dynamo J7

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dynamo J7

Berichtdoor moby » 13 aug 2005, 22:00

Beste medeforumleden;

We zijn met ons gezin net terug van vakantie. Moby heeft zich weer kranig geweerd bijna 3000 km, inclusief (binnendoor) de alpen over -en terug natuurlijk! Een maal moesten we stoppen omdat de ong. 2700 kilo behoorlijk last van de zwaartekracht had, en remmen op de (XD2) motor niet voldoende bleek. Het was wel spektakulair al die steile berg-op-vluchtwegen-voor vrachtwagens-zonder-remmen die we onderweg zagen. Enniewee, de afdaling was net te lang zodat we uit voorzorg maar stopten (achteraf bleek dat we net voor de laatste haarspeld -en toen was het weer horizontaal- waren gestopt.) Toch goed dat we waren gestopt want de remmen werkten al duidelijk minder, en de brandgeur van remblokken hing al stevig in de bus. Enfin na koeling ging het allemaal weer, maar toch wel schrikken.
De remmen werken weer prima (bij de APK knalden bij de remmentest overigens de stoppen uit de kast van de remmentestbank: nog nooit gebeurd zei de keurmeester;-)
Ter zake; waarvoor ik eigenlijk aan het typen ben:
In Duitsland kon ik zonder problemen een kruissnelheid van 105 km/u aanhouden. Soms ietsje harder zonder echt te 'planken' (want dat voelt alsof ik 'm pijn doe). Op de terugweg begon bij 100 km/u het batterij/dynamo lampje op het dashboard langzaam steeds feller te branden. Ik heb ook een extra amperemetertje, en die begon al zwaaiend naar het rood te zakken. Als ik 100 rij: geen probleem!
In de derde versnelling blijkt het lampje ook te kunnen branden; als ik hem (te) hoog in zijn toren jaag gaat ie ook aan.
De riem voor de dynamo lijkt in orde.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen? Kan dit duiden op een kapotte dynamo? Mijn logica zo eerder andersom zijn: bij lage toeren te weinig bijladen. maar goed, ik ben geen monteur.
Ik hoor graag jullie mening(en)

Grt Moby
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Berichtdoor Freek » 15 sep 2005, 22:05

Een oude posting al, maar mag ik nog even? ;-). Misschien ben je er al uit, dan maar voor niks geschreven of evt. voor anderen.

Het dynamolampje is met de ene pool vast aan de accuspanning (ongeveer 13,8v) geschakeld. De andere pool is verbonden met de dynamo, of exacter met de spanningsregelaar. Wanneer de dynamo niet werkt is de laadspanning 0v, en het spanningsverschil op het lampje dus 13,8v. Deze situatie doet zich voor bij aangezet contact; voila, het lampje brandt. Gaat de dynamo na het starten draaien dan wordt het spanningsverschil opgeheven, althans ruwweg. De dynamo levert (na afvlakking door de regelaar) als het goed is iets meer dan die 13,8v. Hoe dan ook, het lampje krijgt van beide kanten een ongeveer gelijke "plus" en gaat uit.

Jij hebt gelijk: als de dynamo onvoldoende spanning aflevert, zal het spanningsverschil weer ontstaan. Bij bijvoorbeeld 9v is het spanningsverschil bijna 5v, en gaat het lampje gloeien. Maar stel je de situatie voor waarbij de laadspanning 16v bedraagt! Ook dan heb je een spanningsverschil, en brandt dus het lampje!

Dat laatste is er bij jou aan de hand. De spanningsregelaar hoort de spanning van de dynamo te reguleren. Is de regelaar defect, dan kan de laadspanning bij hoge toerentallen ongestraft oplopen, een gloeiend lampje tot gevolg. Het vervangen van de regelaar is doorgaans de oplossing, hoewel een los contact ook mogelijk is. Het is trouwens slim hier snel aandacht aan te besteden, i.v.m. het risico op een kokende accu die voor schade en (althans volgens sommigen) zelfs voor explosies kan zorgen. Heb je een geur van rotte eieren geroken? In dat geval even het sigaretje doven!!!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen

Berichtdoor moby » 19 sep 2005, 20:58

Freek, dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik ga kijken of ik die regelaar eruitgeklust krijg. dan laat ik 'm doormeten.

Grt MOby
moby
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 sep 2004, 20:42

Berichtdoor Freek » 19 sep 2005, 22:19

Moby,

Laat hem maar lekker zitten! Het is makkelijker om zelf een universeelmeter op je accupolen te zetten en de spanning te meten. Dit kan je natuurlijk ook door een garage laten doen, maar ook dan is het handiger als hij gewoon gemonteerd zit. Als de spanning ver boven de 14v zit is het foute boel, regelaar (vrijwel) zeker de boosdoener.

Succes!
Freek
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 31 maart 2004, 00:01
Woonplaats: Nieuwe Pekela, Groningen


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten