Remvloeistof uit het koppelingsreservoir.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Remvloeistof uit het koppelingsreservoir.

Berichtdoor Loekie » 24 sep 2005, 01:15

Goeiedag beste mensen, een intreressant forum hier, waar ik (zo het zich laat aanzien) nog wel eens vaker een beroep op zal doen in de toekomst,alhoewel ik hoop dat de problematiek rond mijn 404 zich gaande weg in een wat beter te verkroppen verhouding presenteerd.
Ik ben nm nog geen week eigenaar van een fraaie peugeot 404 uit 1969, en nu reeds staat het met een probleem voor mijn huis,de straat te decoreren.
Ik heb al aardig wat zoekwerk verricht, maar ik kom nergens tegen dat de druk op de koppeling weg is gevallen doordat de hydraulische olie(vermoedelijk dot4)aan het hoogste punt, nm het reservoir naar buiten is gepompt/gelekt. Het gehele reservoir was bedekt met olie toen ik het checkte nadat ik ternauwer nood thuis had weten te komen, terwijl de druk op de koppeling steeds verder wegviel en het schakelen gaandeweg nauwelijks nog te doen was. Ik hoop dat iemand weet wat er hier speelt, ik vermoed zelf dat er tegendruk wordt gegeven door de koppeling), of iets van die strekking,maar heb geen idee hoe of wat verder..

Ik hoop dat ik het goed heb verwoord en hoop natuurlijk dat iemand er iets in herkent, of er enig licht op kan doen schijnen,
met vriendelijke groet..
Laatst bijgewerkt door Loekie op 24 sep 2005, 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Loekie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 sep 2005, 18:37

Berichtdoor 404 » 24 sep 2005, 08:37

Ik heb jouw probleem nog nooit meegemaakt, Je zou eens kunnen proberen de koppeling ingetrapt te houden met een stuk hout en dan het staafje met veertje in de koppelingscylinder indrukken.
Dan ontlucht je hem. Wel voorzichtig want bij mij spoot de remvloeistof alle kanten uit, even afdekken dus of een doekje paraat hebben om de vloeistof weg te halen, deze tast de lak aan.
In je koppeling gaat trouwens DOT 3 vloeistof.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Loekie » 24 sep 2005, 13:34

Beste 404UXD, bedankt voor je antwoord, ik heb het reservoir weer gevuld, en heb met behulp van een tweede persoon , die de koppeling bediende gechekt of er beweging in het centrale palletje van het reservoir zat, en ziedaar, bij één van de eerste beroeringen vloog de vloeistof mij idd om de oren, dus het geheel later voortgezet onder een latex handschoentje dat als tijdelijk veiligheidsmembraam enigzins onhandig bescherming bood, alhoewel een tweede eruptie achterwege bleef.

Nu zei je dat het palletje indrukbaar was, het palletje heeft echter geen vering, wijkt dit af van de normale situatie ?

bvd
Avatar gebruiker
Loekie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 sep 2005, 18:37

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 24 sep 2005, 15:10

Dag Loekie,


Pas na een week problemen? Gefeliciteerd :twisted:

Er moet een klein beetje neerwaartse beweging in het palletje zitten, laten we zeggen een millimeter of drie. Daarvoor zit er ook een veertje onder het palletje. Misschien is dit systeem vervuild/vast geraakt?

Het is overigens mogelijk de werking van je koppelingscilinder zelf te controleren zonder hulp van een tweede persoon. Als je je portier helemaal open zet, kun je met je rechterbeen de koppeling bedienen en met je linkerhand aan het palletje jutteren.

Misschien komt 'íe dan al los, bedenk ik me nu. En heb je geluk. :D

Zo niet, het beste advies wat ik je dan kan geven is: demonteer de koppelingscilinder en probeer het interieur schoon te maken. De demontage van het binnenwerk vereist wel wat handigheid. Als ik het me goed herinner zit er een zware veerring die het interieur 'opsluit'. Als die eenmaal los is komt alles er zo uit. Onthou goed de volgorde! En gebruik remmenvet bij de montage.

Alternatief is: zet er een nieuwe/andere in. Je bespaart je evt. arbeidskosten van derden en je weet zeker dat je goed zit qua functioneren. Demonteren en monteren is eenvoudig. Je hebt wel iemand nodig om je remsysteem weer onder druk te zetten.

Ik heb een koppelingscilinder wel eens gereviseerd (en uit laten honen) maar daar heb ik geen goede ervaring mee (dure revisieset en toch nog lekkage). Ik zou een evt revisieset zonder uithonen monteren.

Bedenk wel: als je een auto net gekocht heb, zul je allerlei dingen tegenkomen. In mijn eerste jaar had ik een stuk of tien keer de garage en twee keer de ANWB nodig! Maar sindsdien nooit problemen. Nou ja, vrijwel nooit :?

Je hebt in ieder geval een auto uit een goed jaar gekocht want de eerste modellen zitten nog veel ingewikkelder in elkaar, heb ik weleens begrepen.

Sterkte.

Auke Schouwstra
404 sedan 1970
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Bert » 24 sep 2005, 15:51

ontluchten kan ook zonder het koppelingpedaal in te drukken, je hoeft alleen maar het verende pennetje in te drukken en de lucht komt er al uit. komt er niets meer uit dan even het koppelingspedaal voorzichtig in drukken en loslaten en het pennetje weer indrukken. Dan spuit de remvloeistof tenminste niet in het rond ( is niet zo best voor de lak in de direkte omgeving :shock: )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Loekie » 24 sep 2005, 17:18

Bedankt voor de reactie's, afgezien van het feit dat de veer in de reservoirkamer blijkbaar niet helemaal naar behoren functioneert is het toch geen gek systeem ..qua ontluchtingsgemak.

Voorlopig schakelt'íe weer (even ?) prima.

Afbeelding

[/img]
Avatar gebruiker
Loekie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 sep 2005, 18:37

Berichtdoor 404 » 24 sep 2005, 18:39

Mooi!
Die 'truc' met ingetrapt koppelingspedaal was een noodgreep omdat ik het met Bert's methode niet voor elkaar kreeg. Wel meteen alle remvloeistof wegvegen.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Loekie » 25 sep 2005, 01:09

Het laat me toch niet los, kan iemand me zeggen wat de functie is van dat veertje onder dat palletje, m.a.w. functioneert het systeem anders als dat palletje zich in de onderste stand bevindt ? ik merk nm toch af en toe variatie in de koppelingsdruk, misschien kan ik het voorlopig oplossen met een vlottertje of iets.
Avatar gebruiker
Loekie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 sep 2005, 18:37

Berichtdoor Michael » 25 sep 2005, 09:02

't klepje zorgt voor een geringe overdruk in het hydr koppelingssysteem, het cupje heeft dan altijd iets vloeistofdruk zodat deze beter afdicht in rusttoestand, oftewel de restdruk drukt het cupje altijd iets tegen de koppelingscilinder aan. In het remsysteem zit net zo'n klepje in de uitgang van de hydrovac.

groet Michael
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor Loekie » 28 sep 2005, 22:16

Jongens, bedankt voor de moeite , het principe is duidelijk..
Avatar gebruiker
Loekie
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 sep 2005, 18:37


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten