APK-keuring de essentiële delen uitbouwen. Weet iemand hoe de regels precies zijn?
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Ed » 13 feb 2006, 21:22

Dan ben ik ook wel benieuwd, wil voor de zomer ook maar es lpg inbouwen. Heb nog een complete installatie liggen van vier jaar oud.
Ze adviseren tegenwoordig om ook een valve-save-system in te bouwen. Scheelt het inbranden van de klepzetels. In ieder geval uitstel van executie.... Kijk maar eens op http://flashlube-europe.com/

Keuren moet bij de RDW altijd als je zelf inbouwd. Heb dat als eens gedaan en leverde geen enkel probleem op als je het netjes doet. En zo moeilijk is het niet. Maar bij een J7 heb ik het nog nooit gedaan. Waar laat je alles?
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor basfoole » 15 feb 2006, 21:46

Weet iemand of en zoja waar je een set kan kopen met alle onderdelen om zelf je kop om te bouwen voor gas??
basfoole
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 nov 2005, 22:44
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten