Versnellingsbak is aan het tandenpoetsen in z'n 4 -Partner

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Versnellingsbak is aan het tandenpoetsen in z'n 4 -Partner

Berichtdoor mvsbab » 18 sep 2005, 23:15

Hallo,

Ik heb sinds kort dat mijn bak kraakt bij het schakelen naar zijn 4.
Alle andere versnelling gaan net zo soepel als voorheen. Het is echt alleen bij zijn 4.
Bij het schakelen van zijn 3 naar 4 gaat moeilijk. Tenzij je hem er heel langzaam in laat glijden. Dan hoor je niets. Van 5 terecht naar 4 gaat moeilijker even als direct van z'n 2 naar 4.

Koppeling is goed. (De koppeling test gedaan)

Als met stationeer draai en ik duw het in een versnelling (zonder koppeling), dan voel je dat die in alle versnellingen tegen zijn synchronisatie duwt. Behalve in zijn 4. Dan gaat die meteen poetsen.

Ik ben niet zo gek lang geleden door een kuil in de weg gereden. Had dacht ik alleen een lekker band een kromme velg. Later bleek ook mijn motorophanging ook kapot/ lek te zijn. ( bovenste / distributiekant.)

Ik vermoed dat ik door die kuil ben gereden in z'n 4. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft.

Heb de auto nog maar 4 maanden :roll:

Weet iemand wat die kan zijn?

Denk zelf dat er in de bak wat kapot is :snik:
Laatst bijgewerkt door mvsbab op 20 sep 2005, 10:23, in totaal 1 keer bewerkt.
mvsbab
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 sep 2005, 11:23

Berichtdoor Marius » 19 sep 2005, 16:42

klinkt alsof inderdaad de synhromeshringen van de 4de versnelling kapot zijn.

Komt vaker voor, (niet dathet specifiek peugeot partner kwaal is hoor), vooral van de 2de of 4de versnelling, hier word veel in gereden, en dan ook nog vaak met de hand op de pook.
Dan zet je dus eigenlijk constant druk op die ringen, en slijten ze erg hard.

Heb het al vaak meegemaakt met fiat ducato's, omdat daar het versnellingspookje vlak langs het stuur op het dashboard zit, houden veel bestuurdershun hand er op tijdens het optrekken.
Gevolg kan dus dit zijn.

Kan me nauwelijks voorstellen dat door een kuil rijden dit als gevolg heeft.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor mvsbab » 20 sep 2005, 10:36

Heb de bakolie vervangen, en de oude olie leek wel een zwart/bruine metallic verf.
Het ijzervijzel was goed te zien.
Het kan tussen de oren zitten, maar het lijkt er op de de bak aan het zingen is al de auto aan het uitrollen is.(gas los en gewoon in een versnelling).

Dus ik denk dat dit het begin is van het einde van de bak.
'k heb ook bij de nw bakolie wat teflonolie toegevoegt, (100 ml)

Wat is kost vandaag de dag een andere bak? (sloop)
Weten jullie ook of een bakken zijn die op een pantner / belingo passen. Met een andere overbrenging, zodat die niet zo veel toeren maakt? Ik heb de kracht niet echt nodig. Rijd bijna nooit met zwaar beladen.

Martin
mvsbab
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 sep 2005, 11:23


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten