Accu problemen/Dynamo problemen

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Accu problemen/Dynamo problemen

Berichtdoor koosp » 19 aug 2005, 00:06

Sinds gister brande het lampje bij de benzine meter.
De auto opeens liep niet goed meer, en de accu liep volledig leeg.
Stationair lopen deed ie niet goed meer, en ook starten lukte niet.
Na advies werd mij verteld even de dynamo te vervangen.

Na dat te hebben gedaan en de accu te hebben opgeladen met de
lader leek vanmiddag alles goed. Tot opeens vanavond mijn accu lampje
begon te branden en het starten minder goed ging.

Ik zag dat het accu lampje bij stationair draaien wat minder goed
brande. Als ik reed dan ging het lampje veller branden. Het lampje
bij de benzine meter brand nu niet .... Het gewone licht doet het wel goed, maar de ruitenwissers gaan erg traag.....

Nadat ik de accu weer op de lader had gezet zag ik dat de accu volgens de lader gewoon vol was. Wel zie ik dat de cellen half leeg waren en ga deze nu vullen (nadat ik em op de lader heb gelaten afgelopen nacht).


Wat betekend dit en wat kan ik er aan doen?
Het leek erop dat de accu wel goed oplaade op de lader....
ALvast bedankt...
Avatar gebruiker
koosp
 

Berichtdoor Marius » 19 aug 2005, 13:38

denk dat je accu overleden is.
Zeker als je hem nu nog een nacht op de lader laat staan met de cellen half leeg.
Dan kan de lader wel aangeven dat de accu vol is, maar 1 keer belasten (starten bijvoorbeeld) en de spanning is meteen weer weg.

Ga er trouwens van uit dat je voordat je de dynamo gewisseld heb, de laad spanning wel hebt gemeten..??
Kan zijn dat je anders voorniks een nieuwe dynamo hebt aangeschaft.

Ik zou de accu eens vullen, en laten testen bij een garage die een goede tester hebben.
En dus niet zelf met behulp van het metertje in de lader, of het voltage meten met een mutli meter, want dit zegt helemaal niks over de staat van de accu.
Greetzz,
Marius

Kampeer auto techniek<--- Mijn site
Moderator van:Het camperCafe & The Mental Maniacz Game clan
Avatar gebruiker
Marius
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 15 maart 2005, 20:49

Berichtdoor koosp » 20 aug 2005, 10:52

Harstikke bedankt voor je reactie.
Ik heb de accu laten testen en die is nadat ik hem heb gevuld goed bevonden. Deze was prima dus. De dyname die ik erop had gezet
is overleden volgens de garage.. Dus de tweedehands dynamo is kapot.
De oude er weer opgezet en deze laad volgens de garage wel bij maar heeeel weinig. Zodra ik met licht en verwarming aan rond rijdt loopt de accu langzaam leeg.

De tweedehands accu heb ik open gemaakt, koolborstels bekeken en die zijn volgens mij af. De onderste koolborstel zou iets langer moeten zijn had ik begrepen maar die is net zo kort.
Hoe vaak zijn dynamo's kappot? of is het veelal de koolborstels?
Waar dient het lampje eigenlijk voor bij de benzine meter?

Groeten koos
Avatar gebruiker
koosp
 

opladen accu door dynamo

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 29 sep 2005, 09:21

Hallo,

Vandaag voor het eerst na vier weken weer eens in de 404 gereden (grootonderhoud bij lasbedrijf).

De accu was leeggeraakt want mijn lasser had de auto met licht aan bij mij op de oprit gezet, en is daarna naar huis gegaan.

Dus even aanslepen; ging prima.

Maar onderweg naar Alphen (68 km., grootste deel snelweg) ging het oplaadmetertje niet verder dan PRECIES de grens tussen het onderste rode gebied en het witte middengebied. Heel irritant.

Nu maar hopen dat ik vanmiddag weg kom (ik denk het wel, want hij zal toch wel iets bijladen).

VRAAG: hoe komt het dat mijn oplaadmetertje niet doet wat 'ie moet doen: mij geruststellen en keurig middenin gaan staan?

De dynamo is ongeveer 70.000 kilometer geleden (4 jaar) gereviseerd. Ik heb er met draaiende motor nog even op getikt met een ringsleutel en het stekkertje eraf en erop gedaan maar dat hielp ook niet.

Iemand een idee?

groeten,

Auke
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor veen » 01 okt 2005, 19:49

Is er aan de auto gelast terwijl de accu nog aangesloten was ?
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor doehetzelver zonder tijd » 01 okt 2005, 19:58

Nee, dat geloof ik niet.

Er lag volgens mij tijdens het lassen een of ander apparaatje op de motor dat iets intelligents deed maar ik weet niet wat.

Vandaag stond de laadmeter overigens weer keurig in het midden, nota bene bij korte ritjes in het dorp en ook stilstaand voor een verkeerslicht. Vande week zakte 'ie dan helemaal naar beneden als ik stilstond.

Afijn, het houdt je adrenalinepeil wel op niveau.

Nu eerst maar eens de startmotor laten reviseren, want die weigerde van de week ook dienst. Tik met de hamer bracht hem tot leven.

gr.,
Auke
'Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, (...) maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft.'
(Aldus Jezus Christus in de Bijbel, evangelie van Mattheüs, h.6 vers 19-21)
doehetzelver zonder tijd
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 18 aug 2005, 16:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor pp » 02 okt 2005, 01:44

bij mij adres in A'dam een NIEUWE dynamo incl. inbouw+garantie( en ze vinden een 404 leuk!!) kost een nieuwe dynamo 135.- ex( maar zonder bonnetje incl!!),
voor info & adres pb maar :D :D
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron